12

مهر

1403


حوادث

14 بهمن 1391 09:19 0 کامنت

صبح ساحل، حوادث _ مدتی است شایعه عرضه داروی چینی وتقلبی در داروخانه ها و مراکز درمانی در کشور پیچیده که این امر باعث موجی از ترس در بین شهروندان شده است.

در هر محفلی که قدم می گذاریم سخن از این موضوع به وسط می آید،ناگقته نماند که سایتها و منابع خبری با بیان  اخبار ضد ونقیص استفاده از داروهای چینی حساس مانند داروهای بیهوشی بر این امر دامن می زنند. اما مسوولان بهداشتی و درمانی کشور عرضه داروی چینی و تقلبی را ردمی کنند. هرمزگانی ها نیز از این اخبار ضد و نقیص  بی نصیب نماندند و با کراهت داروهای تجویز شده از سوی پزشک را مصرف می کردند. این امر واکنش شدید مسوولان و اعضای کارگروه سلامت استان هرمزگان را در برداشت و عرضه این داروها  را تکذیب کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، فروش هرگونه داروی تقلبی و چینی را در داروخانه‌ها را رد کرد و بیان نمود که  نظارت کافی بر داروخانه‌ها وجود دارد و مردم نگران عرضه داروهای‌ تقلبی و چینی در داروخانه‌ها نباشند و همچنین به عرضه داروهای تقلبی توسط دست فروشان و دورگردان در بازار آزاد  هشدار داد. دکتر محمد شکاری در جلسه کارگروه سلامت با اشاره به  اینکه وزارت بهداشت، ارز مورد نیاز دارو را برای واردات دارو در اختیار دارد و هرگونه خرید دارو از کشور چین و ورود داروهای تقلبی را رد کرد افزود: اگر دارویی هم به عنوان داروی چینی در استان به فروش می‌رسد، قاچاق بوده و مطمنا از سوی داروخانه‌ها عرضه نشده  است.وی این را هم اضافه کرد : اگر موادی با عنوان چینی وارد شده بیشتر شامل مواد آرایشی و بهداشتی می‌شود که در این مورد هم نیز شهروندان باید از خرید کالاهای بدون برچسب سلامت و استاندارد پرهیز کنند.دکتر شکاری  در خصوص عرضه دارو در داروخانه‌ها با قیمت‌های غیرمجاز نیز بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بر عملکرد داروخانه نظارت بسیار مناسبی دارد و از مردم نیز تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی داروخانه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی اطلاع داده شود.به گفته این مقام مسوول ، مردم از داروهای عرضه شده در داروخانه ها و بیمارستان اطمینان خاطر داشته باشند و هیچ گونه مورد حاد و اورژانسی از مصرف داروهایی که از مبادی غیررسمی وارد شده در مراکز درمانی دولتی و خصوصی گزارش نشده است و صرفا تمام موارد عنوان شده یک شایعه است و همچنین  شایعه عرضه داروهای چینی، پنی سیلین چینی در هرمزگان کذب محض است و هیچ دارویی تحت عنوان داروی چینی وارد کشور نشده است.

 هرمزگانی ها ومصرف  فست فود

 در ادامه این کارگروه سلامت، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در زمینه استفاده بیش از حد مردم استان از غذاهای فست فودی اظهاراتی بیان داشت و حکایت از این بود که  استان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های فست فودی کشور شناخته می‌شود و فرهنگ استفاده از غذاهای غیرخانگی در حال افزایش است. در این زمینه دو مقوله اموزش همگانی و اشاعه فرهنگ سلامت و بالا بردن سطح اگاهی بهداشت عمومی و سلامت باید مورد توجه قرار بگیرد. دکتر شکاری همچنین توصیه بسیار زیادی برای استفاده از میوه‌جات و سبزیجات برای افزایش سلامتی در بدن داشت و افزود: در کشور، مصرف میوه در روز 5/1 درصد است که در هرمزگان  2/1 درصد می باشد که نشانگر کم مصرف کردن میوه در بین هرمزگانی است. 

 اجرای طرح دوم ملی واکسیناسیون

 رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در حاشیه این نشست،  از اجرای طرح دوم ملی واکسیناسیون به صورت خانه به خانه از 24 بهمن و تا یک اسفندخبر دادو از خانواده‌هایی که کودکان زیر 5 سال دارند درخواست نمود همکاری لازم را داشته و همچنین از دیگر سازمان‌ها نیز درخواست می‌شود با کمک به دانشگاه زمینه پوشش صد در صدی این طرح را فراهم کنند. دکتر شکاری افزود:همراه با اجرای طرح دوم فلج اطفال پرسش نامه‌هایی در اختیار مردم استان قرار می‌گیرد که در خصوص شیوع بیماری‌های غیرواگیر مانند قلب و عروق و فشار خون و دیابت و سایر بیماری‌ها تحقیق می‌شود و امیدواریم بتوانیم از این طریق اطلاعات موردنیاز در مورد این بیماری در هرمزگان را بررسی و امار دقیقی در این زمینه بدست بیاوریم.وی ادامه داد:این کار برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود و با استفاده از پتانسیل‌های استان امیدورایم بتوانیم این کار را در سایر استان‌های کشور جا بیندازیم.  دکتر شکاری چالشهای عمده اجرای  طرح فلج اطفال را کمبود نیروی انسانی در واحدهای بهداشتی درمانی ، عدم تناسب هزینه های انجام شده با اعتبار اختصاص یافته به طرح ، وجود مناطق صعب العبور و دور دست در اکثر شهرستان های استان، حاشیه نشینی در شهرها به ویژه در شهر بندرعباس( اتباع غیر ایرانی و عشایر) دانست.

 شایع ترین سرطان ها در هرمزگان

 سرطان پروستات و سینه  رکوردار انواع سرطان ها در هرمزگان شناخته شد. این  گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان  است که سرطان پروستات در سال گذشته، 30 نفر را درگیر خود کرد و همچنین 48 نفر از زنان نیز  مبتلا به سرطان سینه هستند. دکتر محمود حسین پور  سرطان معده را بعد از سرطان پروستات در مردان با 23 مورد دانست و اظهار داشت: در سال گذشته، بیشترین آمار سرطان زنان، سرطان پوست با  19 مورد وسرطان  معده با 11 مورد به ثبت رسیده است. وی میانگین افراد  سیگاری را در کشور 20 سالگی و در هرمزگان  15 سالگی ذکر کرد و گفت:  مصرف سیگار در مردان در سنین 16 سالگی با 5/13درصد  و زنان در 12 سالگی با  5/0 درصد می باشد. دکتر حسین پور  تعداد مصرف هر نخ سیگار را در هرمزگان  16درصدو در کشور 5/9 درصد اعلام کرد.

دیدگاه ها (0)
img