در اولین نشست هم اندیشی شیلات هرمزگان با جامعه صیادی

ورود صیادان استان به تولید آبزیان پرورشی




اولین نشست هم اندیشی شیلات هرمزگان با جامعه صیادی استان که با حضور مدیر کل شیلات هرمزگان،معاون صید و بنادر ماهیگیری استان، معاون آبزی و فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان،رؤسای شیلات
  شهرستانها،مدیران تعاونی های صیادی و جمعی از جامعه صیادی هرمزگان در محل اداره کل شیلات هرمزگان برگزار شد.

به گزارش صبح ساحل و به نقل از روابط عمومی شیلات هرمزگان،مدیر کل شیلات هرمزگان در این نشست با اشاره به جمع آوری کمک های نقدی از سوی جامعه صیادی استان برای سیل زدگان هموطنان تصریح کرد: بالغ بر شصت شناور قایق نیز تاکنون به مناطق سیل زده اعزام شده است .

محسن یکتاپور در ادامه با اشاره به فعالیت های شیلاتی در طول بیش از 1400 کیلومتر نوار ساحلی، برخورداری از دو مزیت خلیج فارس و دریای عمان و امکان بهره برداری از منابع عظیم دریایی گفت:دسترسی به صید در آبهای بین المللی، برخورداری از 14 جزیره در آبهای استان با تنوع گونه ای انواع آبزیان با ارزش اقتصادی ،وجود خورها و جنگل های حرا به عنوان زیستگاه های طبیعی، بهره گیری از ظرفیت مناطق آزاد تجاری و اقتصادی ،وجود ذخائر مناسب و كمتر برداشت شده، برخورداری از 22 بندر صیادی در طول نوار ساحلی را تنها بخشی از مزیت های صید و صیادی در استان هرمزگان خواند.

وی با بیان اینکه  در سال 96 مجموع صید 277000 تن بوده که به نسبت سال قبل 20 درصد افزایش صید صورت گرفته است گفت :اداره کل شیلات هرمزگان از نظر صید در آبهای ساحلی مقام اول  صید کشور را دارد .

این مقام مسئول صید فانوس ماهیان، صید ساردین ماهیان، صید ماهیان یال اسبی و صید میگو را صید های شاخص استان خواند گفت: با وجود گستردگی حوزه فعالیت جامعه صیادی و همچنین کمبود نیروی استانی خوشبختانه اقدامات
  نظارتی خوبی در زمینه صید و صیادی صورت گرفته است.


معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان توسعه فرآوری وایجاد ارزش افزوده درماهیان سطح زی ریز، مشارکت در بحث آبزی پروری، پیگیری طرح توسعه صید تون ماهیان ،پیگیری تصویب طرح توسعه جزایرو ابلاغ به شهرستانها، توسعه خدمات رسانی به شناورهای صیادی ازطریق
  شناورهای پشتیبان؛ افزایش نظارت بر شناورهای صیادی ،اجرای طرح تیپ الگویی شناورهای قایق در راستای رفاه و امنیت بیشتر و ... را از اهم برنامه های شیلات هرمزگان در حوزه صید و صیادی در سال جاری خواند.

محمد جوانمرد تلاش برای ارتقاء جایگاه تعاونی های صیادی،شناسنامه دار کردن تعاونی های صیادی استان و تشخیص تعاونی های صیادی کارآمد و ناکار آمد،تلاش برای ترغیب جامعه صیادی جهت استفاده از بیمه های تکمیلی،تلاش برای ترغیب جامعه صیادی جهت بیمه بدنه شناورها و ... را از دیگر برنامه های شیلات هرمزگان در حوزه صیادی خواند.
 

وی با اشاره به پیگیری رفع ایرادات بیمه مسئولیت و تکمیلی صید و صیادی گفت : با توجه به درخواست های مکرر جامعه صیادی استان و همچنین تعداد بالای شاغلین این حوزه به ویژه نفرات شاغل بر شناور های صیادی پیگیری ارتقای معافیت بیمه ای بیمه شدگان شناورهای صیادی را از پنج نفر به ده نفر هستیم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان با تاکید بر اهمیت بیمه وارائه
  خدمات بیمه ایی مناسب به جامعه صیادی گفت:  سخت و زیان آور محسوب شدن شغل صیادی و اجرایی شدن این مهم از مهمترین اولویت های پیگری معاونت صید و بناد ر ماهیگیری شیلات هرمزگان در سال 98 است.

محمد جوانمرد تکمیل بنادر صیادی ناتمام استان،پیگیری اعتبارات ،تاکید بر گردشگری
  و اقتصادی نمودن ظرفیت های بندری و استفاده از این ظرفیت ها در حوزه گردشگری،ساماندهی شناور های غیر مجاز،لایروبی بنادر صیادی استان،مشارکت جامعه صیادی در بازسازی ذخایر و تقویت یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان را از موضوعات مهم مطروح در این نشست خواند.

وی
  همچنین با اشاره پیگیری و درخواست مکرر جامعه صیادی  اطلاح آئین نامه تبدیل شناور قایق بنزینی به دیزل،افزایش قدرت موتور شناور قایق های بنزینی تا 105 اسب بخار و همچنین شناور های لنج تا 405 اسب بخار مشروط بر مشارکت جامعه صیادی در بازسازی ذخایر،کمک به تنظیم بازار و جلوگیری از صید مخرب و غیر مجاز ،افزایش زمان دریانوردی برای تخصیص سوخت متناسب با نیاز صیادان و برگزاری گردهمایی دوره ای جامعه صیادی با مسئولان شیلاتی را از اهم موارد مطروحه در این نشست خواند.
در ادامه معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان با تاکید بر اهمیت صید و صیادی برای استان هرمزگان تصریح کرد: خوشبختانه جامعه صیادی استان نقش مهم در اشتغال و اقتصاد استان هرمزگان دارد.

عبدالرسول دریایی با اشاره به ظرفیت های سرمایه گذاری  تولید در بخش آبزی پروی و حمایت قاطع شیلات هرمزگان از جامعه صیادی در این راستا، از صیادان خواست تا در زمینه های پرورش ماهی در دریا،پرورش میگو و دیگر زمینه های سرمایه گذاری حوزه آبزی پروری ورود کنند.

در این نشست همچنین جامعه صیادی و نمایندگان آن به بیان نکته نظرات خود پرداختند .

گفتنی است استان هرمزگان با سالانه حدود 277 هزار تن صید بیش از 33 درصد صید کشور را به خود اختصاص داده است. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها