حبس بیش از ۱۳ هزار زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌ها



اصغر جهانگیر در​ آیین سی و دومین جشن گلریزان ستاد دیه گفت: ۲ هزار و ۵۷۸ نفر به دلیل پرداخت نکردن مهریه در زندان هستند و ۲۶۷ نفر نیز دیه غیر عمد دارند.

وی گفت: در مجموع دو هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان نیاز داریم و ۳۰ درصد از این افراد با کمتر از ۲۰ میلیون تومان آزاد می‌شوند، ۲۲ درصد با ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان می‌توانند از نعمت آزادی بهره‌مند شوند همچنین ۱۴ درصد تا ۱۰۰ میلیون تومان کمک نیاز دارند.

رئیس سازمان زندان‌ها درباره زندانیان مهریه افزود: ۸۲۲ نفر با مهریه زیر ۱۰ سکه در زندان هستند، ۴۳۶ نفر با مهریه ۱۰ تا ۲۰ سکه در زندان به سر می‌برند، ۲۶۸ نفر هم به دلیل ۲۰ تا ۵۰ سکه مهریه در زندان هستند.

جهانگیر گفت: استان اصفهان با ۱۰ درصد، فارس و تهران نیز با ۹ درصد بیشترین تعداد زندانیان جرایم غیرعمد را دارند.

رئیس سازمان زندان‌ها افزود: در سال گذشته براساس طرح عفو گسترده زندانیان شاهد بودیم که حدود ۱۰۰ هزار نفر مشمول عفو قرار گرفتند؛ ۶۰ هزار نفر از آنان به آغوش خانواده بازگشتند و ۴۰ هزار نفر تخفیف مجازات گرفتند همچنین ۷۰ هزار نفر که محکومیت شش ماه و کمتر داشتند یا جریمه‌های یک میلیون تومان داشتند قبل از ورود به زندان از عفو رهبری بهره‌مند شدند.

وی گفت: همه افراد مشمول عفو بدون شاکی خصوصی بودند و افراد دارای شکایت خصوصیات از این عفو بهره‌مند نشدند و اکنون خیران می‌توانند درباره این افراد کمک کنند.

جهانگیر افزود: از نظر جنسیت، ۹۷ درصد زندانیان جرایم غیرعمد مرد و سه درصد را زنان شامل می‌شوند که بیشتر کسانی که جرایم غیر عمد مرتکب شدند در سن ۴۰ تا ۴۶ ساله هستند.

وی گفت: ۸۲ درصد افراد دارای جرایم غیر عمد دیپلم و زیر دیپلم هستند همچنین حدود ۸۸ درصد زندانیان جرایم غیر عمد متاهل هستند و کمک به این افراد در واقع کمک به خانواده‌های آنان و جامعه است.

رئیس سازمان زندان‌ها اضافه کرد: ۱۵درصد از زندانیان جرایم غیرعمد فرزند ندارند، ۲۴ درصد یک فرزند، ۳۰ درصد ۲ فررند، ۱۴ درصد سه فررند، ۶ درصد چهار فرزند، سه درصد و پنج درصد­ بیشتر از پنج فرزند دارند.

جهانگیر درباره میزان ماندگاری زندانیان جرایم غیرعمد گفت: ۲۰ درصد از زندانیان جرایم غیرعمد کمتر از یک ماه است که وارد زندان شدند، ۱۹ درصد یک تا سه ماه، ۱۵ درصد تا شش ماه، ۱۶ درصد تا یک سال است که در زندان به سر می‌برند.

رئیس سازمان زندان‌ها افزود: ۲ هزار و ۱۶۵ تا دو سال، هزار ۵۰۶ تا پنج سال، هزار و ۳۸۵ نفر جرایم مالی دارند، ۳۵ نفر بدهکاری دیه، ۱۴۵ نفربین پنج تا هشت سال، ۱۰ نفر تا ۱۰ سال و نه نفر بیش از ۱۰ سال است که به دلیل جرایم غیر عمد در زندان به سر می‌برند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها