از پیگیری پیست غیرمجاز تا برخورد با عاملان ورود فاضلاب به دریا




موضوع پیست غیراستاندارد موتور سواری در محدوده بابا غلام، در دستور کار دادستان بندرعباس قرار گرفت.
سال گذشته بود که روزنامه صبح ساحل در خصوص مرگ چند جوان در این پیست غیرمجاز گزارشی تهیه کرد و قرار بود مسئولان در این مورد راهکاری بی‌اندیشند ولی در تماس‌های مردمی مشخص شد هنوز جوانان علاقه‌مند به رشته موتورسواری که برای تخلیه انرژی و هیجان باوجود جاده خاکی و غیراستاندارد بودن پیست موتورسواری بندرعباس، برای داشتن اوقات فراغتی مهیج به آنجا مراجعه می‌کنند.
این موضوع در نشست خبری رئیس‌کل دادگستری هرمزگان بازگو نمودم و قرار بر این شد که دادستان بندرعباس بر این مسئله ورود پیدا کند و امیدواریم با تمهیداتی در آینده شاهد سوانح و مرگ و میر جوانان در این جاده خاکی نباشیم.


اشاره به پرونده‌های مهم استان
در این نشست که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، علی صالحی به پرونده‌های مهمی همانند پرونده اتاق بازرگانی، پرونده شیمیدور، پرونده ورود فاضلاب به دریا، آخرین جزییات قتل زوج فرهنگی و همچنین پرونده تمساح خلیج، وضعیت پرونده تخلفات مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان و... اشاره کرد.


وی در خصوص پرونده فرار مالیاتی گفت: این پرونده مربوط به اتاق بازگانی با توجه به گستردگی این پرونده، آن را به کارشناس حسابرسی واگذار کردیم و سعی می‌کنیم در اسرع وقت به نتیجه برسد.
صالحی از بررسی پرونده شیمیدور خبر داد و افزود: رسیدگی به این پرونده که به دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی ارجاع شده همچنان ادامه دارد.


وی ادامه داد: در خصوص واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی، این مجتمع تخلفاتی داشته که پرونده‌اش در تهران تشکیل‌شده و درنهایت واگذاری ابطال و از تصرف آن شخص خارج‌شده است.
صالحی در خصوص اطلاع‌رسانی پرونده‌های جاری در دادگستری هرمزگان، یادآور شد: محدودیت‌های قانونی اجازه نمی‌دهند تا زمانی که حکمی قطعی نشود اطلاع‌رسانی کنیم.


برخورد با مسببین ورود فاضلاب به دریا
رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در پاسخ به سؤالی مبنی بر نتیجه دستور ضرب العجل دوماهه رئیس‌کل دادگستری سابق هرمزگان در سال گذشته در خصوص ورود پساب آلوده به دریا در بندرعباس گفت: ورود فاضلاب به دریا را به‌صورت جدی پیگیری و به دستگاه‌های مربوطه تأکید به رعایت می‌کنیم، برخی موضوعات پروژه‌های ملی است و تعیین تکلیف پساب بندرعباس و آلودگی‌های ایجادشده و موضوعات مرتبط با سواحل سال‌هاست مورد پیگیری قرار دارد.
صالحی این را هم تأکید کرد: لازم به ذکر است که این موضوع اصلاً قضایی نبوده و کاملاً دولتی است و وزارت نیرو، استانداری، شهرداری، اداره کل آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های مربوطه مسئولیت‌هایی دارند و توضیحات و دفاعیات مختلفی هم دارند و شرح و بسط طولانی هم دارد.


وی اظهار داشت: اینکه آقای قصمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان نیز متعهد شد پیگیری کند مربوط به این بود که تصفیه‌خانه بندرعباس در حال تعمیر بود و فاضلاب را با سطح پایین‌تری از تصفیه وارد خور می‌کردند؛ تعمیرات را انجام دادند و ازنظر آب و فاضلاب بندرعباس پساب آلودگی نداشت، صالحی افزود: در این مورد محیط‌زیست هم معترض نشده است، اما ازاین‌جهت که پساب بازیافت شود برنامه‌های درازمدتی دارد که هنوز به سرانجام نرسیده است، ما نیز در راستای پیگیری حقوق عامه موظف به پیگیری هستیم.


وی از برخورد با مسببین ورود فاضلاب به دریا در صورت وجود هرگونه سهل‌انگاری خبر داد و گفت: در خصوص حریم دریا و ساحل برنامه‌های جدی داریم، ما به‌عنوان خدمت‌گزار مردم موظف به پایداری و حراست این امانت هستیم تا با هر فردی هر تعرضی چه به خشکی چه دریا داشته باشد برخورد کنیم.
این مقام مسئول تأکید کرد: با قاطعیت با دریا خواری و ساحل خواری، فرارهای مالیاتی، جرائم خشن و... برخورد خواهد شد.


رسیدگی پرونده مدیرکل سابق میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان
رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در خصوص پرونده قتل زوج فرهنگی مطالبی عنوان کرد و افزود: همه دست‌اندرکاران در حال تلاش برای دستگیری مظنونین پرونده هستند اما کار پلیس آگاهی هنوز به نتیجه نرسیده است. صالحی، آخرین جزییات پرونده مشهور به تمساح خلیج را بازگو کرد که حکم صادرشده، دو نفر از متهمین به اعدام و 17 نفر دیگر نیز به حبس محکوم شدند و پرونده مفتوح است و در حال طی کردن مراحل قانونی به سر می‌برد.


وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده تخلفات مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان، گفت: پرونده مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان در حال رسیدگی است، متهمین اکنون با تأمین قرار وثیقه قانونی آزاد هستند و پرونده در شعبه پنج بازپرسی در حال رسیدگی است، با توجه به پیچیدگی‌ها و حجمی که این پرونده داشته موضوع در حال کارشناسی است، کارشناسان تقاضای مهلت کرده بودند سعی ما بر این است که این پرونده نیز در اسرع وقت رسیدگی شود.


این مقام مسئول با اشاره به تشکیل دبیرخانه رسیدگی به پرونده‌های مهم در دادگستری هرمزگان به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های دادگستری هرمزگان، افزود: پرونده‌های مهم در این دبیرخانه با قاطعیت تمام رسیدگی و به نتیجه خواهد رسید که با تشکیل دبیرخانه پرونده‌های مهم، رسیدگی به ده‌ها پرونده مهم ازجمله قاچاق سازمان‌یافته ظروف شیشه‌ای سریع‌تر انجام‌شده است.
وی بابیان اینکه اولویت ما در استان موضوع امنیت است، تصریح کرد: سعی می‌کنیم پرونده‌ای مهم را در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی کنیم و به نتیجه برسیم.


۱۶ هزار و 507 مورد مشاوره
رئیس‌کل دادگستری استان در ادامه به عملکرد یک‌ساله این اداره کل اشاره کرد و ارائه ۱۶ هزار و 507 مورد مشاوره، تنظیم دادخواست‌ها هزار و 143 مورد، لوایح تنظیم‌شده به تعداد 876 مورد، وکلای معاضدتی و تسخیری معرفی‌شده به دادگاه‌ها 301 نفر ازجمله این عملکرد خواند و گفت: دو هزار و ۳۵۰ مورد ملاقات مردمی با رئیس‌کل، ۴۱ مورد بازرسی از مراجع انتظامی و ضابطین، ۶۹ مورد بازرسی از دستگاه‌های قضایی و رسیدگی به ۱۴ مورد شکایات در این زمینه ازجمله کارهایی است که در یک سال گذشته صورت گرفته است. صالحی ارائه ۳۰ ساعت آموزش به ۵۸۳ نفر از ضابطین عام و ۵۵ ساعت آموزش به ۶۸۹ نفر از ضابطین خاص، ارتقای رتبه دادگستری هرمزگان در فعالیت‌های فرهنگی از ۲۲ به چهار، اجرای طرح کمربند سبز شهر بندرعباس به میزان 10 هکتار با 5 هزار اصله نهال به‌منظور پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی، ارائه آموزش به ۳۰ هزار دانش‌آموز را بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.


رفع تصرف از ۱۰۶ هکتار اراضی ملی
رئیس‌کل دادگستری استان بابیان اینکه 775 پرونده جهت جلوگیری از رفع تصرف از ۱۰۶ هکتار اراضی ملی رسیدگی‌ شده است، اظهار داشت: ارزش ریالی اراضی رفع تصرف‌شده یک‌هزارم میلیارد تومان است.
صالحی ادامه داد: ۵۵ مورد نیز رفع تصرف از مسیر و حریم رودخانه‌ها در سال گذشته داشتیم.وی پلمپ هزار و ۷۸۴ حلقه چاه غیرمجاز و انسداد ۱۷۸ حلقه چاه غیرمجاز را بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته دادگستری استان هرمزگان در سال گذشته ذکر کرد.


رسیدگی به پرونده آلودگی در بخش تالاب‌های بین‌المللی سیریک
رئیس‌کل دادگستری استان از کاهش نرخ وقوع جرم در هشت عنوان مجرمانه اولویت‌دار در استان هرمزگان خبر داد و گفت: کسب مقام سوم کشوری در توسعه ثبت قراردادهای پیش‌فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی، کاهش هزار و ۱۰۶ نفر از جمعیت کیفری استان، کسب رتبه هشت بازدید مستمر و هدفمند قضات از زندان‌های استان در سه‌ماهه آخر سال ۹۷ از دیگر فعالیت‌ها است.
صالحی از صدور ۱۲ هزار و ۲۵۷ فقره حکم با استفاده از تأسیسات جایگزین حبس خبر داد. وی گفت: در سال جاری بیش از 219 هزار پرونده در استان مورد رسیدگی و منتج به صدور رأی شد. وی افزود: افزایش 34 درصدی ابلاغ الکترونیک اوراق را در یک سال اخیر داشتیم.


رئیس‌کل دادگستری استان توسعه دادگستری شهرستان پارسیان، اتصال شوراهای حل اختلاف و واحدهای قضایی مرکز استان به شبکه فیبر نوری را از دیگر اقدامات ذکر و عنوان کرد: افزایش ۳۴ درصدی میزان ابلاغیه‌های الکترونیکی و افزایش ۱۰ درصدی تعداد پرونده‌ای رسیدگی شده از اقدامات خوب دادگستری استان در یک سال گذشته است.
وی اضافه کرد: رسیدگی به ۱۰ پرونده آلودگی در بخش تالاب‌های بین‌المللی در شهرستان سیریک و رسیدگی به ۲ پرونده ورود پسماند در حوزه غرب استان هرمزگان بخش دیگری از اقدامات انجام‌شده دستگاه قضایی در سال ۹۷ است.


سه‌شنبه‌ها روز ملاقات مردمی
رئیس‌کل دادگستری استان، اختصاص روزهای سه‌شنبه به ملاقات مردمی را از دیگر اقدامات خواند و گفت: از سراسر استان خواستیم لیست ملاقات مردمی را جهت پیگیری اعلام کنند، امنیت استان مهم‌ترین اولویت ماست، مردم نیاز به امنیت دارند و بر همین اساس با تشکیل دبیرخانه مدیریت پرونده‌های مهم سعی می‌کنیم پرونده‌های استان را در سریع‌ترین زمان رسیدگی کنیم. صالحی تصریح کرد: مردمی بودن، کنار مردم بودن و استفاده از نیروهای انقلابی، ولایی و عملیاتی نیز از اولویت‌های دیگر بنده است.


برنامه‌های هفته قوه قضاییه
علی صالحی رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان در تشریح برنامه‌های دادگستری استان هرمزگان در هفته قوه قضاییه اظهار کرد: حضور در منزل شهید مدافع حرم شهید تختی نژاد و عطرافشانی در گلزار شهدا، تقدیر از ایثارگران و خانواده شهدای دستگاه قضا، حضور در منزل 4 شهید دستگاه قضا و یک شهید مدافع حرم، دیدار مردمی در مصلا نماز جمعه، دیدار با نماینده ولی‌فقیه، دیدار با امام‌جمعه اهل سنت، بازدید از زندان مرکزی، جلسه شورای اقتصاد مقاومتی، جلسه کمیته راهبردی با نیروی انتظامی و جلسه یادواره شهدای 7 تیر ازجمله برنامه‌های این هفته عنوان کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها