12

مهر

1403


اجتماعی

03 تیر 1398 10:35 0 کامنت

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا، پیروز حناچی روز یکشنبه در همایش روز جهانی مقابله با کار کودک که در تالار ایوان شمس برگزار شد، افزود: عمده کودکان کار در ایران دستفروشی، گلفروشی، فالگیری و زباله گردی است که محصول شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده هاست.

 

وی اضافه کرد: این آمار در کلانشهرها به دلیل تمرکز و حضور جمعیت بیشتر در عرصه و مساحت کمتر وضعیت حادتری دارد.

 

شهردار تهران یادآور شد: در حال حاضر کودکانی که به طور مداوم به کار گرفته می‌شوند و دوران کودکی خود را به طور کامل طی نمی‌کنند کودک کار هستند که سنین ۵ تا ۱۷ سال را شامل می شود.

 

وی با بیان اینکه سازمان بین المللی کار و سازمان ملل متحد با توجه به گسترده شدن مساله کار کودک در کل جهان و ترغیب دولت‌ها برای مبارزه با این پدیده ۱۲ ژوئن را با عنوان مقابله با کار کودک نامگذاری کرد، اظهارداشت: سپتامبر ۲۰۱۷ تعداد کودکان کار در جهان حدود ۱۵۲ میلیون نفر اعلام شد که از هر ۱۰ کودک یک نفر ناگزیر به تحمیل کار اجباری است.

 

حناچی ادامه داد: براساس اعلام یونیسف، در کشورهای توسعه نیافته از هر ۴ کودک یکی مشغول به کار است و بیشترین تعداد کودکان کار در مناطق جنوبی آفریقا با ۲۹ درصد هستند.

 

وی آمار کودکان کار در آمریکای لاتین و کارائیب را ۱۱ درصد اعلام و عنوان کرد: این عدد در خاورمیانه ۷ درصد است.

شهردار تهران اظهار داشت: خشونت علیه کودکان در خیابان یکی از تهدیدهایی است که هم به صورت بالفعل چهره ای نا امن به شهر می دهد و به طور بالقوه مسائل بعدی را به دنبال دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی حاد می تواند سرعت این چرخه را بیشتر کند و نزول به زیر خط فقر را افزایش دهد.

حناچی با بیان اینکه در قوانین موضوعی سازمان بهزیستی متولی این امر است گفت: شهرداری تهران از نظر قانونی وظیفه مستقیمی در این باره ندارد اما در حوزه نگهداری و آموزش کودکان در کنار سازمان های دولتی و مردم نهاد، تلاش خود را برای حل این نقیصه به کار بسته است.

 

به گفته وی پرداختن به آسیب های اجتماعی یکی از مسئولیت های اجتماعی شهرداری تهران است که کودک کار یکی از مهمترین آنهاست.

شهردار تهران تأکید کرد: به میزان تلاش برای آموزش و حل مشکلات کنترل فقر می توان در آینده جلو تبعات حضور کودک کار در خیابان را گرفت.

وی افزود: وظیفه خود می دانیم از طریق مراکز پرتو و بهاران این مأموریت را دنبال کنیم هر چند شرایط برای انجام مسئولیت های اصلی نیز سخت است.

دیدگاه ها (0)
img