12

مهر

1403


اجتماعی

20 خرداد 1392 09:33 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _  درکنار آگهی های مختلفی که در روزنامه ها به چاپ می رسد ویا درسطح شهر بر در و دیوارها نقش می بندد، آگهی هایی چشم ها را خیره می کندکه از فروش بخشی از وجود انسان ها حکایت دارد.« فروش کلیه با گروه خونی+o تلفن...0936 این آگهی درهمین نزدیکی شما بر دل دیواری و در برابر دیدگان شهروندان سبز شده است. درگوشه وکنار این شهر هستندآدم هایی که برای جبران بخشی از کمبودهای مالی شان، آخرین راه را امتحان می کنند وآن زدن چوب حراج به کلیه های خود است.آنچه از شواهد و قراین پیداست، طی سالهای اخیر بدلیل افرایش مشکلات اقتصادی، بسیاری از خانواده‌ها حاضر هستند بخشی از وجودشان را حراج کنند. اکثر کسانی که بیکار وبدهکار هستند، بدلیل فشار هزینه های زندگی، دست به چنین کاری می زنند تا بلکه بخشی از هزینه ها را جبران کنند.بیکاری امان همه جوانان را بریده است و این جوانان برای بدست آوردن پولی، کلیه های خود را حراج می کنند. درکشورما فقر  وفروش کلیه رابطه مستقیمی دارد. بعضی از این ها بدهکارند.برخی دیگر ورشکسته شده‌اند وبعضی دیگر به نان شب محتاجند. به هرحال این عده بن بست های  مالی در زندگی راهی برایشان باقی نگذاشته جز فروش کلیه.در هرصورت اگر  تدبیری اندیشیده نشود، اگر بیکاری مهار نشود، جامعه دچار خسارت خواهد شد.

 

فروش کلیه، تنها چند ماه مشکل بدهکاران را برطرف می کند، شاید چند روزی را با خیال آسوده زندگی کنند، چند صباحی که در پس آن دوباره همان روزهای سیاه ادامه دارد. نکته جالب در بازار خرید وفروش کلیه تعیین رقم نهایی کلیه است، که باتوجه به گرفتارهای مردم و تورم، این نرخ تعیین می شود. کلیه عضو مهمی از بدن است که مسوولیت جداسازی سموم ومواد زائد از خون را برعهده دارد. کلیه ها همچنین آب بدن را تنظیم می کنندو اگر یکی از کلیه ها هم دچار نارسایی شود، فرد می تواند با یک کلیه هم به زندگی خود ادامه دهد. اما فردی که هر دوکلیه او از کار افتاده باشد ناچار به تحمل رنج دیالیز است مگر اینکه با پیوندکلیه از این درد همیشگی رها شود. بازار خرید و فروش کلیه آن قدر آشفته است که هر فروشنده ای قیمتی برآن می گذارد. از بازار کاذب خرید وفروش کلیه خبر می رسدکه برحسب گروه های خونی، قیمت ها نیز متفاوت است. درکنار این بازار، حدود 20 سال پیش، قانون اهدای کلیه ارزنده درکشور به تصویب رسید.

 

از آن زمان تاکنون هدیه ایثار، افزایش چندانی نیافته است.اختلاف قیمت کلیه دربازار آزاد ونرخ دولت باعث شده که بیشتر دریافت کنندگان کلیه امیدشان انجمن حمایت  ازبیماران کلیوی باشد.اما فرایند نوبت دهی، مشکل بزرگی است که اگرکوتاه تر شود، رضایت دوطرف هم فروشنده وهم خریدار کلیه را  به همراه خواهد داشت. آنچه دراین بین مهم است ومی تواند از فروش کلیه جلوگیری کند، پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی است. درکشور ظاهراً قانونی برای استفاده از اعضای مرگ مغزی وجود ندارد و بدلیل نبود متولی مشخص، اعضای بدن افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند از دست می رود. بدون شک اگر دراین زمینه فرهنگ سازی شود، می توان به افزایش تعداد اهداکنندگان اعضای بدن وکاهش خرید وفروش کلیه درکشور امیدوار بود. پیوندکلیه ازمرگ مغزی نیازمند سیستم جامعی است مسوولان باید بدنبال تصویب قانون تشکیل سازمانی دراین زمینه باشند تاشاهد بهبود شاخص پیوند از مرگ مغزی باشیم.باید جامعه به سمتی حرکت کند که پیوندهای کلیه از جسد برداشته و از بیماران مرگ مغزی استاده شود. دراین زمینه باید مسوولان بیشتر تلاش کنند، تا اهدای اعضای مرگ مغزی در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود.

 

دیدگاه ها (0)
img