63 سازه آبخیزداری در هرمزگان آبگیری شد



معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: به دنبال اولین بارش پاییزه در استان ، ۶۳ سازه آبخیزداری در نقاط مختلف هرمزگان آبگیری شد.

 

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا، ابراهیم جعفری تختی نژاد عصردوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میزان بارش استحصال شده در این سازه‌ها بیش از ۹ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: آبگیری سازه‌های آبخیزداری در شهرستان‌های بندرعباس، حاجی آباد، بندرخمیر، بشاگرد و بستک از روز جمعه تا به امروز صورت گرفته است.

 

تختی نژاد خاطرنشان کرد: سازه‌های آبگیری شده شامل سد و بندهای سنگی و ملاتی و خاکی،تورکینست و دیگر سازههای آبخیزداری است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای سازههای آبخیزداری، افزود: این سازهها علاوه بر اثرگذاری بر پیشگیری و کاهش خطر سیلهای مخرب و تنظیم جریانهای سطحی حوزههای آبخیر، باعث تغذیه سفرههای آبهای زیرزمینی، کاهش و کنترل فرسایش خاک نیز میشوند.

هرمزگان با هفت هزار و ۵۶۵ سازه آبخیزداری و بیش از ۱۱۲ هزار هکتار عملیات بیولوژیک و بیومکانیک ظرفیت آبگیری ۴۸۰ میلیون متر مکعب در سال را دارد.

 

بارشها در هرمزگان تحت تاثیر سامانه مونسونی از شبه قاره هند است

کارشناس پیشبینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: بارشها در این استان که از ابتدای هفته جاری آغاز شده تحت تاثیر سامانه مونسونی از شبه قاره هند است.

مرضیه سی سی پور اظهار داشت: با فعالیت این سامانه و طبق بررسی نقشه‌های هواشناسی بارش‌های پراکنده در ارتفاعاعت هرمزگان در شهرستان‌های رودان، بشاگرد، حاجی آباد، بستک، بندرخمیر و ارتفاعات بخش مرکزی تا پایان هفته جاری ادامه دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: دراین مدت همچنین رگبار موقتی باران، رعد وبرق با احتمال وقوع تگرگ، احتمال وزش باد و خیزش گردوخاک، افزایش تندباد لحظهای و مواج شدن موقتی دریا در ساعت بعدازظهر در تنگه هرمز پیشبینی می‌شود.

کارشناس پیشبینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: دراین مدت سیلابی شدن مسیل‌ها در شمال و شرق استان هرمزگان و مواج شدن موقتی تنگه هرمز پیش بینی میشود و از شهروندان خواستاریم از رفتن به مناطق مرتفع و قرارگیری در حریم رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها