نسخه‌هایی برای همسران معلول و پسر نابینا در بندرعباس



به گزارش صبح ساحل،به نقل از فارس هرمزگان، زمانی که مدیرکل بهزیستی تماس گرفت و عنوان کرد که قرار است به غیر از این معلول، از خانواده دیگر به همراه مدیرکل امور بانوان و مدیرکل روابط عمومی استانداری بازدیدی داشته باشیم، به مسکن مهر  شهرک پیامبراعظم(ص) رهسپار شدیم.

تا قبل از رسیدن مدیران استانداری به پیشنهاد مدیرکل بهزیستی استان به سراغ معلولی رفتیم که با اراده ای که داشته است، در مغازه ای کانکسی و با شرایط خاص امرار معاش می کنم.

فقط زمین واگذار کنند
انتهای مسکن مهر و ضلع غربی این شهرک  و جنب مجتمع ۶۰۶ واحدی عمران خلیج فارس کانکس کوچکی است که درحال حاضر به محل خرید ساکنان این منطقه درآمده است.

ولی الله تنیان دارای دیستروفی عضلانی است از دو پایش بطور کامل ازکار افتاده است و دو دستش را هم به سختی تکان می دهد؛ اما با اراده ای پولادین و روی تختی در سوپر مارکت نشسته است و پاسخگوی مشتریانش است.

مغازه ای که با فروش طلاهای همسر و پس انداز و... راه اندازی می شود تا دستش جلوی کسی دراز نشود وحتی به دیگران هم کمک کند.

بیش از ۱۴ میلیون تومان هم مشتریانش به صورت نسیه جنس برده اند و در سیستم اش ثبت است. تایپ و تکثیر را هم انجام می دهد. مشتریان زیادی به مغازه اش می آیند.

مشتریانی که خودشان اجناس شان را انتخاب می کنند و خودشان کارت را به دستگاه کارتخوان می کشند واگر پول نقد بخواهند بدهند، باز هم خودشان کشوی میز را می کشند و پول می گذارند و برمی دارند.

  سقف کانکسش در بارندگی چکه می کند و نیاز به ساختمانی دارد که سوپرمارکت را در آن دایر کند. همسرش نیز معلولیت دارد و در خانه خیاطی می کند و شوهرش را از همان ابتدا تشویق کرده که روی پای خودشان بایستند و درآمد داشته باشند.

تنیان می گوید همسرم ۵۰ هزارتومان از درآمد خیاطی را به من داد و گفت شارژ تلفن همراه بخر و بفروش و تشویقم می کرد که کار کنم. حالا نیز درآمد خوبی دارم. اما فقط مشکلمان واگذاری قطعه زمین ۶۰ متری در اینجاست. زمینی که خودم پیگیری کردم و کروکی کشیدم و در ابتدا ۲۲۵ متر بود قیمتش بیش از ۴۵۰ میلیون تومان بود و من گفت فقط ۶۰ متر به من بدهید تا مغازه ای داشته باشم.

استاندار، مدیران کل بهزیستی و راه وشهرسازی نیز با این موضوع موافقت ضمنی دارند، اما تاکنون واگذار نشده است و راه وشهرسازی گفته بایستی از طریق فراخوان یا مزایده واگذار شود که من توانایی شرکت در این آگهی ها را ندارم.

یک ویلچر سیزده و نیم میلیون تومانی خودم را به مبلغ شش میلیون تومان فروخته ام و درخواست وام ۴۰ میلیونی داده ام که ۶۰ میلیون بازپرداخت دارد و منتظرم که این زمین را به من واگذار کنند و با این پول هایم، این زمین را بخرم و سوپر مارکتی بسازم و  زندگیم را بهتر اداره کنم.

وی می گوید در سال ۹۶ که در یکی از برنامه های تلویزیونی صداوسیمای خلیج فارس درخواستم را برای واگذاری این زمین اعلام کردم، استاندار هم قول داد این خواسته ام محقق شود که تاکنون همچنان در انتظار بسر می بریم.

تنیان می گوید برای دریافت خدمت به بهزیستی مراجعه ای نداشتم و خودم درآمدزایی دارم.

این معلول با ویلچر یک ساعت و نیم تا راه و شهرسازی برای پیگیری درخواستش می رود و دوباره همین مسیر را هم برمی گردد.

وی که یک دختر یازده ساله و یک پسر هشت ساله هم دارد، از ساعت شش ونیم صبح تا ۱۲ شب در مغازه اش است و ظهر فقط برای صرف نهار  به منزلش در کنار مغازه اش در یکی از واحدهای مسکن مهر  می رود.

البته اعتماد بنفس و داشتن هدف برای کارآفرینی این زوج معلول را بایستی ستود و انتظار می رود خواسته این زوج محقق شود.

مدیرکل بهزیستی استان نیز با بیان اینکه درخواست این معلول را در شورای مسکن مطرح کردیم و شرح و گزارش مددکاری از وضعیت زندگی شان هم به اداره کل راه و شهرسازی اعلام کرده ایم و امیدواریم اداره کل راه وشهرسازی با درخواست واگذاری زمین برای این معلول موافقت نماید.

رنجبر افزود: در صورت تحقق این خواسته معلول، وی می تواند مغازه بزرگتری داشته باشد و حتی برای چند نفر دیگر در کنار خودش اشتغال‌زایی کند.

به گفته رنجبر این زوج معلول خیر هم هستند وبه دیگران کمک می کنند وبایستی از چنین اقشار بیشتر حمایت شود. وی اظهار داست: حاضریم اگر ضامن داشته باشند، آنها را برای دریافت وام تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان تومان به بانک معرفی کنیم.

کودک نابینا

     

مقصد بعدی مان به همراه مدیرکل امور بانوان و روابط عمومی استانداری و مدیرکل بهزیستی، دیدار با خانواده ابوالفضل ۱۳ساله است که در زمان تولد، مادر لکه ای سفید را در چشمان پسرش مشاهده می کند و ابوالفضل نابینا متولد شده است.

چشم پزشکان چند سال قبل گفته اند صبر کند تا بزرگتر شود و شاید بتوان پیوند قرنیه چشم را انجام داد.

مادر ابوالفضل اما به پیشرفت علمی در چشم پزشکی هم امیدوار است و می گوید: شنیده ام با پیوند قرنیه شاید پسرم بینایی را بدست آورد، اما این عمل هزینه بالایی دارد که پدرش با کارگری نمی تواند هزینه درمان پسرش را تامین کند.

ابوالفضل همچنان پوشاک می شود و نمی تواند صحبت کند و با داد وفریاد به مادر می فهماند که گرسنه و تشنه است.

مادر از مسؤولان می خواهد که برای درمان فرزندش در تهران و شیراز یاریش کنند که مدیرکل بهزیستی می گوید در گام نخست چشم پزشکی در بندرعباس، ابوالفضل را معاینه کند و در صورت نیاز به استانی دیگر اعزام می شود تا تحت درمان قرار گیرد.

همسر معلول و سه فرزند
علی سالاری که یک پایش قطع است و یک پای دیگرش هم معلولیت دارد و همسرش نیز که براثر واکسن در کودکی یک دست و پایش راستش فلج است و با سه فرزند، فاقد مسکن است.

وی در خانه ای اجاره ای که در سراشیبی زندگی طاقت‌فرسایی را دارد و چند هفته قبل هم در همین مسیرناهموار  افتاده بود و سرش شکسته و جراحت دیده بود و در بدترین شرایط و بدون کمترین امکانات زندگی می کند و از مسؤولان و خیرین خواسته بود مشکلات مسکنش را برطرف کنند.

علی در زمان حضورمان، به همراه خواهرش به بندرلنگه رفته بود تا رسیدگی شود و جراحات صورت التیام یابد. 

مدیرکل بهزیستی هرمزگان گفت: برای تامین ودیعه مسکن بین سه تا پنج میلیون تومان کمک می‌کنیم و اگر مسکن مهر به آنها واگذار شود و یا اینکه در روستا خانه بسازند، می‌توانند ۱۴ میلیون تومان به ازای هر معلول به صورت بلاعوض بدهند و تسهیلات بانکی استفاده کنند و خانه‌دار شوند.

رنجبر افزود: برای ساخت پروتز پا، تامین عصا، نوشت افزار و... حمایت های لازم را از این خانواده خواهیم داشت.

توانمندسازی بانوان از طریق استعدادیابی در دستور کار است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان نیز در حاشیه این یازدید گفت: بحث توانمندسازی بانوان از طریق استعدادیابی در دستور کار است و از طریق امضای تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه با سازمان امور اجتماعی و  امور زنان ریاست جمهوری این موضوع در حال پیگیری است.

مریم یگانه اظهار داشت: در حاشیه شهرها خانواده‌هایی با اوضاع معیشتی و اقتصادی پایین وجود دارند که حاصل عدم آگاهی خانواده‌ها به معضلات حاشیه‌نشینی است. 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان بیان داشت: متاسفانه حاشینه‌نشینی و مهاجرت از روستاها به شهر معضلاتی ایجاد کرده به طوری که بعضی از خانواده‌ها با معضل اعتیاد روبرو هستند، از طرفی برخی زنان سرپرست خانوار ناچارند برای تأمین هزینه‌های زندگی و حفظ آبروی خود عهده‌دار مشاغلی شوند که متناسب با جایگاه آن‌ها نیست.

وی ادامه داد: بنابراین برای تقویت خانواده ها بحث توانمندسازی این زنان از طریق استعدادیابی در دستور کار است به همین منظور از طریق امضای تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه با سازمان امور اجتماعی و  امور زنان ریاست جمهوری این موضوع در حال پیگیری است و در استان‌های مختلف ازجمله هرمزگان انجام‌شده است.

یگانه ابراز داشت: از طرفی در حوزه شهری و روستایی نیز طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سکونتگاه‌های غیررسمی  شکل گرفت. در این طرح بیشتر زنان سرپرست خانواری شرکت می‌کنند که محل سکونت آن‌ها حاشیه شهرها است و با مشکلاتی چون اعتیاد، طلاق، فقدان شغل و درآمد سروکار دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان گفت: بهزیستی تسهیلات ویژه ای برای مسکن معلولین در روستا دارد که در صورت بازگشت معلولان به روستا به آنان تخصیص می یابد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها