12

مهر

1403


اجتماعی

19 فروردین 1392 09:10 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ پربیننده ترین سریال نوروزی امسال صدای اعتراض برخی درهرمزگان را بلند کرد. الف-سریال پایتخت 2 که قسمت‌های پایانی آن در جزیره قشم تصویربرداری شده بود بار دیگر تنها به ارائه تصویری غیرواقعی از این منطقه پرداخت. همچون بسیاری تصاویر دیگری که تاکنون از صدا و سیمای مرکزی جمهوری اسلامی ایران پخش شده هرمزگانی شخصی است که یا روی لنج به ماهیگیری مشغول است یا به ساحل دریا چشم دوخته، لباس  او  حتماً لباس سنتی است. اغلب مشابه لباس محلی های عرب نشین ها است و حتما رنگ پوست تیره ای دارد. زمین اینجا فقیر از پوشش گیاهی است و فرزندان این خطه به دنبال دوربین ویا هدف دیگری درحال دویدن هستند همچون آنهایی که از زندگی هیچ بهره نبرده اند وهمواره چشم انتظار رسیدن برکتی از سویی نامعلوم اند. تصاویر رونق بازارهای تجاری تفریحات دریایی جایی دراین سیما ندارد.

تصاویر آن گونه این بار حتی درکلام متن فیلم هم شنیده شد آنجاکه درصحنه ای مرد بومی قسمتی از لنج را پرید و از سوی بازیگر اصلی فیلم همچون  شامپانزه خطاب شد. البته قرار نیست اینجا شوخی با لهجه وقومیت و پوشش محلی ایراد دانسته  شود بلکه بحث برسر اینست که چنین خطابی که به لحاظ کلامی سوژه ای را به موجودی که در دسته چارپایان نامیده می شود تشبیه کرده به کلی خارج از شوخی بوده وبه تمسخر نزدیک شده است که ناشی از نوعی نگاه تحقیرآمیز است.

غیر از این، صحنه اهانت آمیز لهجه پراشکال و مانند آن انتقادات عمده ای است که از سوی مردم درمحافل غیررسمی و رسمی مطرح شده است. درحالی که انتظار می رود هنگام تصویربرداری وتهیه فیلم درمناطق غیر پایتخت که کمتر شناخته شده هستند سعی شود نزدیک ترین ومعتبرترین تصویر ازاین مناطق درتلویزیونی که ملی خوانده می شود ارایه گردد مشخص نیست اصرار تهیه کنندگان  وکارگردانان برنامه های داستانی ومستند سیمای جمهوری اسلامی در یافتن تصاویر مردان نیمه تنه پوش لُنگ پوش و بچه های پابرهنه ومانند آن درچیست. آیا غیر ازاین است که آنها به جای گزارش و ارایه واقعیت در تلاشند تصاویری را خلق کنندکه با تصویر ذهنی غلط آنها انطباق داشته باشد.

ب- همانطور که تیتراژ پایانی سریال «پایتخت 2» نشان داد تصویربرداری از مناطق قشم باهمکاری موثر استانداری هرمزگان صورت گرفته بود. قاعدتاً در چنین همکاری هایی اصل بر این است که مرکز همکاری کننده که مجوز و امکانات را برای تصویربرداری فراهم می کند فیلمنامه را  مطالعه و محتوای آن مورد تاییدش باشد. حال که این اقدامات انجام شده و سریال پخش شده است مشخص نیست چرا یکی ازمشاوران استاندار معترض به همین محتوایی شده که با تایید استانداری وبا همکاری این نهاد تهیه شده است. اگر  مشاور فرهنگی استاندار از متن فیلمنامه اطلاع نداشته پس چگونه با عوامل سریال همکاری داشته  و اگر اطلاع نداشته پس چرا و چگونه وبه چه اعتباری شرایط فعالیت این سریال را برای عوامل آن فراهم کرده است. آیا باز هم این اعتراض ها محض دلجویی همشهریان است یا کناره گیری از قصورها؟ آیا نباید پیش از ساخت شرایط خود  مبنی بر ارائه تصویر صحیح از بومیان منطقه را برای عوامل ساخت سریال پایتخت2 روشن می کردید؟ بار دیگر عملکرد مسئولان این استان نشان دادکه بازهم یکی از فرصتهای معرفی استان سوخت شد و تنها به ابزاری برای تثبیت تصاویری که نگاه های تحقیرآمیز را تقویت می کند تبدیل شد.

دیدگاه ها (0)
img