سامانه سایه و شفاف‌سازی هزینه‌کردها در کمک رسانی به سیل‌زدگان



مسئول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در سیستان و بلوچستان با اشاره به حضور جهادگران این قرارگاه در روزهای ابتدایی سیلاب سیستان و بلوچستان از سایر اقدامات ۳۸ جهادگر این قرارگاه خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، حامد مقدم در گفت و گو با خبرنگاران درباره چگونگی شناسایی و ورود در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان اظهار کرد: پس از شناسایی مناطق سیل زده و نیازهای مبرم مردم به منطقه فنوج که در غرب بلوچستان در چهار روز اول سیل که محورهای مواصلاتی آن قطع و حتی سیستم‌های موبایل نیز در این منطقه قطع بود قرارگاه جهادی امام رضا با تشکیل ستاد بحران در لحظات اولیه سیل و مشخص کردن استان‌های معین در همان روزهای ابتدایی ورود پیدا کرد.

وی افزود: در همان لحظات اولیه پس از بررسی اوضاع و احوال منطقه؛ بحث ساخت منازل را در دو روستا را شروع کردیم. پس از گذشت ۱۴ روز از حضور جهادگران در سیستان و بلوچستان توانستیم در روستای رودبار دو منزل برای دو خانواده از اهالی این روستا که منازل آنها بطور کامل تخریب شده بود خانه بسازیم و تا ۴۸ ساعت آینده نیز به آن‌ها تحویل خواهیم داد.

سامانه سایه و شفاف‌سازی هزینه‌کردها در کمک رسانی به سیل‌زدگان

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در سیستان و بلوچستان ادامه داد: کار اغلب مردم منطقه فنوج دامپروری و دامداری است. با توجه به حجم بالای سیلاب در استان سیستان و عدم استاندارد بودن جایگاه‌های دام تلفات بالایی به همراه داشت به همین دلیل قرارگاه اکنون درحال احداث جایگاه دام به مساحت ۳۲۰ متر در دشت انور آباد فنوج و یک جایگاه دام دیگر در بخش کوتیج فنوج است.

طبخ روزانه ۳۰۰ پرس غذا و توزیع در روستاهای صعب العبور

وی همچنین درباره سایر فعالیت‌های این قرارگاه در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان عنوان کرد: به صورت روزانه نیز ۳۰۰ پرس در روز طبخ و در روستاهای مختلف و صعب‌العبور توزیع می‌شود. همچنین پخش اقلام حیاتی و بهداشتی مانند صابون، شامپو و مواد بهداشتی و پوشک بچه و حوله حمام نیز در طول مدتی که اینجا مستقر بودیم از دیگر فعالیت‌های ما به شمار می‌رود.

مقدم اذعان کرد: ظرف ۴۸ ساعت آینده تیم‌های دامپزشکی ما برای ویزیت و تیمار دام‌ها از بیماری‌های سیل در منطقه حاضر می‌شوند همچنین هفته آینده نیز اعزام تیم‌های دندانپزشکی را به این مناطق خواهیم داشت.

  سامانه سایه و شفاف‌سازی هزینه‌کردها در کمک رسانی به سیل‌زدگان

وی درباره برنامه این قرارگاه جهادی برای فعالیت‌های آینده خود در این منطقه محروم و سیل زده تصریح کرد: سامانه سایه که بستر جدیدی از خدمات اجتماعی و خیرخواهانه است را در شهرستان فنوج فعال کردیم و به امید خدا پس از اتمام سایر پروژه‌های فعلی؛ خدمات این قرارگاه در این شهرستان همچنان در بحث اشتغال‌زایی و محرومیت زدایی ادامه خواهد داشت.

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در سیستان و بلوچستان درباره تعداد جهادگران این قرارگاه که در مناطق سیل زده سیستان حضور دارند؛ گفت: ۳۸ جهادگر متخصص از استان‌های مختلف اعم از مازندران، سمنان، تهران، سیستان و بلوچستان در حال حاضر حدود ۱۴-۱۰ روز است که در شهرستان فنوج فعالیت دارند و به کارهای عمرانی و زیربنایی پرداختند. در واقع افراد حاضر در رشته‌های خود تخصص دارند و تنها به صرف توانایی در کار یدی اکتفا نکرده‌ایم.

۳۸ جهادگر متخصص از استان‌های مختلف اعم از مازندران، سمنان، تهران، سیستان و بلوچستان در حال حاضر حدود ۱۴-۱۰ روز است وی درباره جزئیات سامانه سایه تصریح کرد: سامانه سایه بستر جدیدی از فعالیت‌های خیرخواهانه است که دو مزیت دارد. یکی از مزیت‌های سامانه سایه این است که توان توانمند را به نیاز نیازمند متصل می‌کند و دیگر اینکه بستر شفافیت فعالیت را ایجاد می‌کند یعنی در بستر این سامانه اشخاص و خیرین و مردم خود انتخاب می‌کنند به چه شخصی کمک کنند و چه نیازی از او رفع شود ولو هزار تومان هزینه کرده باشند تا لحظه آخر می‌توانند رصد کنند و ببینند این هزار تومان به چه کسی رسیده و چه کاری انجام شده است.

سامانه سایه و شفاف‌سازی هزینه‌کردها در کمک رسانی به سیل‌زدگان

مقدم با تاکید بر اینکه سامانه سایه بستری جدید است؛ ادامه داد: ما در یک سال و نیم فعالیت در سیستان و بلوچستان به تعدادی حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر خدماتی اعم از جهیزیه، لوازم خانه، موارد بهداشتی و حتی ایجاد اشتغال ارائه دادیم.

وی درباره آخرین جزئیات شهرهای سیل زده استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر منطقه فنوج که ما در آن حضور داریم چون حالت بن بست مانند دارد زندگی مردم به روال اول بازگشته است ولی با توجه به اینکه اغلب روستاییان اینجا کپرنشین بودند یا کار آنها دامپروری بوده نیاز به زیرساخت‌هایی دارد.

مهمترین مشکل در فنوج نداشتن پل بر روی راه‌های ارتباطی است

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در سیستان و بلوچستان ادامه داد: به دلیل سیلاب اکنون بسیاری از کپرها خراب شده و خیلی از جایگاه‌های دام خراب شده که با ورود ما و چند جایی در حال ساخت است. اکنون مهم‌ترین مشکل موجود در این شهرستان این است که راه‌های مواصلاتی آن پل ندارد و با کوچک‌ترین بارش این راه‌ها مسدود و ارتباط مردم با نقاط دیگر استان قطع می‌شود. این موضوع می‌طلبد تا مسئولان همت کنند و راه‌های مواصلاتی این شهرستان را درست کنیم تا در آینده مشکلات عدیده‌ای به وجود نیاید.

وی با اشاره به حضور این قرارگاه جهادی در روزهای ابتدایی سیلاب عنوان کرد: تقریباً روز دوم و سوم پس از اینکه مسیر بازگشایی شد در شهر فنوج ورود کردیم و همچنان نیز آنجا حضور داریم و این حضور تا اتمام پروژه‌هایی که تعریف کردیم ادامه دارد.

سامانه سایه و شفاف‌سازی هزینه‌کردها در کمک رسانی به سیل‌زدگان

مقدم درباره حضور سایر مسئولان دولتی در این مدت افزود: در چهار روز اول محورهای مواصلاتی و تلفن مسئولان شهر فنوج قطع بود اما امری که در این مناطق مشهود بود حضور ارگان‌هایی مانند هلال احمر برای توزیع عنوان کالا و اقلام مورد نیاز منطقه است در حال حاضر نیز شهردار خود فنوج و رئیس اداره عشایری و آموزش و پرورش این منطقه همکاری ویژه‌ای با جهادگران ما در راستای انجام پروژه‌ها دارند در مواردی حتی شهردار وسایل مورد نیاز جهت حمل و نقل مصالح در اختیار ما قرار داده است و حتی برخی از مصالح را به صورت رایگان در اختیار ما گذاشته است و همکاری ویژه‌ای دارند.

جهادگران قبل از مسئولان دولتی پای کار بودند

وی عنوان کرد: هلال احمر استان فارس هم حضور داشته و توزیع اقلام داشتند و در سطح وسیع هم در این منطقه و هم در روستایی دیگر چهار روزی مستقر بودند اما ارائه خدمات آن‌ها فقط در راستای توزیع اقلام بوده است. اینکه بخواهند زیرساخت‌ها را درست کنند یا مشکلات اساسی مردم را رسیدگی کنند در این حدود کاری انجام نشد.

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) با تاکید بر عدم نبود مدیریت در وقوع بحرانی‌هایی از این دست تصریح کرد: دلیل ورود ما به این منطقه این بود که حجم بالای کمک‌ها به منطقه دشت‌یاری و زرآباد و نقاط دیگر رفته است و اینجا مغفول مانده بود یعنی نه برنامه ریزی‌ای جهت توزیع داشتند و نه برنامه‌ریزی جهت سروسامان دادن بحران داشتند. امیدواریم مسئولان با تجربیاتی که در این یک سال در نقاط مختلف به دست آوردند بتواند بهتر از این عمل کنند. بچه‌های ما چون تجربه چهار سیل را در یکسال داشتند و از سیل آق قلا تا سیل خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان بدون هیجان و شومن بازی توانستند کارهای اساسی را کلید بزنند و انجام دهند.

سامانه سایه و شفاف‌سازی هزینه‌کردها در کمک رسانی به سیل‌زدگان

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره وجود یا عدم وجود کلاهبرداری با نام کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان افزود:احراز این امر باید توسط ارگان‌های نظارتی و قضائی انجام شود

   

ولی با توجه به اقداماتی که دادستانی کشور انجام داد و اعلام کرد سمن‌ها و خیریه‌ها و گروه‌هایی می‌توانند پول در بحران جمع‌آوری کنند که در سامانه هلال احمر ثبت شده باشند یا از نظر نهادهای نظارتی مجوز لازم را داشته باشند.

مقدم در پایان گفت: قرارگاه ما این مجوزها را دارد اما متأسفانه شاهد این امر بودیم که افرادی نیز شماره حساب شخصی اعلام کردند که هیچ نام و نشانی از آن‌ها نیست تا بدانیم متصل به کجا هستند و از کجا مجوز گرفته‌اند و چگونه در این بحث ورود کرده‌اند.

منبع : خبرگزاری مهر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها