مدیر کل شیلات هرمزگان:

تولید ماهیان زینتی دریایی تبدیل تهدید به فرصت است



مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: تولید ماهیان زینتی دریایی تبدیل تهدید به فرصت است.

به گزارش صبح ساحل، محسن یکتاپور ظهر دوشنبه در نشستی خبری با بیان اینکه شیلات محوری طلایی برای توسعه پایدار استان هرمزگان بوده است گفت: خوشبختانه حتی در روستاهای دورافتاده هم پیشرفت و توسعه شیلاتی را شاهد بوده‌ایم که وجود حوضچه‌های پرورش ماهی و میگو با مشارکت روستاییان در روستاهای دور افتاده گواه همین مهم است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های شیلاتی هرمزگان در سالهای اخیر گفت: خلیج فارس با دارا بودن ۲۴۰ گونه آبزی یکی از غنی‌ترین ذخیره گاه‌های باارزش و استراتژیک منطقه است.

هرمزگان ۴۰ درصد سهم تولیدات شیلاتی کشور را داراست

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: هرمزگان با دارا بودن ۴۰ درصد از سهم تولید آبزیان کشور یکی از استان‌های مهم در تولید و پرورش آبزیان در کشور است.

وی گفت: فانوس ماهیان یکی از گونه‌های خاص در دریای عمان بوده و انحصارا در آب‌های هرمزگان یافت می‌شود واین امتیاز برای هرمزگان موجود هست که بتوانیم با صید این گونه و استفاده از این فرصت اقتصادی راهی برای خودکفایی در تولید غذای آبزیان پرورشی و حتی سهمی در بازارهای جهانی بیابیم.

یکتاپور با اشاره به راه اندازی حوضچه‌های پرورش ماهی و میگو در بندرتیاب، سایه خوش، بندرخمیر، بندرکلاهی و… پرورش ماهی در قفس در لنگه و قشم و سایر نقاط استان، پرورش ماهیان خاویاری در حاجی آباد و میناب ورودان تصریح کرد: با تکمیل شدن و به ظرفیت رسیدن این تولیدات باتجاری سازی آنها شاهد رسیدن به ارزش صادراتی بالاتر و درآمد ارزی بیشتر طی سال‌های آینده خواهیم بود.

یکتاپور افزود: برای اولین بار پرورش ماهی در دریا درهرمزگان به عنوان پایلوت با موفقیت انجام شد که امروز شاهد تبدیل استان به قطب تولید ماهی در دریا و حتی قطب تولید و تکثیر لار و بچه ماهی در آینده‌ای نزدیک خواهیم شد.

وی افزود: پرورش ماهی در قفس علاوه بر جبران کمبود ذخایر دریایی و کاهش شدید این ذخایر در سال‌های اخیر به دلیل صید بی رویه و… می‌تواند موجب اشتغال زایی تعداد زیادی از جوانان بیکار در حوزه شیلات و پرورش ابزیان بشود.

تولید ماهیان زینتی دریایی تبدیل تهدید به فرصت است

مدیرکل شیلات هرمزگان با بیان اینکه ورود بخش خصوصی در تولید ماهیان تزئینی با حمایت شیلات، عرضه و ارسال آن به استان‌های مورد تقاضا یکی ازتهدیدات را به فرصت اشتغال و درآمدزایی تبدیل کرده است گفت: با تحقق این مهم دیگر هراس کاهش ذخایر ماهیان تزئینی را نداریم و با اطمینان می‌گوئیم که حداقل برای ۵۰-۶۰ نفر دراین حوزه طی ۴ سال ایجاد شغل کرده‌ایم.

پرورش ماهیان خاویاری در هرمزگان، موفقیتی دیگر برای شیلات هرمزگان

مدیر شیلات هرمزگان با بیان اینکه طرح پرورش ماهیان خاویاری برای اولین بار در هرمزگان اجرا شد و بعداز گذشت یکسال نتایج خوبی هم داشته است تصریح کرد: پرورش ماهیان خاویاری در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و اشتغال زایی در مناطق کمتر توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه پرورش ماهیان خاویاری که تاکنون فقط درشمال کشور بوده است گفت: این طرح با هدف بهره برداری از حداقل منابع آبی دراستان اجرا شد که می‌تواند در جهت تحقق سیاست‌های اقتصادمقاومتی و ایجاد اشتغال حرکت کند.

هرمزگان رتبه برتر تولید لارو میگوی پرورشی کشور

مدیرکل شیلات هرمزگان تصریح کرد: بخشی عظیمی از مولد میگو در کشور مربوط به هرمزگان است که یکی از استان‌های پیشرو در تولید میگوی پرورشی است.

یکتاپور میگوی مولد را به عنوان کلید فرایند تکثیر و تولید بچه میگو و همچنین به عنوان نهاده اصلی درمراکز تکثیر میگو خواند.

یکتاپور حفاظت از سرمایه گذاری‌های انجام شده و توسعه پایدار پرورش میگو در کشور، جلوگیری ازانتقال بیماری‌های میگو از منابع خارجی، کاهش وابستگی به واردات مولد از منابع خارجی و خروج ارز، بالابودن قیمت میگوی مولد منابع خارجی و مشکلات حمل و نقل و تلفات مولدین، کاهش هزینه‌های تولید مراکز تکثیرمیگو، امکان به گزینی و اصلاح نژاد مولدین و تولید نسل برتر، امکان برنامه ریزی زمانی بهتر برای تولید بچه میگو توسط مراکز تکثیر و … را از اهم اهداف مولدسازی میگو در کشور خواند.

منبع:مهر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها