سوانح جاده ای در هرمزگان کاهش چشمگیری داشته است

«کووید -19»، سد راه تصادفات مرگبار



فروردین ماه امسال با رنگ و بوی کرونایی،درحال پایان است. پایان متفاوت با مدت مشابه سال قبل . همه ساله در این ماه نو، سفر و دید و بازدید ، خرید و..پا برجا بود و جاده های درون و برون  شهری شلوغ و پرتردد. اما امسال کرونا مهمان کشورمان شد به نوعی این برنامه ها را تعطیل کرد .

به گزارش صبح ساحل، همین موضوع  سبب شد ممنوعیت تردد در جاده های بین شهری  در کل کشور اجرا شود و طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی ، پلیس راه و دیگر دستگاه‌ها نظیر اورژانس، هلال احمر، راهداری، آتش‌نشانی، امداد خودروها که برای کاهش تصادفات و نیز امدادرسانی سریع به مصدومان تصادفات رانندگی بود به مرحله اجرا درنیاید ،این طرح  معمولا از 25 اسفند ماه تا نیمه فروردین ماه را شامل می‌شود.


برابر آمارهای ارائه شده ، بیشترین تراکم و حجم سفر در جاده‌ها در طول این مدت  بوده و در عین حال بیشترین آمار کشته و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی نیز مربوط به همین روزها می‌شود، تا جایی که سازمان پزشکی قانونی همه ساله آمار جانباختگان و مصدومان طرح نوروزی را به شکل جداگانه‌ای اعلام می‌کند. اما عده ای بودند که بی توجه به هشدارهاو توصیه های مسوولان ، دل به جاده و سفر و دید و بازدید زدند. این امر نه تنها موجب افزایش آمار مبتلایان به کرونا شد بلکه به آمارتصادفات نیز اضافه شد. ناگفته نماند که آمارهای این ماه نسبت به فروردین سال 98 ، به طور چشمگیری  کاهش داشته است .


 کاهش 61 درصدی کشته های جاده ای


جاده های برون شهری هرمزگان  در طی 29 روز ماه جاری شاهد مرگ 13 نفر در 13 مورد تصادف  بود که نسبت به بازه زمانی در سال گذشته با 33 نفر کشته  در28 فقره تصادف ، 61 درصد کاهش داشته است.  سرهنگ مهدی نیکبخت سرپرست پلیس راه هرمزگان با اعلام این مطلب ، آمار مجروحان را در این مدت 99 نفر با 65 فقره تصادف  خواند که در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته با آمار 220 نفر مجروح با136 فقره تصادف ، کاهش 55 درصدی تعداد مجروحان داشته است.وی به 30 فقره تصادف خسارتی اشاره داشت که سال قبل این آمار به 303 فقره رسیده بود . سرهنگ نیکبخت بیشترین تصادفات برون شهری را مربوط به رفت و برگشت در محور اصلی بندرعباس حاجی آباد ،بیشترین علت تصادفات را عدم توجه به جلو با 41درصد ،عدم توانایی در کنترل وسیله با20درصد و   انحراف به چپ با 11درصد ذکر کرد. وی بیشترین ساعت تصادفات در جاده ها را ساعت 20 الی 24 عنوان نمود.


سرهنگ نبکبخت ضمن تقدیر از رعایت مقررات توسط رانندگان، باتوجه به شرایط موجود وقطع گستره ویروس کرونا وحمایت از کمپین درخانه بمانیم تخلفات حادثه ساز راخط قرمز پلیس دانسته و اعلام کرد در صورت خلوت بودن جاده‌ها، برای جلوگیری ازحوادث رانندگی خودودیگران سرعت مجاز و مطمئنه را رعایت نموده ودرهنگام رانندگی به جلو توجه کافی ولازم راداشته باشند. سرعت غیرمجاز وخستگی وخوآب آلودگی بیشترین علت تصادفات جاده ای استان هرمزگان می باشد.

       «کووید -19»، سد راه تصادفات مرگبار

    


مرگ 4 نفر در جاده های برون شهری


آمار پلیس راهور از برابری تعداد افراد فوت شده در جاده های درون شهری خبر داد و از اول تا 29 فروردین ماه 4 نفر در این جاده ها بر اثر تصادفات کشته شدند.سرهنگ مجید صالح پور رییس پلیس راهور هرمزگان  با تایید این خبر از مجروحیت 104 نفر با کاهش 23 درصد و 17درصدی تصادفات جرحی مطالبی بیان کرد. وی تصادفات خسارتی در این مدت 188 فقره خواند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 76 درصد کاهش داشته است. این مقام مسوول بیشترین محورهای تصادفات را در بندرعباس در محور رجایی، راه آهن وبلوار امام حسین اعلام کرد.


کنترل ۲ هزار و ۳۲۰ فقره تخلفات


«2 هزارو ۳۲۰ فقره تخلفات ساکن در حوزه ترافیکی درون شهری و اجرای طرح انضباط ترافیکی در هفته سوم فروردین ماه در استان هرمزگان کنترل شد». جانشین فرمانده انتظامی استان هرمزگان این مطلب را اعلام کرد که  در ادامه طرح های ارتقاء انضباط ترافیکی و انتظامی بخشی به عبور و مرور ،طرح ضربتی مقابله و برخورد با تخلفات ساکن،آلودگی صوتی،شیشه دودی، پلاک مخدوش و تلفن همراه با بکارگیری نیروهای حداکثری تیم های عملیاتی و ستادی راهور در سطح استان اجرا شد.به گفته سردار عباسعلی بهدانی فرد در اجرای این طرح در هفته سوم تعطیلات نوروز امسال۲۰۰ فقره آلودگی صوتی، ۵۶۳ فقره شیشه دودی،۸۷.فقره پلاک مخدوش و ۹۶۲ فقره استفاده از تلفن همراه توسط رانندگان در حین رانندگی اعمال قانون شدند و۸۲ دستگاه خودرو و ۶۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف توقیف شدند.وی  با تاکید بر استمرار طرح های انضباط ترافیکی بصورت منظم تا پایان سال در استان و قاطعیت پلیس در اجرای موفق این طرح ها، خاطرنشان کرد: مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده و برخورد با اینگونه تخلفات و به ویژه تخلفات حادثه ساز، بدون اغماض و برابر قانون با متخلفان برخورد می کنند.


  اجرای طرح جدید ترافیکی در هرمزگان از اردیبهشت ماه


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان از اجرایی شدن طرح ترافیکی جدید در اردیبهشت ماه با هدف پیشگیری از موج جدید شیوع بیماری کرونا در هرمزگان خبر داد که  نحوه اجرای این طرح پس از تصویب در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا به اطلاع مردم استان خواهد رسید.رضا مدرس در اولین جلسه شورای ترافیک استان در سال ۹۹، با اشاره به اجرای طرح ترافیکی مرتبط با بیماری کرونا، طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا در هرمزگان، افزود: با اجرایی شدن این طرح در استان میزان تردد مسافرین و گردشگرانی که در ایام نوروز و تعطیلاتی که منتهی به سال نو کاهش چشمگیری داشته است.وی اضافه کرد: با اجرایی شدن طرح ترافیکی مرتبط با پیشگیری بیماری کرونا در هرمزگان قریب به ۹۹ درصد در تردد های دریایی و ۸۰ درصد تردد جاده ای در استان کاهش داشته است.

مدرس با اشاره به اینکه طرح ترافیکی پیشگیری از شیوع کرونا در هرمزگان با همکاری پلیس راه و راهور در حال انجام است افزود: در حوزه برخورد با خودروهای که بر اساس دستورالعمل های ابلاغی از ستاد ملی مدیریت کرونا متخلف شناخته شده اند و همچنین عودت برخی از خودروها که مجاز به ورود به استان تشخیص داده نشده اند  پلیس راه و راهور استان عملکرد خوب و قابل تقدیری داسته است.معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با اشاره به درخواست دانشگاه علوم پزشکی بر اساس اعلام وضعیت از شرایطی که پیشروی شیوع بیماری کرونا در استان هرمزگان و شهر بندرعباس، گفت:  با توجه به نگرانی های این دستگاه در حوزه شیوع بیماری کرونا به ویژه در نیمه اول اردیبهشت ماه مقرر شد که بر اساس تصمیم گیری که در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گرفته خواهد شد طرح ترافیکی متناسب با آن در استان اجرایی شود.مدرس خاطر نشان کرد: طرح ترافیکی با رویکرد پیشگیری از شیوع کرونا از اردیبهشت ماه همزمان با ابلاغ مصوبات این طرح از سوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در استان آغاز  خواهد شد.


وی بیان کرد: پیش از اجرایی شدن طرح ترافیکی جدید در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا ویروس در استان در خصوص نحوی اجرای شدن آن اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت تا شهروندان از نحوی اجرای شدن این طرح آگاه شوند.وی با اشاره به آمار فوتی ها و تصادفات جرحی طی ماه های گذشته، عنوان کرد: در حوزه تصادفات جاده ای و شهری در استان طی ماه اول سال جاری کاهش چشمگیری وجود داشته که امیدوارم هرمزگانی های عزیز و تمامی هموطنان که به عنوان مسافر وارد استان خواهند شد با رعایت اصول ایمنی و قوانین راهنمایی رانندگی، حوادث فوتی و جرحی به حداقل  برسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها