باور کنیم این قاتل خاموش را !!!



این روزها همه‌جا صحبت از جولان ویروس کروناست؛ ویروسی که از چین شروع‌شده و دامن خیلی از کشورها ازجمله ایران را هم گرفته است...

در روزهایی که بسیاری از مردم خود را قرنطینه کرده بودند، شاهد خدمات و تلاش‌های خالصانه متولیان بهداشت و درمان و تیم‌های درمانی در جای‌جای ایران اسلامی بودیم که بی‌وقفه در صف اول مبارزه با ویروس کرونا، ایثار و فداکاری را سرلوحه کار خود قراردادند و در این راه بشردوستانه از جان روی برگرداندند و دل در گروی صیانت و حراست از جسم و جان بی‌شمار انسان‌های مبتلا و دردمند بستند.

از دیروز نیز با دستور رئیس‌جمهور مراکز خرید مسقف و پاساژها با ریسک پس از ۴۰ روز قرنطینه و تعطیلی، با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را از سر گرفتند. بر اساس تصمیم‌های انجام‌شده مراکز خرید و پاساژها حداکثر تا ساعت١٨می‌توانند فعالیت داشته باشند.

مشاغل کم ریسک در همه استان‌ها به‌جز تهران از ٢٣فروردین فعالیت خود را پس از ثبت‌نام در سامانه سلامت وزارت بهداشت و دریافت پروتکل بهداشتی صنف خود، شروع کردند. از ۲۳ فروردین‌ماه با آغاز به کار مشاغل کم ریسک و اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند دوباره شاهد شلوغی خیابان‌ها و تردد زیاد خودروها در معابر بندرعباس بودیم. گویی همه‌چیز عادی شده و این بیماری با مردم ایران خداحافظی کرده است.

علیرغم اینکه در دستورالعمل‌های وزارت بهداشت نشست بیش از دو مسافر در صندلی عقب تاکسی ممنوع شده اما متأسفانه در شهر بندرعباس این دستورالعمل توسط بسیاری از تاکسی‌ها رعایت نمی‌شود. متأسفانه هنوز فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی در سطح شهر بندرعباس توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اصناف رعایت نمی‌شود. اگر فاصله‌گذاری هوشمند را رعایت نکنیم همه دچار مشکل خواهیم شد.

بی‌توجهی می‌تواند بر شیوع این ویروس دامن بزند و مبتلایان ‌را بیشتر کند، ازاین‌رو سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری اعلام کرده و به‌سرعت به دنبال شناسایی و ردیابی این ویروس در سراسر جهان است تا بتواند این شرایط را تحت کنترل بگیرد و هرچه زودتر از شیوع بیشتر این ویروس خطرناک و کشنده جلوگیری کند؛ اما این ویروس در حال گسترش است و مهم‌ترین دستورالعمل برای مقابله با کرونا ویروس، برای مردم است و مردم باید در خانه‌ها و شهرهای خودشان بمانند، بهداشت فردی را رعایت و از ارتباطات و حضور در تجمعات، پرهیز کنند. اطمینان داریم که اگر این موارد رعایت شود، شاهد معجزه در کشور و شکست کرونا خواهیم بود.

متأسفانه هنوز خیلی‌ها به باور خطرناک بودن بیماری کرونا نرسیده‌اند؛ زیرا هنوز در محیط کار، محله، شهر و یا اطرافیان موردی از بیماری کرونا را مشاهده نکرده‌اند به همین خاطر با فراغ بال در سطح شهر به کارهای روزمره و غیرضروری می‌پردازد.

باید یاد بگیریم چگونه باوجود ویروس کرونا زندگی کنیم چون این بیماری ماه‌ها مهمان مردم خواهد بود فاصله‌گذاری هوشمند باید انجام شود در غیر این صورت به دلیل سرایت بالای بیماری، خطر همه را تهدید می‌کند. متأسفانه علیرغم تأکید مسئولان و متولیان بهداشت و درمان، همچنان شاهد ازدحام جمعیت در ساحل شهر بندرعباس هستیم.

درحالی‌که فعالیت مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و اماکن متبرکه متوقف‌شده تا از شیوع بیماری کرونا جلوگیری شود با بازگشایی مراکز تجاری و بازارها، بوستان‌ها و پارک‌ها، تردد بین شهر‌ها ونیز بین استان‌ها از دیروز آزاد شد.

بدون شک با برداشته شدن تردد بین استان‌ها شاهد هجوم مسافر از سراسر کشور به هرمزگان خواهیم بود و این جابه‌جایی مسافر به شیوع و گسترش این بیماری دامن خواهد زد.

در کنار آغاز فعالیت مشاغل کم‌خطر و با ریسک متوسط، مشاغل پرخطری مانند تالارهای پذیرایی، سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌های سنتی و تریا، گرمابه‌داران، آموزشگاه‌های رانندگی، استخر، سونا و ماساژ، روز بازارها، نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی و سالن‌های مراسم تا اطلاع ثانوی همچنان مسدود خواهد بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها