در گفتگو با مدیر کل محیط زیست استان مطرح شد؛

حیات وحش هرمزگان مصون از کرونا؟



«تاکنون  حیوانات  وحشی یا حیوانات خانگی  درهرمزگان به کرونا مبتلا نشدند و یا ناقل نبودند».
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان این مطلب گفت: «تاکنون  هیچ گزارشی از سوی اداره کل دامپزشکی استان  مبنی بر اینکه حیوانات  وحشی  که در حیات وحش زیستگاه های تحت کنترل محیط زیست  یا حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به کرونا مبتلا شوند و ناقل باشند نداشتیم». 
پس از شیوع «کووید_19»یکی از سوالاتی که ذهن اکثر افراد را به خود مشغول کرده این است که آیا حیوانات وحشی و خانگی نیز به این ویروس نامرئی مبتلا می شود و می‌توانند ناقل آن باشند؟ شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره رابطه کرونا و حیوانات و خطر حضور در کنار آن‌ها نیز وجود دارد  که حتی عده ای از نزدیک شدن به حیوانات به خصوص سگ و گربه واهمه دارند.بر اساس آخرین گزارشات ، در ایران هیچ حیوانی به کرونا مبتلا نشده است.

کرونا، تهدید و فرصت

کرونا ویروس، چند ماه است مهمان ناخوانده زمین شده است توانسته تا حدودی  انسانها را در خانه هایشان قرنطینه کند ، دود و دم رفت و آمد و ساخت و ساز را کاهش دهد و نفسی تازه به محیط زیست دهد . محیط زیستی که سالیان سال با آمدن کارخانه ها وماشین آلات و...هوای پاکیزه را استشمام نکرده بود . کرونا، مانند «دو لبه شمشیر» است که می تواند تهدید باشد یا فرصت. در واقع این ویروس،از یکسو ضربه مهلک به انسان‌ها وارد می کند  و از سوی دیگر نجات دهنده محیط زیست از آلودگی است.به گفته حبیب مسیحی تازیانی ، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان، در دوران کرونا، محیط زیست استان، روزهای طلایی را گذرانند  چرا که به دلیل کاهش چشمگیر فعالیت های صنعتی، ممنوعیت سفر و قرنطینه های خانگی و اجتماعی و محدودیت عبور و مرور، حجم آلودگی در بسیاری از شهرها به استاندارد رسیده است و طبیعت نیز از آسیب دیدن توسط افراد در امان ماند.

 رهاسازی دستکش و ماسک ها  در طبیعت

کرونا فرصتی برای نفس کشیدن طبیعت فراهم کرده است اما ما انسانها ، با رهاسازی  اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش های آلوده و...،این فرصت را  نابود کردیم. با رشد فزاینده  مصرف مواد ضد عفونی کننده و اقلام بهداشتی ، شاهد روند رو به افزایش تولید پسماندهی عفونی و بیمارستانی هستیم که رهاسازی آنها علاوه بر به خطر انداختن سلامت افراد، سبب آلودگی محیط می‌شود. ماسک، دستکش و دستمال هایی که برای حفاظت از انتقال ویروس کرونا استفاده می شده است، در معابر، کوچه و پس کوچه ها و حتی بوستان های مشاهنده می شودکه در در زیر پاها لگد مال ویا در جوی آب ها شناور می شوند. 
مسیحی تازیانی با انتقاد از اینکه برخی افراد ماسک‌ها و دستکش‌های آلوده خود را در معابر رها می‌کنند گفت:»  رهاسازی این اقلام در فضای باز سلامت شهروندان را به خطر می اندازد و یکی از عوامل انتشار در انتقال ویروس کرونا است ،ما از سویی با استفاده از این وسایل به دنبال پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا هستیم، اما با رهاسازی آن‌ها در معابر، آلودگی و خطرات آن را بیشتر می‌کنیم».
وی  بر اینکه نباید نسبت به پسماندهایی که این روزها تولید می‌کنیم، بی‌تفاوت باشیم، تاکید کرد:» دستکش‌ها و ماسک‌های آلوده‌ای که در معابر رها می‌شوند علاوه بر به خطر انداختن سلامت سایر افراد ازجمله پاکبانان، می‌توانند سبب آلودگی آب و خاک شوند».
مسیحی تازیانی افزود:» شهرداری ها هم در این زمینه زحمات زیادی می کشند اگر ما هر ماسک یا دستکشی را در سطح معابر رها کنیم زحمتش هم بر دوش پاکبان هاست و هم ممکن است آن ها مبتلا به بیماری شوند و یا هر شهروندی که از آن مسیر عبور می کند و یا به هر دلیلی باعث انتشار آن بیماری می شود.» 
وی با بیان اینکه  تولید پسماندهای آلوده به این ویروس ،باید با دقت بسیار بیشتر جمع‌آوری و امحاء شود عنوان کرد:»متاسفانه می‌بینیم برخی مردم با این پسماندها مانند زباله‌های معمولی رفتار می‌کنند که بطور قطع می‌تواند تبعات ناخوشایند زیادی به همراه  داشته باشد».
این مقام مسوول  با اشاره به اینکه حتما باید ماسک ها و دستکش ها و سایر اقلام مورد استفاده شده در پلاستیک قرارگیرد ادامه داد: «پوشش خارجی دستکش ها و ماسک را بدون ایجاد کوچکترین تماس با پوست بدن، به سمت داخل مچاله کنید، آن‌ها را درون کیسه فریزر انداخته و گره بزنید، سپس بسته خود را به داخل سطل آشغال دردار بیاندازید».مسیحی تازیانی  با تاکید بر رعایت بهداشت فردی توسط مردم گفت:»فرهنگ و آگاهی مردم در خصوص رعایت بهداشت شخصی و نظافت محیط زیست بسیار بالا رفته است، مردم لمس کردند که با رعایت این موارد از شر بسیاری از بیماری ها راحت خواهند شد».

مجهزبودن بیمارستانهای به سیستم های بی خطرساز پسماندهای کرونا

ضرورت جمع‌آوری و امحای پسماندهای عفونی بیمارستانی دفع بهداشتی زباله های آلوده به ویروس کرونا یکی از موضوعات مهم این روزهاست. باتوجه به امکان ناقل بودن ویروس کرونا از طریق پسماندهای پزشکی و بیمارستانی، مدیریت  بهینه این بخش در حال حاضر از اهمیت مضاعف برخوردار است ،بنابراین ضرورت دارد برای مدیریت پسماندهای پزشکی، تدابیر و ملاحظات ویژه ای در همه مراحل و چرخه از تولید ،نگهداری، جمع آوری،بی خطر سازی ، انتقال و دفع نهایی آن صورت پذیرد.  
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان  با بیان اینکه  برای مدیریت زباله ، دستورالعمل سازمان محیط زیست از طریق وزارت کشوربه تمام ارگانهای مربوطه  ابلاغ ودر پروتکل لحاظ شده است  گفت:»رعایت ضوابط و روشهای مدیریت پسماندهای پزشکی و وابسته در دفع انواع پسماندهای مراکز بیمارستانی و درمانی گامی مهم در کنترل و کاهش انتشار ویروس کرونا در محیط محسوب می شود».
مسیحی تازیانی  این را هم گفت که یکی از راه های گندزدایی استفاده از مواد ضدعفونی کننده مانند آهک است از این رو تاکید شد تا در دفن پسماندهای پزشکی و عفونی بی خطر شده در لندفیل های اختصاصی به صورت کامل با آهک پوشش داده شوند و سپس کاملا با خاک پوشانده شوند که این کار باید به صورت روزانه انجام شود. وی ادامه داد:» در زمان شیوع کرونا ، یک هزار تن آهک از صنایع درخواست کردیم که تولید کنند و خوشبختانه این امر انجام گرفت و با مدیریت استانداری، این مقدار آهک به صورت رایگان در اختیار شهرداری ها قرار گرفت».
مسیحی تازیانی در خصوص موضوع فراهم کردن سایت برای دفن زباله‌های بیمارستانی مشکوک به ویروس کرونا نیز اظهار داشت:»نکته‌ای که در این خصوص مطرح است این است که این سایت تنها مربوط به آن دسته از پسماندهای بیمارستانی است که با تأیید وزارت بهداشت آلوده به ویروس کرونا تشخیص داده شده است».
وی از مجهزبودن تمام بیمارستانهای استان  به سیستم های بی خطرساز پسماند گفت:»خوشبختانه بیمارستان های استان مجهز به سیستم های بی خطرساز پسماند هستند واین سیستم های قادر هستند پسماندهای عفونی و پسماندهایی را که حتی حاوی ویروس کرونا باشند، بی خطر کنند.مسیحی تازیانی این را هم عنوان کرد که این پسماندها در محل خود بیمارستان ها و مراکز درمانی بی خطر می شوند و سپس با سیستم های حمل و نقل جداگانه ای از محل بیمارستان ها جمع آوری می شود و به سایت های دفن زباله می رود و در آنجا باز مجددا به صورت جداگانه با خاک و آهک پوشش داده می شود. 
 
افزایش مصرف آب و مواد شوینده یکی از معضلات شیوع کرونا در محیط زیست ، افزایش مصرف آب و مواد شوینده است که استفاده بی رویه از آب موجب تولید فاضلاب بیشتر می شود. افزایش فاضلاب باعث تهدید بیشتر منابع آب زیرزمینی و کاهش منابع آب اشامیدنی نیز خواهد شد. 
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان  در این مورد گفت: « علیرغم صحبت هایی که در رابطه با وضعیت مثبت محیط زیست در دوران شیوع گسترش کرونا می شود باید به این مهم نیز توجه داشته باشیم که افزایش مصرف آب و مواد شوینده باعث تهدید بیشتر منابع آب زیرزمینی و کاهش منابع آب آشامیدنی خواهد شد که این موضوع در درازمدت به هیچ وجه به نفع محیط زیست و منابع طبیعی نیست».مسیحی تازیانی تاکید کرد که توصیه مسئولین بهداشتی کشور بر شست و شوی مداوم و زیاد دست ها است و متاسفانه در حال حاضر ما دچار افراط در مصرف آب ، مواد شوینده و ضد عفونی کننده شده ایم.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها