یک بام و دو هوای کرونایی !!!


نویسنده: فرشته قاسمی

قرار ما تابستان بود. تابستان گرم و جشن رفتن این ویروس لعنتی. امیدوار بودیم گرمای تابستان پوست این ویروس را بکند و برای همیشه برود پی کارش. 
قرار ما این بود که زودتر از دیگران به مدد الهی ریشه‌کن کنیم این ویروس ناشناخته و سمج را؛ اما میبینید مدتی است حال کشور و استانمان خوب نیست. گویا قرار نیست آمارها از آن بالا سقوط کند. همه امیدوار بودیم این ویروس که آقای وزیر بهداشت آن را به «یک شتر گاو پلنگ» تشبیه می‌کند که«می‌تواند گاز بگیرد و لگد و شاخ بزند» زودتر بساطش را از کره زمین جمع کند و بشر را آسوده بگذارد؛ اما تا امروز اینگونه نشد.این روزها کادر درمان بسیار خسته اند بیش از ما خسته اند. حال هرمزگان آنطور که مسئولین کشوری می گویند، خوب نیست. این هفته نیز همچون هفته گذشته، در هرمزگان فعالیت آموزشگاه‌های مختلف، کتابخانه‌ها، سینماها، تالارهای پذیرائی، آرایشگاه های زنانه، کافه‌ها،  چاپخانه‌ها تعطیل است. برگزاری هرگونه مراسم و همایش‌ها نیزممنوع است.
پس از اعلام این محدودیت‌ها، استفاده از ماسک در همه اماکن عمومی، در بازارها، واحدهای صنفی و اداره ها نیز اجباری شد. بر اساس این محدودیت و پروتکل، فروشنده و مشتری باید حتماً از ماسک استفاده کنند و خدمات به افراد فاقد ماسک نیز ممنوع اعلام‌شده است. این روزها با اجباری شدن ماسک، درصد استفاده کنندگان از ماسک نیز افزایش‌یافته اما هنوز رضایت‌بخش نیست. متأسفانه عده‌ای این ویروس را جدی نگرفته و بدون ماسک در اماکن عمومی و معابر ظاهر می‌شوند. در شرایطی که اقشار مختلف جامعه ملزم به استفاده از ماسک هستند و ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک در فروشگاه ها، مراکز ارائه خدمات عمومی،رستوران‌ها، فست فودها، اداره‌ها و اصناف مختلف ممنوع اعلام‌شده، آنچه مردم را نگران کرده بی توجهی بسیاری از صنوف به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی است. بسیار دیده‌شده که حتی داروخانه‌ها، مراجعه‌کنندگان و بیماران فاقد ماسک را که می‌توانند ناقل این ویروس باشند پذیرش کرده که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
این در حالی است که همین واحدهای صنفی برای پر کردن چشم ناظران و بازرسان بهداشت محیط، جمله «با ماسک وارد شوید» را درشت در دید همگان قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد برخورد با اصناف متخلف هرمزگان و به‌ویژه شهر بندرعباس که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و به شیوع این بیماری دامن می‌زنند جدی و سخت‌گیرانه نیست. باید خاطیان و این اماکن را که باجان مردم بازی می‌کنند جریمه نقدی و واحدهای صنفی متخلف را تعطیل کرد. نکته مهم اینکه وقتی آمار روزهای اخیر را باهم مقایسه می‌کنیم، افزایش تعداد مبتلایان در روز 22 تیر بیشتر از روز قبل یعنی 21 تیر بوده و اگر هم این آمار در روز 23 تیر اندکی کاهش نشان می‌دهد  به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به دلیل کمبود کیت آزمایش بوده است.
این آمارها می‌گوید، حال هرمزگان خوب نیست. این در حالی است که سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت هرمزگان در روز 21 تیر را قرمز و از قرار گرفتن این استان در روزهای 22 و 23 تیر در ردیف استان‌های با وضعیت هشدار خبر می‌دهد؛ اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به آن اعتقادی ندارد و وضعیت هرمزگان را قرمز اعلام می‌کند.این بام و دوهوا سؤالاتی به ذهن متبادر می‌کند. اینکه آیا واقعاً هرمزگان در روزهای گذشته در وضعیت هشدار قرار داشته آن‌گونه که سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید یا نه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شفاف‌سازی می‌کند و واقعاً شرایط هرمزگان عادی نیست و قرمز است؟ سخنگوی وزارت بهداشت برچه مبنایی این استان را در کنار استان‌های با وضعیت هشدار قرار می‌دهد؟ 
بدون شک اعلام وضعیت هشدار نه قرمز و عادی‌سازی شیوع این ویروس در این استان پیامدهای خطرناک و جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت. از سویی دیگر در شرایطی که سفر به مناطق و شهرهای دارای وضعیت قرمز محدودیت دارد و ممنوع اعلام‌شده، برخی آژانس‌های مسافرتی از برگزاری تورهای تابستانی قشم و کیش خبر می‌دهند.
این در حالی است که مسئولان کشوری، مردم را از سفر به مناطق قرمز منع کرده و یکی از علل افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس را جابجایی و سفر مردم به شهرها و مناطق دارای وضعیت قرمز عنوان کرده‌اند. اگر تا زمان عادی شدن وضعیت هرمزگان، اجازه برگزاری چنین تورهایی داده شود، جفا به مردم این استان خواهد بود. باید ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی ستاد استانی، مانع برگزاری چنین تورهایی برای مناطق قرمز شوند. این آژانس‌های می‌توانند برای مناطق سفید کشور برنامه‌ریزی کنند. باور کنید حال هرمزگان خوب نیست. این درست که تعطیلی بندرعباس پایتخت اقتصادی کشور راهکار مقابله با شیوع این ویروس نیست، اما قرار هم نیست جان مردم هرمزگان فدای اقتصاد این کشور شود.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها