12

مهر

1403


اجتماعی

05 مرداد 1392 09:22 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ طی روزهای اخیر حضور مردم در پایگاه های انتقال خون برای اهدای خون خود به حداقل رسیده است، به طوری که ذخایر خونی کشور کاهش یافته و انتقال خون نیز دست نیازش را به سوی اهدا کنندگان دراز کرده است. هرساله با فرا رسیدن ماه رمضان، میزان استقبال مردم برای اهدای خون،کاهش می یابد. بسیاری از مردم روزه دار تصور می کنندکه اهدای خون دراین ماه، به سلامت بدن آسیب می رساند به خصوص امسال که هم زمانی ماه مبارک رمضان  وفصل تابستان مزید برعلت شده است اما اینگونه نیست. نخوردن وعده غذایی درطول روز، به دستگاه های خون ساز بدن هیچ صدمه ای وارد نمی کند.ازنظر علمی وپزشکی، روزه داری و اهدای خون، هیچ منافاتی بایکدیگر ندارند.این را نباید از ذهن دور داشت دراین ماه مبارک رمضان، همچون دیگر روزهای سال، اهدای خون موجب کاهش غلظت خون وکاهش انواع بیماری های مزمن مثل بیماری های کبدی می شود. مردم استان هرمزگان دراین روزهای پرخیر وبرکت، انتقال خون را تنها نگذارند و اهدای خون را به شب های قدر موکول نکنند، چرا که نیاز به خون همیشگی است و این را فراموش نکنید که جمعیت بیماران خاص استان که به خون نیاز دارند بسیار بیشتر از استان های دیگر است. به راستی که اهدای خون، نوعی ایثار است. نوعی فداکاری و از جان گذشتگی است.

 

بدون شک، اهداکنندگان خون، ایثارگر و نجات بخش جان انسان های بیمار هستند. نیاز به خون همیشه وجود دارد و اهداکنندگان نیز همیشه هستند. اهدا کنندگان باید همیشه درکنار بیماران باشند چه آن روز که ذخایر خونی کشور در بالاترین سطح قرار دارد وچه امروز که کاهش پیداکرده است. این را بدانیم که اهدا کنندگان خون سرمایه واقعی انتقال خون هستند. اعمال جراحی در بیمارستان ها نیز نیازمند خون است، تا خونی نباشد، عمل جراحی با مشکل روبرو می شود. این را دیگر همه می دانیم که هر واحد خون، جان سه بیمار را نجات می دهد.

 

این درست که ماه مبارک رمضان با تابستان هم زمان شده و ساعات روزه داری ، طولانی شده، اما دلیل نمی شود که همنوعان وبیماران را دراین ماه پرخیر وبرکت فراموش کنیم عده‌ای برای ادای نذر خود، مایلند مقداری از خون خود را اهدا کنند و آن را برای شب های قدر کنار می گذارند، اما چه بهتر که اهدا خون تنها به این شب های پرخیر و برکت خلاصه نشود.

 

آنگونه که اهل فن می گویند از یک واحد خونی، فرآورده هایی چون پلاکت برای  بیماران سرطانی و بیماریهای خونریزی دهنده ارثی، پلاسما برای بیماران سوختگی و مبتلایان به سیروز کبدی، کرایو برای بیماران هموفیلی، گلبول قرمز برای بیماران تصادفی، بیماران دیالیزی، تالاسمی و بیماری های خونریزی دهنده معده وهمچنین خون کامل برای تعویض خون در نوزادان استحصال می شود. وقتی با این حجم از فرآورده های خونی روبرو می شویم، به این می  اندیشیم که هر قطره خون چه قدر گرانقیمت است که هیچ بهایی برای آن متصور نیست. قطرات سرخ خون هر اهدا کننده ای ، امیدها را در دل ناامیدان زنده می کند، اهداکنندگانی که بدون هیچ چشمداشت و توقعی نمی خواهند با خون معامله کنند بلکه آنها با کسی معامله می کنند که مردم مهربان ونوع دوست را دوست دارد. چرا ما یکی از اهداکنندگان خون نباشیم. چرا ما با اهدای قطره ای از خون خود، زکات سلامتی خود را نپردازیم. چرا ما با پروردگار معامله نکنیم، معامله ای که وجدان ما را به آرامش می رساند.

 

دیدگاه ها (0)
img