12

مهر

1403


اجتماعی

12 مرداد 1392 11:57 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _بازار روز بندرعباس، بازاری که در در دهه 40 شکل گرفت تا مردم ما محتاج و نیازهای روزمره خود را از آنجا تهیه و تامین کنند. دراین بازار هر چه بخواهی، می توانی بیابی، به قول قدیمی ها از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در این بازار پیدا می شود. بازاری که مرکز داد و ستد بوده و مردم این شهر، از هر نقطه ای برای خرید به اینجا مراجعه می کنند. البته همین بازاری که به چندین و چند بازار دیگر منشعب می شود ، تا به امروز روزهای سختی را تجربه کرده است. بازار روز بندرعباس از زمان تولد تا به امروز دستخوش تغییر و تحولاتی شده است. روزگاری نمی توانستی به راحتی در آن قدم بزنی و خرید کنید. وضعیت بهداشت آن در حد صفر و دستفروشان بر سر یک وجب جا، در گوشه، گوشه آن با یکدیگر به زد و خورد می پرداختند تا بتوانند کالای خود را عرضه کنند. خودروهای حامل میوه و خواروبار و تره بار بی محابا و در هر ساعتی در این بازار پرجمعیت جولان می دادند . تا همین چند مدت پیش به واسطه حضور دستفروشان در ساعات روز، آمد و شد شهروندان به سختی انجام می شد و شاهد ازدحام بیش از حد جمعیت بودیم . طرح اصلاح، تغییر کاربری و  بازسازی بازار روز بندرعباس همیشه ذهن مسوولان شهری را به خود مشغول ساخته بود.احداث بازار حسین آباد  و میدان صادقیه در راستای انتقال بازار روز به آن مکان بوده است که مراحل پایانی خود را طی می کند. و نیاز مند همکاری بازاریان است که متاسفانه با شهرداری همکاری نمی کنند و به نوعی از خود مقاومت نشان می دهند.امروز وضعیت بازار روز قابل مقایسه با دیروز و گذشته نیست.تلاش هایی از سوی شهرداری صورت گرفته تا این مکان ، در شان مردم بندرعباس فعالیت کند .نظافت آن به حد قابل قبولی رسیده و نیازمند همکاری کسبه با شهرداری است . در ساعات روز ، خبری از دستفروشان و ایجاد سد معبر توسط این قشر نیست . وقتی دستفروشی ، سد معبر نکند ، بالطبع آمد و شد شهروندان به راحتی و با سهولت انجام می شود. آنهم در شرایطی که هوای این شهر بسیار گرم و همراه با شرجی و رطوبت بالاست و شهروندان حوصله شلوغی را ندارند . هر چه وضعیت بازار روز بندرعباس به عنوان اصلی ترین مرکز خرید مایحتاج روزمره مردم به شرایطی آرمانی نزدیک شود ، علاقه شهروندان برای خرید از این مرکز بیشتر می شود، زیرا اگر اینگونه نشود ،چه لزومی دارد که شهروندی از دورترین نقطه شهر با صرف وقت و هزینه ،خود را به این بازار برساند او ترجیح می دهد که نیاز خود را از بازارچه های میوه و تره بار جستجو کند.بازارچه هایی که در جهت رفاه و آسایش شهروندان طراحی و ایجاد شده است .اگر بازار روز ،نظافت،امنیت و شکل واقعی خود را بیابد می توان به آینده آن امیدواربود.

 

شهرداری برای کاهش ترافیک و دسترسی آسان شهروندان به مراکز خرید در هسته مرکزی شهر یا همان بازار روز طرحی را در دست اجرا دارد که با ایجاد بازارچه میدان صادقیه و حسین آباد، این مهم محقق شود و ساکنان مناطق غرب وشرق بندرعباس مایحتاج عمومی خود را از این بازارچه ها تهیه کنند، اما همانطور که بیان شد، کسبه با شهرداری همکاری نمی کنند.

 

از بازار روز خارج می شویم . آن سوی این بازار ، سال هاست پاتوق دستفروشان و فروشندگان دوره گرد است.سال هاست در این نقطه از شهر انواع و اقسام کالا ، پوشاک  و حتی لباس زیر به حراج گذاشته شده است .شلوغی در این محدوده سال هاست بیداد می کند و در ایام خاص و تعطیلات که دیگر جای سوزن انداختن نیست .اینجا بازار شهاب است .بازاری که آوازه اش به دورترین نقطه کشور هم رسیده است . اطراف آن پر شده از دستفروشان ، صدای گوشخراش دستفروشان یک لحظه قطع نمی شود .همهمه ،ازدحام و شلوغی هر رهگذری را کلافه می کند . نمی توانی قدم از قدم برداری . سال هاست  از این صحنه ها بسیار دیده شده ،اما امروز اوضاع بسیار متفاوت است.شهرداری در حرکتی برنامه ریزی شده در طول روز اجازه فعالیت به دستفروشان را نمی دهد و در این منطقه را از وجود این قشر پاک کرده است .کاری که خواسته مردم بوده - انجام شده است .تا همین دیروز ، بلوار امام حسین و بخش های دیگر شهر توقفگاه خودروهایی بود که هم به ترافیک دامن می زدند و هم نظافت شهر را تهدید می کردند.اما چند صباحی است که در طول روز ، خبری از این خودروها نیست.طراحی که شهرداری بندرعباس این بار با جدیت و شدت به اجرا گذاشت تا خیابان های شهر نفس بکشند و شهروندان نیز به راحتی تردد کنند.

دیدگاه ها (0)
img