واشنگتن از پایان محاصره قطر خبر داد


نویسنده: سامیه طهورنیان

ایالات متحده هفته گذشته از پایان محاصره غیر قانونی قطر که به رهبری عربستان سعودی صورت گرفته بود، خبر داد.
به گزارش سرویس خلیج فارس صبح ساحل و به نوشته ی «دوحه نیوز»، یک مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که محاصره غیرقانونی زمین ، هوا و دریایی که به قطر تحمیل شده است، به احتمال بسیار زیاد طی هفته های آینده پایان می یابد . «دیوید شنکر» ، دستیار وزیر امور خاورمیانه نزدیک در وزارت امور خارجه ایالات متحده ، در طی مراسمی که روز چهارشنبه هفته گذشته، طی یک سخنرانی که توسط مرکز سیاست خاورمیانه این مطالب را عنوان کرد. 
او همچنین  گفت: "تغییری اساسی ایجاد نشده است كه ما بخواهیم آن را کاملا باز كنیم ، اما در مذاكراتی که انجام شده ، مقداری انعطاف پذیری بیشتری  نسبت به این محاصره انجام شده است."
به نظر می رسد واشنگتن می خواهد قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2020  نقش خود را در منطقه خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس پر رنگ تر کند. همچنین  داماد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید ، «جارد کوشن» در اوایل همین ماه ،هیاتی را از «تل آویو» به ابوظبی فرستاد ، هدف این سفر "تاریخی" عادی سازی بحث برانگیز روابط اسرائیل و امارات متحده عربی بود .
بر اساس گزارش «وال استریت ژورنال» که اوایل سال جاری منتشر شد ، واشنگتن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را تحت فشار قرار داده است تا از تحریم هوایی قطر دست بردارند. در همین حال ، یک گزارش « Foreign Policy »  در آگوست سال 2017 ترامپ، پیشنهاد حمله هوایی عربستان سعودی را به قطر به شدت رد کرده بود.
تحریم قطر توسط عربستان از ژوئن سال ۲۰۱۷(خرداد ۹۶) آغاز شد؛ هرچند که هیچگاه به روشنی دلیل این تحریم‌های همه جانبه مشخص نشد. در این تحریم‌ها و به خواست عربستان کشورهای بحرین، امارات، مصر، دولت مستعفی منصور هادی (از جانب یمن)،مالدیو و موریتانی و چاد(چاد تا سال ۲۰۱۸) روابط خود را با کشور قطر بطور کامل قطع کردند. کشورهای اردن، جیبوتی و نیجر نیز سطح روابط خود را با قطر کاهش دادند.
کشورهای تحریم کننده قطر ۱۳ شرط را برای از سرگیری روابط با این کشور در نظر گرفته اند که از جمله آن‌ها می توان به توقف فعالیت شبکه تلویزیونی الجزیره، بستن پایگاه نظامی ترکیه، کاهش سطح روابط با ایران و قطع ارتباط با گروه اخوان المسلمین اشاره کرد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها