12

مهر

1403


حوادث

28 مرداد 1392 08:59 0 کامنت

صبح ساحل، حوادث _ مصرف غیر صحیح متادون منجر به عوارض خطرناکی همچون مرگ می شود. این مطلب را بارها از زبان پزشکان شنیده ایم و یا در نشریات وخبرگزاری ها دیده و شنیده ایم چرا که متادون مثل سایر داروهای مخدر باعث کند شدن تنفس،حتی تا مدتها بعد از رفع اثرات تسکینی دارو ادامه دارد. اگر تنفس خیلی کند شود منجر به مرگ می شود. بنابراین هرگز بیشتر از مقدار تجویز پزشک از این دارو استفاده نکنید و اگر دارو بی تاثیر است به پزشک خود اطلاع دهید در ضمن این مواد را دور از دسترس کودکان قرار دهید

 متادون متعلق به گروهي از مواد به نام شبه افيون‌هاست. شبه افيون‌ها موادي با ساختار شيميائي و عملكردي شبيه به مورفين هستند ( طبيعي و صناعي )، يكي از زير گروههاي شبه افيون‌ها خانواده مواد افيوني است كه شامل داروهاي تسكين دهنده درد عصبي مركزي طبقه بندي مي‌شوند بدين صورت كه كاركرد آنها به عنوان كاهش فعاليت اين سيستم است. الكل،‌كانابيس، بنز و ديازپين‌ها (شامل ديازپام، لورازپام و...) موارد ديگري از داروهاي مضعف هستند. متادون به صورت صناعي ساخته مي‌شود و به عنوان جانشيني براي درمان افراد و ابسته به هروئين و ساير شبه افيون‌ها به كار مي‌رود. .

 بنابراین حتی اگر سایر داروهای مخدر را نیز استفاده می کنیدباید عوارض متادون رانیز در نظر داشته باشید. هنگام مصرف این دارو دستورالعمل ها را به دقت رعایت کنید. و در ضمن مواظب کودکان خود باشیم که این مواد را اشتباها مصرف نکنند چرا که به گفته غلامعلی خجندی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان یکی از دلایل مسمومیت و مرگ کودکان،مصرف متادون  داروی ترک اعتیاد است که  این موضوع سلامت کودکان را به شدت تهدید می کند و زنگ خطر را برای خانواده ها و جامعه به صدا درآورده است. وی بیشترین موارد مسمومیت در کودکان را ناشی از مصرف اشتباهی شربت متادون عنوان و نگهداری شربت متادون برای ترک اعتیاد در ظروف خالی آب معدنی، نوشابه و یا ظروف شربت های دارویی (استامینوفن و دیفن هیدرامین) و قرار دادن آن در یخچال و مصرف اشتباهی و خوراندن آن به اطفال را از دلایل عمده گسترش دامنه مسمومیت های ناشی از مصرف این دارو دانست.دکتر خجندی با بیان اینکه مصرف داروی متادون در کودکان را بسیار خطرناک و کشنده است و اظهار کرد: یکی از گروه های سنی در معرض خطر، اطفال هستند که اغلب اوقات به علت مصرف اشتباهی دارو دچار مسمومیت شده و حتی جان خود را نیز از دست می دهند.این مسوول در ادامه به علائم مصرف متادون در اطفال اشاره و اظهار کرد: در صورت مصرف متادون از سوی کودکان علائم مسمومیت شامل تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه و غیره بعد از مدت کوتاهی در فرد ظاهر شده و پس از گذشت چند ساعت با پیشرفت علائم، کودک جان خود را از دست می دهد.خجندی از افراد خواست برای جلوگیری از حوادث ناگوار و جبران ناپذیر ناشی از مصرف اشتباهی داروی متادون،از دریافت شربت متادون از مراکز ترک اعتیاد در شیشه های غیردارویی مانند بطری نوشابه و شیشه های بدون برچسب و حاوی نام خودداری کنند.دارا بودن برچسب مخصوص هشدار، نام فرآورده و توضیحات لازم درخصوص نحوه مصرف و داشتن آگاهی کامل از علائم مسمومیت با متادون در زمان شروع درمان و در تمام طول دوره مصرف از دیگر توصیه های مدیر شبکه بهداشت و درمان به افراد مصرف کننده متادون بود.خجندی  از والدین خواست با مراقبت و مواظبت مضاعف؛ فرزندان خود از این خطر جدی و جبران ناپذیر محافظت نمایند و آرامش، امنیت و نشاط را به خانواده و جامعه هدیه کنند.

دیدگاه ها (0)
img