12

مهر

1403


حوادث

09 شهریور 1392 10:58 0 کامنت

  صبح ساحل، حوادث _ زمین می لرزد ...کوه ریزش می کند و راه ارتباطی روستاها با مرکز شهرستان  بشاگرد بسته می شود... گروه های امداد عازم منطقه می شوند...

 

"اردیبهشت  امسال بود که زمین لرزه شدیدی در بشاگرد رخ داد و منجر به  بسته شدن راه ارتباطی به سمت گوهران شد. من و همکارانم با شروع زلزله به منطقه رفتیم کوه ریزش کرده بود و جاده پر از سنگ های کوچک و بزرگ.مردم منطقه پشت کوه نمی توانستند با بیرون  ارتباط داشته باشند به همین منظور بر اساس وظیفه، سنگ ها را جمع کردیم  و در حین این ماموریت، چند بار زلزله آمد و باعث شد که کوه بیشتر ریزش کند حتی سنگ ها با ما برخورد کند خطرآسیب پذیری بود   اما از این خطر هراسی نداشتیم و تلاش ما باعث شد که پس از چند ساعت جاده پاکسازی شود، امداد و کمک به مرد منطقه ادامه داشته باشد".

 

 این یکی از نمونه های  وظایف سخت راهداری است که جعفر امیری راهدار بشاگردی آن را بیان کرد.راهداری شغلی پر مخاطره و حساس است و راهداران، مردان گمنامي هستند كه اين اميد را هرساله به هنگام برف و يخبندان و يا بروز سيل و ريزش كوه در دل هزاران مسافر جاده ها، ايجاد مي كنند و آنها را از مرگ حتمي نجات مي دهند. از این شماره به بعد سعی داریم با چند تن از راهداران  موفق صحبتی داشته باشیم و با وظایف و خاطرات این قشر زحمت کش آشنا شویم.

 

 نجات سرنشینان خودرو از طغیان رودخانه

 

هوا بارانی بود و رودخانه های اطراف پرتلاطم. راننده  یک دستگاه پاترول بدون آشنایی به منطقه قصد رد شدن از رودخانه را داشت و فکر نمی کرد در طغیان آب گیر بیافتند به همین علت پا زوی گاز گذاشت و با سرعت به سمت رودخانه حرکت کرد هنوز به وسط رودخانه نرسیده بود که ناگهان، خودرو خاموش شد. 6 سرنشین خودرو که با دیدن امواج خیلی ترسیده بودند سعی می کردند از خودرو پیاده شوند اما طغیان رودخانه به آنها این  اجازه را نمی داد...

 

امیری گفت:" این حادثه در سال 85 رخ داد که در همان زمان با اطلاع از این موضوع با تنی چند از همکاران راهداری به سرعت خود را به منطقه رساندیم. باران به شدت می بارید و  به سختی خودمان  به رودخانه رساندیم سرنشینان خودرو تا ما را دیدند با فریاد فهماندند که کم کم طغیان، خودرو را می خواهد با خود ببرد تمام تلاش مان را بکار بردیم تا قبل از بروز حادثه ای، آنها را نجات دهیم..."

 

امواج رودخانه به راهداران اجازه نمی داد که خود را به سرنشینان خودرو برسانند اما آنها با تلاش فراوان وپس از دو ساعت  موفق شدند سرنشینان را بدون حتی آسیب جزیی به خشکی برسانند.  خودروهای نجات یافتگان بعد از یک روز پس از فرو افتادن طغیان، به خشکی بکسل شد.

 

 سقوط خودرو و نجات افراد

 

 "زمستان 2 سال گذشته بود و در خانه در حال استراحت بودم که باخبر شدم  4 سرنشین خودرویی در رودخانه گرفتار شدند خودم را به منطقه رساندم و متوجه شدم راننده به علت ناآشنایی به منطقه از آبنما به سمت رودخانه پر آب، سقوط کرده است با کمک لودر و حاضران موفق شدیم هم سرنشینان و هم خودرو را نجات دهیم.

 

 عشق به راهداری

 

وی که دارای 9 فرزند شامل 6 دختر و 3 پسر است. از چگونگی ورود به راهداری گفت:"سال 80  در تعاونی روستایی مشغول به کار بودم که توسط یکی از آشناییان به این شغل معرفی شدم و از همان زمان تاکنون راننده ماشین های راهداری هستم و به عنوان یک راهدار خدمت می کنم".  امیری در پاسخ به سوال که اگر زمان به عقب برگردد باز هم این شغل را انتخاب می کنید که وی با صراحت این گفت:" بله چرا که  این شغل را که با جان انسانها و خدمت به آنها در ارتباط مستقیم است و در طی 12 سال خدمت، با تمام سختی ها از جمله لکه گیری آسفالت در فصل گرما و بر روی آسفالت داغ و ... هنوز به شغلم افتخار می کنم و به هیچ شغلی عوض نمی کنم". 

 

 تقاضا از مسوولان

 

 وی از مسوولان  خواست که به بشاگرد این  منطقه کوهستانی و صعب العبور  بیشتر بها دهند و از لحاظ امکانات و تجهیزات که دارای کمبودهای است نگاه ویژه ای داشته باشند.   

 

 

دیدگاه ها (0)
img