12

مهر

1403


سیاسی

06 مهر 1392 08:56 0 کامنت

 صبح ساحل، سیاسی ـ در میان هیاهوهای تبلیغاتی روابط ایران و امریکا در جریان نشست اخیر سازمان ملل و به کار گیری دیپلماسی اثرگذار سیاستمداران ایرانی در مواجه با غرب برخی از کشورها و گروهها در سکوتی پر از خشم نظاره گر بازگشت محترمانه ایران به عرصه سیاست جهانی بودند .

باز شدن فضای خوش بینی در روابط  ایران و امریکا دو کشور استراتژیک دنیا اگر چه به نفع صلح و رفع تنشهای جهانی است اما در این میان هستند کشورهایی که با بیرون آمدن  ایران از انزوا به شدت متضرر خواهند شد.

 در واقع نزدیکی ایران و امریکا به هر طریق و بهانه ای به یکدیگر برخی از کشورها در خاورمیانه و جهان را از مدار سیاست منطقه ای امریکا خارج خواهد ساخت کشورها و گروههایی که روزگاری است در پرتو دشمنی ایران و امریکا ساز ناکوک خود را در منطقه می زنند و یکه تازی می کنند.

بزرگ ترین ناراضی ورود ایران به عرصه تعاملات و دیپلماسی جهانی اسراییل است انزوای ایران در سالهای گذشته نه تنها امنیت و منافع اسراییل را به شدت تامین نمود بلکه حتی هزینه های سیاسی این رژیم را نیز به شدت کاهش داد اعضای لابی صهیونیست در امریکا بسیار امیدوار بودند در سایه اختلافات هسته ای ایران و غرب و همچنین تنشها در سوریه بتوانند بدون دغدغه به سازش مورد نظر خود با اعراب دست پیدا کنند اما رفتارهای اخیر روحانی و نرمشی که اوباما در سخنرانی خود از آن استفاده کرد مقامات اسراییل را به شدت نگران ساخته است مطمئنا رژیم اسراییل تمام تلاش خود را برای عدم اعتماد غرب و امریکا به ایران به کار خواهد بست تا به این وسیله توجیهی برای ایجاد فضای متشنج و حمایت های بیشتر امریکا از خود در خاورمیانه پیدا کند .

لابی ایپک در کنگره امریکا بر این اعتقاد است که اگر روابط امریکا با ایران بهبود یابد، قدرت سیاسی ایران در منطقه بالا می رود و به موازات قدرت نظامی و زیر ساخت‌های اقتصادی که دارد قدرت برتر منطقه خواهد شد و این مسئله توازان قوا را در منطقه به نفع ایران و به ضرر اسرائیل و متحدان عرب امریکا تغییر خواهد داد.

طیف دوم ناراضیان ارتباط ایران و غرب اعراب هستند پس از انقلاب اسلامی و درگیری ایران در جنگ با عراق اعراب و در راس آنها عربستان در منطقه خلیج فارس و البته روند های صادرات نفت به قدرت تعیین کننده ای بدل شد قدرت گیری نظامی و کمک های تسلیحاتی فراوان امریکا به عربستان برای مقابله با خطرات احتمالی درگیری با ایران در منطقه موجب شد تا این کشور از دولتی در سایه به قدرتی عریان و نظامی بدل شود.

 ضمن اینکه دیگر کشورهای کوچک خلیج فارس هم که در سالهای گذشته به واسطه تحریم های ایران به سودهای کلان اقتصادی رسیده اند تلاش می کنند همچنان منافع خود را حفظ نمایند امارات و قطر کشورهایی هستند که از ترانزیت اقتصادی و نبود زیرساختهای نفت و گاز در ایران رشد اقتصادی چشمگیری پیدا کرده اند ضمن اینکه برخی از کشورهای عربی مانند بحرین که از جمعیت شیعه برخوردارند به شدت از حکومت شیعه ایران و فعال شدن سیاستهای منطقه ای  آن در هراس هستند .

از سوی دیگر بازارهای نیازمند ایران که به واسطه تحریم ها به شدت آسیب پذیر شده است به عرصه ای برای تاخت و تاز روسها و چینی ها بدل شده است حضور پر رنگ چینی ها در اقتصاد ایران آنها را به یکی از مهره های موثر درعرصه های سیاستی کشور نیز تبدیل کرده اتفاقی که برای قدرت فرصت طلبی چون چین بسیار شیرین و پر منقعت بوده است.

اتفاقات آینده صحنه سیاسی ایران نه تنها در سطح ملی بلکه در آینده سیاسی منطقه و حتی دنیا تاثیر گذار خواهد بود این امر موجب میشود تا در آینده کارشکنی های زیادی صورت بگیرد کشورهایی که سالها از به حاشیه راندن ایران سود برده اند مطمئنا به دنبال راهی برای حفظ منافع خود خواهند بود. ضمن اینکه ایستادگی ایران در زمینه حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و عقب نشینی دنیا و پذیرش حق غنی سازی اورانیوم از طرف غرب  قدرتی را به سیاستمداران ایرانی میدهد که با آن میتوانند نقشی تازه برای خود در معادلات  استراتژیک جهانی رقم بزنند.

دیدگاه ها (0)
img