12

مهر

1403


اجتماعی

10 مهر 1392 10:29 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ دوباره که نه، طی همین ماه های اخیر برای چندمین بار قیمت لبنیات، و دیگر مایحتاج عمومی افزایش یافت.افزایش مایحتاج روزمره مردم بیش از گرانی کالاهای غیر ضرور به چشم می آید.

 

خلق الله هم مجبورند برای سیرکردن شکم خود و خانواده، این گرانی ها و افزایش قیمت‌ها را تحمل کنند، البته چاره ای هم ندارند.به عقیده شما، چه می‌توانند بگویند. آیا می‌شود، سلامت خود و خانواده را به خطر انداخت و به دلیل گرانی، شب با شکم گرسنه  خوابید.

 

شاید بزرگ تر ها بتوانند شب بدون صرف شام سر  بر بالین بگذارند، اما فرزندان به ویژه کودکان و خردسالان که چیزی از گرانی نمی دانند. در کنار گرانی اقلام. فروشندگان سودجو، از آب گل آلود، خوب ماهی می گیرند. باورکنید در همین شهر بندرعباس یا به عبارتی دقیق تر پایتخت اقتصادی ایران. دریک منطقه  و یک محله و خیابان قیمت کالاهای مشابه، یکسان نیست. یک کالای، تولیدی یک کارخانه در فروشگاه های مختلف، قیمت‌های متفاوت خورده است.

 

آنچه مهم است اینکه نظارت جدی بر بازار صورت نمی گیرد. نظارت ها مقطعی است.دریک شرایط و زمان خاص جنب و جوش دستگاه های نظارتی برای کنترل بازار و نظارت بر قیمت کالاها شدت می‌گیرد و در زمانی دیگر این حرکات و فعالیت ها، کاهش یافته، به قولی بازار رها می‌شود و هرکسی هرچه خواست، می‌فروشد.

 

اگر قرار است، نظارتی بر بازار صورت گیرد، با نظارت مقطعی، نمی توان امیدوار به بهبود وضعیت آشفته بازار بود. متاسفانه قیمت‌ها در بازار شناور است. از این وضعیت، بسیاری سود می برند. سودجویانی که بدنبال خالی کردن جیب مردم هستند.

 

این گرانی ها، فضا را برای آدم‌های فرصت طلب باز گذاشته است.نکته مهم در بازار اینکه متاسفانه فروشگاه ها، رسید یا همان فاکتور خرید ارایه نمی دهند. عدم ارایه رسید خرید باعث شده که بسیاری از فروشندگان به فکر سوء استفاده باشند. در بندرعباس تنها چند فروشگاه زنجیره ای،فاکتور یا همان رسید خرید ارایه می کنند.

 

مشتری نیز از وضعیت خرید خود و نرخ کالاها مطلع می‌شود و اگر اشتباهی هم رخ داده باشد به راحتی قابل حل است. طرح ارایه رسید یا فاکتور سال ها پیش، از سوی مسوولان به گوش رسیده که تمام فروشگاه ها ملزم به ارایه رسید خرید هستند، طرحی که تنها درحد حرف باقی ماند و عملیاتی نشد. این آقایان حتی فروشندگان میوه و تره‌بار را مخاطب خود قرار داده بودند. آنها از این فروشندگان خواسته بودندکه وسایل توزین میوه و‌ تره‌بار به صندوقی و سیستمی مجهز باشدکه فاکتور صادرکند. تا جلو تضییع حق مردم گرفته شود.

 

تا مردم بتوانند با خیال راحت خرید کنند و دغدغه این را نداشته باشندکه فروشندگان سر آنها را کلاه می‌گذارند. امروز شما برای خرید به سوپر میوه مراجعه می کنید. هنگام پرداخت خرید، آقای فروشنده با چندین عمل ریاضی، قیمتی را به شما اعلام می کند.

 

شما هم که سندی در دست ندارید،مجبور به پرداخت آن می شوید.بارها پیش آمده، که فروشنده، اضافه برقیمت نصب شده بر روی کالا، از مشتری طلب کرده و به دلیل نبود سیستم ارایه سند وفاکتور، حقی از شهروندی تضییع شده است. مسوولان یک بار برای همیشه، فروشندگان را مجبور به استفاده از سیستم های ارایه سند  و فاکتور خرید کنند و با متخلفان به شدت برخورد کنند.

 

مسوولان برای حمایت از حقوق مصرف کننده، بدون اغماض با متخلفان برخورد کنند.

 

 

دیدگاه ها (0)
img