12

مهر

1403


سیاسی

01 اسفند 1390 09:11 0 کامنت

صبح ساحل، سیاسی _ با نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم و آغاز شمارش معکوس فعالیت جریان های سیاسی دراستان فضای متفاوتی را رقم می زند و در این ارتباط احزاب وتشکل ها فعالیت خودرا آغاز نموده‌اند تا گزینه‌های انتخابی و نامزدهای خود را  به جامعه معرفی کنند.هرچند برخی تشکل ها وگروه ها زیر چتر برخی جناح ها و احزاب قرار گرفته اند اما به نظر می رسد همه جریان ها کاندیداهای مورد نظر خود را برای ثبت نام راهی ستاد  انتخابات کرده اند. صبح ساحل با هدف ایجاد شور انتخاباتی، ترغیب مشارکت همه جانبه مردم درحماسه ملی ومعرفی احزاب و تشریح فضای انتخاباتی میزبان ابراهیم معتمدی دبیرحزب موتلفه در هرمزگان و رییس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان یکی دیگر از سیاستمردان این عرضه بود. آنچه در پی می آید حاصل این میزبانی است.

جناب آقای معتمدی باتوجه به اشرافی که به  فضای سیاسی استان دارید احزاب فعال وبه طور کلی فضای انتخاباتی هرمزگان را چگونه ارزیابی میکنید؟

- اگر خودستایی نباشد فعال ترین حزب دراستان حزب  موتلفه و قطب اصلی است  که در اقصی نقاط شهرستان های استان دارای دفاتر، دبیر دفتر و سازماندهی شده، هستند و در واقع به طور مستمر فعالند ، در واقع دیگر گروه ها را نمی توان حزب نامید زیرا تشکلی بیش نیستندزیرا به طور مقطعی ودر زمان مناسبت ها مثل انتخابات فقط فعالیت خودرا آغاز کرده و پس از آن هیچ فعالیت مستمری ندارند که این تشکل ها به عبارتی هیئتی به شمار آمده و فعالیت آنچنانی نداشته وچون پایگاهی ندارندگاهاً به تعداد انگشتان دست هم نمی رسند. اما درحال حاضر تشکل های جبهه پایداری، ایثارگران،ره پویان وموتلفه نسبتاً بهتر حضور دارند.

وضعیت فعلی حزب موتلفه در استان را نیز تشریح می کنید؟

- این حزب درسال1373 شکل گرفت وتا سال 79 سازماندهی نشده بود که دراین سال بعداز تاسیس دفتر دربندرعباس، درپی آن در شهرهای میناب ، رودان، بندرلنگه و حاجی آباد دفاتر تشکیل شد و اکنون نیز تمام اعضا رسمی و دارای کارت شناسایی هستندکه درمواقع لزوم با اعلام فراخوان در جلسات حاضر می شوند اما دربرخی شهرها هم به دلیل کمبود امکانات دفاتر ایجاد نشده است.

آیا حزب موتلفه گزینه یا شخص خاصی را معرفی کرده است؟

- نه، فعلاً معرفی نکرده ایم. چون ما عضو جبهه متحد اصولگرا و در واقع پیروان خط امام و رهبری هستیم که 15 تشکل و تحت عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری هستند، تشکل ها و جبهه های دیگر هم هستندکه غیر از پیروان خط امام  اتفاق نظر پیدا کرده اند تحت عنوان جبهه متحد اصولگرا به همان شکل در استان نیز بوجود آمده و قرار است ما از بین کاندیداهای اصولگرایی استان درهر حوزه انتخابیه مثل: بندرعباس، میناب و غیره چندین نفر هستند و براساس نظرسنجی که انجام خواهد شد برای حوزه بندرعباس سه نفر، میناب و لنگه هرکدام یک نفر به عنوان کاندیدای جبهه متحد اصولگرا انتخاب و به مردم و حامیان  ابلاغ  می کنیم که رای را به کدام نامزدهای انتخابی بدهند.

برای انتخابات با اشخاص موردنظر چگونه به توافق می رسید؟ آیا اتفاق نظر وجود دارد؟

- هنوز به  جمع بندی کاملی نرسیدیم وممکن است اتفاق نظر نباشد اما براساس نظر سنجی و توافقات درون استانی به نتیجه می رسیم. اگر  این نظرسنجی ها و توافقات حاصل شد که هیچ وگرنه درصورتی که این نظرات اعضای جبهه به نقطه نظر واحد نرسید، تهران تصمیم گیری خواهد کرد که کدام اولی تر است و هییت داوری مرکز نیز براساس نظرات وتوجیهات استان تصمیم گیری می کند.

در حال حاضر حزب موتلفه با چندکاندیدا وارد میدان می شود؟

-حزب موتلفه کاندیدا معرفی می کند. ما سه نفر را به جبهه متحد معرفی می کنیم، واحدها وگروه‌های دیگر نیز تعداد افرادی را دارندکه حدود 9 نفر از تعدادکسانی که کاندید دراستان هستند را تشکیل می دهد. سه نفر باید از بین آنان انتخاب و به تهران معرفی شوند که اگرتوافق نشود تهران تصمیم می گیرد.

جایگاه اصلاح طلبان در انتخابات چگونه خواهد بود؟

- اصلاح طلبانی که با جریان های سیاسی خاصی مانند فتنه و گروه های انحرافی وابستگی نداشته باشند وتابع ولایت فقیه، معتمد به نظام و متعهد به قانون اساسی باشند حذف نمی شوند، به طور کلی تفکرهای جداگانه ای هم  در انتخابات حضور خواهند داشت و هم اکنون نیز فعالیت می کنند.

با این توصیف رقابت درونی اصولگرایان خواهد بود؟!

- خیر، اینگونه نیست همه جریان ها وجود دارند شاید کسانی باشندکه با اصولگراها همفکر نباشند به هرحال مردم تفکرات و دیدگاه های خاص خودشان را دارند وهمانگونه که می گوییم «لا اکراه فی دین» اجباری هم برای همفکر بودن با اصولگرایی نیست وهرکسی با هر دیدگاهی دراین انتخابات شرکت می کند و برای رقابت افراد زیادی هستند که به صحنه انتخابات با دیدگاه های حتی قومی، قبیله ای و مذهبی وارد خواهند شد.

کرسی نشینان مجلس آینده هرمزگان  را در بهارستان چه طیفی می دانید؟ آیا انعطاف لازم  در استان وجود دارد که باعث رونق نشاط انتخاباتی شود؟

- بله- اکنون افراد با گرایش ها، تفکرات مختلف حاضر و فعال هستند  به غیر ازتفکرات سیاسی، تفکرات قومی هم در استان داریم که فعالند و برای گروه ها و یاران خودشان افرادی دارند.

مشارکت مردم را چگونه پیش بینی می کنید ؟

- ما شاید برای انتخابات ریاست جمهوری شور و حال کمتری ببنیم اما در انتخابات مجلس چون افراد مختلفی درشهرها و استان ها کاندید هستند بنابراین مردم بیشتربرای حمایت از یاران نزدیکان، همفکران و همشهریان جنب و جوش بیشتری دارند.

افرادی که کاندید شده اند آیا توانایی دارندکه انگیزه و شور انتخابات دراین دوره را ایجاد کنند؟

- بله، افراد کاندید شده افرادی شایسته، لایق و تحصیلکرده هستند ازنظر علمی فرهیخته و توانمنداند.

با توجه به اینکه اولین دوره ای است که یک خانم نیز کاندید مجلس ازهرمزگان شده وما صندلی خالی زنان در بهارستان را داریم نظر شما درباره حضور زنان چیست؟

-  حضور زنان درمجلس الزامی است. باتوجه به اینکه نیمی ازجمعیت مملکت ما را زنان تشکیل می دهد، نمی گویم نصف مجلس ، بلکه اقلیت قابل ملاحظه ای باید حضور داشته باشند و البته تبلیغ نباشد برای این خانم که کاندید شدند اما لازم است حمایت کنیم تا حضورشان در انتخابات موجب تشویق بانوان بیشتری شود. در حال حاضر حدود 8 نفر بیشتر نماینده خانم در مجلس نداریم و باتوجه به اینکه دموکراسی ترین کشور دنیا هستیم لازم است علاوه بر تفکرهای مختلف از تنوع جنسیتی نیز برخوردار باشد و برای اینکه دنیا مارا متهم نکند که ما نمی توانیم خانم ها را در مجلس ببینیم و برای اینکه ثابت کنیم حضور خانم ها درعرصه سیاسی را می پذیریم باید خانم ها استقبال بیشتری کنند.

روند برگزاری انتخابات را در سال جاری چگونه ارزیابی می کنید؟

- بهتر شده است از حوزه نظارت وهییت نظارت از چندین سال بهتر عمل کرده است. ناظرها آموزش دیده و باتجربه هستند ومشکلی وجود ندارد. هییت اجرایی شاید مشکل داشته باشند چون سازماندهی شده نیستند اما  در هییت نظارت،اسم و لیست دارند و به صورت تجربی کار می کنند.

چه توصیه ای به مردم دارید و چه افرادی را شایسته صندلی های بهارستان می دانید؟

- معمولاً برای انتخاب از بین کاندیداها کسانی انتخاب شوندکه بیشترین نمره را داشته باشند و افرادی شایسته ورود به مجلس را دارندکه گوش شنوایی نسبت به اطاعت از ولایت ومقام معظم رهبری داشته باشند، مجلسی ها باید تابع ولایت بوده و اجتهاد نکنند. از دیگر ویژگی های یک نماینده مجلس، مردمدار بودن، دلسوزی و در واقع الگو قرار دادن مرحوم عباسی به عنوان شخصی مردمی در رفتار و کردارشان است و می خواهیم که عباسی بعدی داشته باشیم.

اشاره کردید به مرحوم عباسی آیا همچون شخصیت مرحوم عباسی دربین کاندیداها وجود دارد؟

- خیر، مرحوم عباسی متفاوت بوده ،وی فایده رسان بود و براساس مطالعه، تحقیق وتفکر حرف می زد. ایشان به راحتی ازکنار جریانات نمی گذشتند، یادم می آید شبی مهمانشان بودیم چراغ اتاقشان تا صبح روشن بود از ایشان پرسیدم، شب بیدار بودید؟ گفتند: امروز صبح سخنرانی دارم امروز وقت نداشتم مطالعه کنم بنابراین مجبور بودم  تا صبح بیدار بمانم. یکی دیگر از خصوصیات بارز ایشان عدم توجه به مادیات بود. وی حتی به دنبال مسکنی برای زندگی هم نبود و به وسیله اطرافیان توانستیم برایشان خانه ای مهیا کنیم. مرحوم عباسی تمام لوایح، طرح ها رامطالعه می کرد و بعد رای می‌داد.

جمع بندی کلی شما از مجلس آینده چیست؟

- مجلس را مردم تعیین می کنند، این جمله فرمایش مهم امام که مجلس در راس امور است را نباید فراموش کنیم. مردم سرنوشت مجلس آتی را رقم می‌زند بنابراین در انتخابات افراد باید دقت کنند کسانی را انتخاب نکنند که وابسته به کانون‌های زر و زور باشند . برخی با پول فراوان وارد می‌شوند ، رای می‌خرند و مردم را تطمیع کرده و با پول رای جمع می‌کنند . از طرفی توصیه امام را همواره جدی بگیریم که فرمودند: نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و  نامحرمان بیفتد. کسانی که با پول رای می‌خرند قانون شکن هستند و کسی که قانون شکن باشد چگونه می‌تواند به نفع مردم و نظام قانون مصوب کند. گرفتن پول برای رای حرام است  و اگر گرفتند حرام دوم را مرتکب نشوند یعنی رای ندهند.

فضای مطبوعاتی و رسانهای استان را در این راستا چگونه میبینید؟

- از نقش رسانه‌ها نباید غافل شد. باید از وجود رسانه‌ها برای رسیدن به هدف تعالی و الهی استفاده بهینه شود. رسانه‌ها باید حمایت شوند بتوانند خدمات رسانی ها را منتقل کنند اما در مجموع فضای رسانه‌ای و فعالیت‌هایشان سیاسی است و سیاسی عمل می‌کنند.البته گاها از لحاظ مالی ممکن است تحت فشار باشند ولی در هر صورت روزنامه‌های آزاد نباید خود را وامدار گروه‌های سیاسی کنند بلکه باید آزادی خود را بدون وابستگی برای انتقال حرف مردم و رسالت واقعی‌شان حفظ کنند. مگر اینکه از ابتدا متعلق و وابسته به ارگان خاصی بوده باشند و با هدف دفاع از مشکل پا به عرصه گذاشته باشند.

و صبحساحل هم ؟!

- خیر - صبح‌ساحل به مدیریت حاج‌آقا کرمی توانست پس از مقداری که جلو رفت میانه روی را پیشه کند و خود را از جنجال‌های سیاسی کنار بکشد و برای همه طیف‌های سیاسی تریبونی باشد و نگاه یکسانی داشته باشد. رسانه‌ها باید مستقل باشند چون زبان مردم هستند و زبان مردم هم نباید وابسته به جریان یا اشخاص باشد و اگر وابسته به عده‌ای خاص شد نمی‌تواند از جانب مردم حرف بزند.

به نظر شما دیدگاه سیاسی استاندار نسبت به فضای موجود و گروههای مختلف چیست؟

- به طور کلی استاندار باید تحمل حضور گرایش‌های مختلف را داشته باشد زیرا مانند پدر استان به حساب می‌آید و باید از همه طیف‌ها حمایت کنند. در مورد شخص استاندار جناب آقای عزیزی هم باید عرض کنم که در اصولگرایی و ولایتمداری ایشان شکی نیست و برای استان خیلی مهم ساحلی و استراتژیک هرمزگان با توجه به تجربه‌شان در پست فرمانداری شیراز و معاونت سیاسی و امنیتی استانداری سیستان و فعالیت‌های اجرایی شان شخص مناسبی انتخاب شده است و امیدوارم بتواند در استان موفق باشد . ایشان در امور اجرایی موفق به نظر می‌رسند و توانمند است اما مسئله پروژه‌های استان و جذب اعتبارات سهم استان هم بسیار مهم است که باید با پیگیری ، سماجت و پافشاری در جذب آن تلاش کند که البته قضاوت در مورد عملکرد ایشان نیاز به زمان دارد.

متاسفانه هرمزگان همواره با تغییر مدیریتهای عالی در سطح استانی و شهری روبروست و این ضعف چالشی بزرگ در مسیر توسعه استان به شمار میرود که باعث  ایست و کندی پیشرفت آن شده ، حال برای اینکه سناریوی هاشمی تختی و دیگر مدیران تکرار نشود چه باید کرد که عزیزی به سرنوشت هاشمی تختی دچار نشود ؟

- یکی از عوامل باز دارنده هر استاندار در هر استان ورود به عرصه و امور سیاسی استان است - دخالت در جریان‌های سیاسی و وارد شدن به یک جریان سیاسی تاثیر منفی دارد و همه احزاب گروه‌ها سلیقه‌ها و مردم می‌توانند حامی خوبی برای استاندار باشند . استاندار به عنوان پدر استان باید از همه ظرفیت‌ گروهای فکری سیاسی و دسته‌بندی‌ها استفاده کند و هدفش توسعه و پیشرفت استان باشد همانگونه که یک پدر از همه فرزندانش مشورت می‌خواهد و همه آنها را به کار می‌گیرد که باعث دردسرهای می‌شود و اگر سیل تخریب راه بیافتد دیگر هیچ چیز نمی‌تواند آنرا مهار کند. موضوع دیگر اینکه در به کارگیری افزایش از نیروهای بومی استفاده کند چون مردم ما نسبت به استفاده از افراد غیر بومی که همتای آن با تخصص در استان وجود داشته باشد حساسیت دارند. از نیروهای فهمیده تحصیلکرده و کارآمد درون استان استفاده کند و حالا اگر تخصصی وجود نداشته باشد می‌تواند از خارج از استان بیاورد.

چرا هاشمی تختی این قدر زود رفت؟

- کم‌لطفی یاران و برخی عوامل زیر مجموعه که باید تن به کار می‌دادند و هاشمی را یاری می‌کردند . هاشمی تختی بیشتر در امور سیاسی فعالیت داشت و برای اولین بار وارد مسائل اجرایی شده بود ، سوابق کاری ایشان در اطلاعات، معاون سیاسی و امنیتی استان بوشهر حکایت از فعالیت های سیاسی ایشان بود . اما مهمترین موضوع این بود که فرصت را از هاشمی تختی گرفتند، هاشمی فرصت و زمان لازم را برای نشان دادن توانمندی‌هایش پیدا نکرد.

عملکرد کلی دولت را در هرمزگان چگونه ارزیابی میکنید؟

- هرمزگان طی سی سال گذشته و از آغاز انقلاب تا‌کنون قابل مقایسه نیست تغییرات مهمی در زندگی مردم این استان رخ  داده بخش‌های مختلف آب، راه ، بهداشت ، مسکن ارتقا یافته و مردم تقریبا از همه این مواهب برخوردارند. در گذشته فقر شدیدی دامن بسیاری روستاها را گرفته بود و نمونه آن بشاگرد است که نماد فقر مطلق بود اما حالا به راحتی تفاوت‌ها را می‌توان دید. اکنون نیز با توجه به فشارهای مختلف سیاسی، اقتصادی از سوی استکبار مردم پشتیبان نظام و رهبری هستند، ایران 70 میلیونی همواره مانند اتوبوسی بوده که استکبار چاله‌انداز او بوده است . استکبار تحمل نبوغ رهبری، رئیس جمهوری و تخصص و نیروی ایرانی را ندارد، ایران کشور دموکراسی، مردمی و مسوولان دلسوز دارد و استکبار طی این سی و سه سال مانند چاله‌ها و دست‌اندازها در مسیر اتوبوس توسعه و ترقی ایران بوده است. نظام اسلامی هنوز راه زیادی در پیش‌رو دارد و همواره باید منتظر موانع دشمنان باشد اما طی همین مدت معتقدیم که بسیار کار و فعالیت انجام شده است.

حسن ختام این گفتوگو توصیه شماست .

انتخاب افراد صالح، اصلح ، باتقوا ، توانمند و آگاه برای انتخابات و دعوت به مشارکت عمومی و حضور دشمن شکن در این عرصه

دیدگاه ها (0)
img