12

مهر

1403


حوادث

15 مهر 1392 09:08 0 کامنت

صبح ساحل، حوادث _ كشتارگاهها ازجمله مراكز مهمي هستند كه عدم توجه به معضلات بهداشتي آنها مي تواند موجب بروز بيماريهاي متعدد براي مردم شود.سالهاست که مقامات مسوول درخصوص نامناسب بودن وضعيت كشتارگاه بندرعباس جلسه برگزار، در مورد بهداشتی و غیر بهداشتی بودن آن بحث کردندو از شهرداري و مسوولان خواستندتا درخصوص رفع معضلات اين بخش اقدام كنند. این داستان سر دراز دارد و بارها بارها این موضوع در جلسات متعدد مطرح شده و پس از گذشت مدتی  خواسته و ناخواسته به دست فراموشی سپرده شد و کشتارگاه همچنان به فعالیت خود پابرجاست...

 

 مدیرکل دامپزشکی هرمزگان که به مناسبت14مهر روز دامپزشکی درجمع خبرنگاران حضور یافت با سخنانی به کشتارگاه بندرعباس اشاره کرد و برای چندمین بار از عدم تائید آن توسط دامپزشکی  استان خبرداد.دکترذبیح‌الله  غریب گفت: 60درصد کشتارگاه دام در شهر بندرعباس انجام می شود اما از نظر بهداشتی و تاسیساتی،تجهیزات و محل استقرار مورد تائید دامپزشکی نیست، اگر شهرداری در رفع مشکلات آن نکوشد حتما این مرکز را تعطیل خواهیم کرد...

 

وی ازنیمه کاره ماندن کشتارگاه در دست احداث در بندرعباس مطالبی بیان کرد و افزود:این پروژه نیمه تمام مانده است و باید دلایل توقف آن را از شهرداری پرسید.دکتر غریب افزود: به جز2 کشتارگاه بزرگ دربندرعباس،هرمزگان نیازی به کشتارگاه‌های بزرگ دیگر نیست و با راه‌اندازی کشتارگاه‌های تیپ 5 نیاز شهرستان‌ها برآورده می شود.

 

 تشکیل 186 پرونده قضایی

 

این مقام مسوول به 17هزارو 528 موردبازدید ازمراکز قصابی ها و مرغ فروشی ها  وفراوردهای دامی در 6 ماهه نخست سال جاری اشاره داشت وگفت: در این رابطه  145موردعرضه و نگهداری غیر بهداشتی در قالب 186 پرونده قضایی تشکیل شده است. وی افزود:در این مدت 18 تن محصول غیر قابل مصرف معدوم شد. دکتر غریب به بیماری"مش مشه" حاد وفوق حاد دراسب،قاطر و الاغ و انتقال آن به انسان خبر دادکه در این رابطه  116 مورد تست در باشگاه اسب سواری کیش و بندرعباس انجام  ومنجر به شناسایی یک مورد مبتلا به این بیماری (اسب)در کیش و دو مورد مشکوک در استان گردید.

 

 عدم مشکل بهداشتی میگو ارسالی به تهران مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در خصوص سوال یکی از خبرنگاران پیرامون محموله 16 تنی معدوم شده میگو صادراتی ازهرمزگان در آبادان گفت: این میزان میگو تولید مرکز پرورشی قشم در زمان تولید وصید هیچ مشکلی نداشته،آزمایشاتی روی آن انجام و بدون مشکل بهداشتی و ...به مقصد ارسال شده بود. وی ادامه داد: این محصول ابتدا به صورت منجمد شدن به تهران انتقال یافت و از آنجا به آبادان ارسال شده است،مشخص نیست که در این مسیر چه اتفاقی برای این محموله افتاده که دچار فساد شده و کیفیت لازم را از دست داده است.

 

دکتر غریب از  عاری بودن دام و طیور از آنفولانزا و از واکسیناسیون حیوانات بر علیه بیماری تب مالت،تب کریمه کنگو، سل و بیماری هاری و..و همچنین سم پاشی  سخنانی ایراد نمود.

 

 فروش گربه ماهی به جای ماهی شیر

 

"متأسفانه دیده شده برخی‌از سودجویان  به دلیل شباهت گوشت گربه ماهی با ماهی شیر، آن را فیله کرده و در بازار به جای ماهی شیر و با قیمتی گزاف به مردم می‌فروشند".

 

این مطلب را  نماینده ولی فقیه در دامپزشکی هرمزگان گفت و با بیان اینکه گربه ماهی از آن دسته آبزیان حرام گوشت است از شهروندان خواست ماهی شیر را قبل از فیله شدن مشاهده وسپس اقدام به خرید کنند.

 

حجت‌الاسلام رضا حمزه‌ای افزود:در حال حاضر 16 مورد آبزی حرام گوشت که احتمال صید و ارائه آنها به بازار است شناسایی و به جامعه معرفی شده است.وی،خرچنگ، ماهی مرکب،  یال اسبی، مارماهی، عروس دریایی و خیار دریایی از جمله این آبزیان ذکر کرد.حجت‌الاسلام حمزه‌ای با اشاره به اینکه گوشت خرچنگ و کوسه در ساندویچی ها و مجتمع های تجاری در قالب پیتزا و کنسرو عرضه می شود از مسوولان خواست نظارتی بر روی  این موضوع داشته باشند.

 

وی از راه‌اندازی وبلاگ نظارت شرعی،توزیع 4هزار پوستر معرفی‌کننده آبزیان حلال و حرام و اجزای حرام حیوانات حلال گوشت در استان برای آگاهی بیشتر جامعه خبر داد.وی  از حکم شرعی  صدور آبزیان حرام از استان به کشورهای خارجی گفت: اگر علم بر آن باشد که در‌ آن کشورها به مصارف غیرخوراکی گوشت در استان برای آگاهی بیشتر جامعه خبر داد. وی از حکم شرعی صدور آبزیان حرام از استان به کشورهای دیگر گفت: اگر علم بر آن باشد که در آن کشورها به مصارف غیرخوراکی می‌رسد، این نوع تجارت بلامانع است.

 

حجت‌الاسلام حمزه‌ای در ادامه این نشست در خصوص روزی حلال  و تامین غذای سالم سخن گفت و افزود: اهمیت تعذیه در اسلام روشن است و بشر نیز از قانون حاکم بر طبیعت در تغذیه، از حیوانات مستثنی نیست.وی از استقرار یک نفر ناظر شرعی بر امور ذبح و صید در تمام کارگاه‌ها، سردخانه‌ها، بخش‌های عمل‌آوری و شناورهای صیادی نیزمطالبی بیان کردو افزود:دراستان،40 نفر ناظر شرعی دراین  بخش‌های حضور دارند و در کشتارگاه‌ها نیز 60 نفر ضابط آموزش دیده ساماندهی و از کارت شناسایی معتبر برخوردارند.

 

دیدگاه ها (0)
img