WHO هم بر واکسن کرونای فایزر-بیونتک مهر تائید زد


نویسنده: سامیه طهورنیان

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز گذشته، واکسن فایزر-بیونتک را به عنوان نخستین واکسن کرونا تائید اعتبار کرد و در فهرست مصرف اورژانسی خود قرار داد. این اولین واکسنی است که از ابتدای شیوع کرونا در جهان تاکنون از سوی WHO تائید اعتبار می‌شود.

فهرست مصرف اورژانسی WHO موسوم به EUL در را به روی کشورها برای تسریع در فرآیندهای تائید رگولاتوری خود جهت واردات و مصرف واکسن‌های موجود در این فهرست باز می‌کند. این فهرست همچنین یونیسف و سازمان بهداشت پان‌امریکن را قادر می‌کند تا از واکسن‌های موجود در این فهرست برای توزیع در کشورهایی که نیاز دارند، استفاده کنند. در بیانیه WHO اعلام شده طبق بررسی این سازمان، واکسن فایزر-بیونتک معیارهایی را که باید در زمینه ایمنی و اثربخشی داشته باشد، دارد و مزایای استفاده از این واکسن بیشتر از خطرات احتمالی آن است. کووکس هم گفته در حال مذاکره با فایزر و بیونتک است تا واکسن آنها را پیش‌خرید کند. اثربخشی واکسن فایزر-بیونتک ۹۵٪ اعلام شده است.

دکتر "ماریانژلا سیمائو"  دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: این یک گام بسیار مثبت در جهت اطمینان از دسترسی جهانی به واکسن های کووید ۱۹ است وی افزود: تأمین منابع مهم مورد نیاز برای خدمات رسانی به همه کشورهای جهان و جلوگیری از همه گیری از اهمیت حیاتی برخوردار است.

گفتنی است که رییس سازمان هلال احمر کشور نیز در هفته پیش از تامین واکسن خارجی فایزر برای کشور خبر داد. به گزارش صبح ساحل، «کریم همتی» در این خصوص گفت: قرار است ۱۵ هزار دوز واکسن کرونا شرکت فایزر بصورت اهدایی به ایران داده شود.او افزود: به دلیل شرایط خاص نگهداری این واکسن با هماهنگی وزارت بهداشت به زودی مراحل انتقال آن به کشور انجام خواهد شد. رییس سازمان هلال احمر کشور گفت: در زمان رسیدن واکسن نحوه دریافت واکسن در رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد و روز گذشته هم برای پیگیری بیشتر این موضوع جلسه در تهران برگزار کردیم.

منبع: رویترز و WHO

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها