11

مهر

1403


حوادث

03 اسفند 1390 08:36 0 کامنت

صبح ساحل، حوادث _ هرمزگان در آینده نزدیک دارای پایگاه اورژانس هوایی می شود. این مطلب را  رییس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی كشور بیان داشت و افزود:با هدف خدمت رسانی به موقع در نقاط حادثه خیز و به منظور رسيدگي به تصادفات و انتقال سريع مصدومان، 45 نقطه در كشور در سال 91 به اورژانس هوایی مجهز می شود و هرمزگان که جز اولویت برنامه مرکز  است در دو نقطه دارای پایگاه اورژانس هوایی خواهد شد.

 دكتر غلامرضا معصومی که در حاشیه نخستین كنگره مدیریت اورژانس بیمارستانی در بندرعباس در جمع خبرنگاران سخن می گفت  با اشاره به نقش اورژانس در ارائه خدمات درمانی اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه خدمات اورژانس از مرزهای بین جاده ای و شهری فراتر می رودو خدمات اورژانس به جاده های فرعی و روستایی نیز ارائه می گردد.

وی با اشاره به اختصاص ردیف اورژانس هوایی در بودجه كشور تصریح كرد: ردیف امداد هوایی در هییت دولت مشخص و مقرر شده است از سال 91 پایگاه های اورژانس هوایی با اختصاص یك فروند بالگرد با اولویت مناطق حادثه خیز راه اندازی شود.این مقام مسوول اعتبار پیش بینی شده برای خریداری بالگردها را هفت هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:  امیدواری هستیم تا زمان خریداری و ورود هلی کوپترها به کشور قیمت ها شکسته و پایین تر بیاید.

دكترمعصومی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت اصلاح فضای فیزیکی100 پایگاه اورژانس در کشورمصوب شده است ادامه داد: از این تعداد تاكنون 75 اورژانس تغییر ساختار شده اند. 

وی از زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار مطالبی بیان کرد و  اظهار داشت: زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار و یا مصدوم در شهرهای كوچك به زیر هشت دقیقه، شهرهای بزرگ زیر 10دقیقه و در جاده های برون شهری به زیر 15 دقیقه رسیده است.

دكتر معصومی با اعلام خبر افتتاح دو هزارومین پایگاه اوژانس در كشور یاد آور شد:در حال حاضر يك هزار و 837 پايگاه اورژانس و پيش بيمارستاني در كشور فعال است كه با پيگيري‌هاي انجام شده، تعداد آن تا پايان امسال به دو هزار پايگاه مي‌رسد.

وی اضافه کرد: 2هزارومین پایگاه اورژانس كشور در19  اسفند ماه امسال با حضور وزیر بهداشت به صورت نمادین  در جاجرود  به بهره برداری می رسد كه همزمان با این افتتاح، 20 پایگاه جاده ای نیز در اقصی نقاط كشور به بهره برداری خواهد رسید.

بزرگترین چالش اورژانس کشور را کمبود نیروی انسانی

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی كشور در ادامه  بزرگترین چالش اورژانس کشور را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: مشکل اعتباری و صدور مجوز استخدامی از سوی هیئت دولت دو چالش پیش رو برای جذب نیروی انسانی و رفع مشکلات این حوزه است. وی گفت: برای حل مشکل نیروی انسانی وزارت بهداشت نمی تواند به تنهایی حل کند و جذب نیرو باید با تائید هیئت دولت و مجوزهای مجلس باشد.

معصومی عنوان کرد: در حال حاضر دو هزار اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی در کشور وجود دارد که بر اساس نرم تعریف شده به طور میانگین در هر اورژانس 10 نفر نیرو باید وجود داشته باشدکه مجموعا 21 هزار نفر می شود اما متاسفانه تنها 12 هزار نفر در اورژانس کشور مشغول به خدمت هستند و 9 هزار نفر کمبود نیروی انسانی داریم.وی همچنین از لغو مرخصی ها همچون روال سالهای گذشته خبر داد و افزود: در ایام نوروز 25 درصد ظرفیت غیر اورژانسی بیمارستان ها فعال خواهد شد

نخستین آمبولانس اتوبوسی به ناوگان اورژانس هرمزگان می پیوندد

رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان از پیوستن نخستین آمبولانس اتوبوسی به ناوگان اورژانس استان قبل از ایام نوروز سال 91 خبر داد. دكتر محمد شكاری گفت: این آمبولانس با ظرفیت انتقال هشت بیمار با تجهیزات كامل پزشكی قبل از ایام نوروز سال 91 در مسیرهای پرترافیك استان خدمات دهی خواهد داشت. وی با اشاره به اهمیت استقرار پزشك طب اورژانس در بیمارستان ها ابراز داشت: در ارزیابی و ارزش دهی بیمارستانها توجه ویژه ای به پزشك مقیم در اورژانس شده كه در صورت عدم حضور متخصص اورژانس به صورت مقیم ارزش بیمارستان كاهش می یابد. دكتر شكاری وجود آمبولانس دریایی را از الزامات حوزه درمان در جزیره های هرمزگان دانست و یاد آور شد: با توجه به امكانات محدود درمانی در جزایر قشم و هرمز مانند سی تی اسکن، ام آر و...  و همچنین اعزام بیماران بدحال به خصوص بار ترافیکی از جنوب شرق کرمان  به مركز استان، آمبولانس های دریایی نقش به سزایی در ارائه خدمات به جزیره نشینان خواهد داشت.

راه اندازی آمبولانس دریایی سلامت دو

این مقام مسوول تصریح كرد: در همین راستا آمبولانس دریایی سلامت دو، نیز در آینده ای نزدیك در مسیر قشم بندرعباس خدمات اورژانسی ارائه خواهد كرد. در دو سال گذشته ارتقا خوب در اورژانس و رضایتمندی مردم در پی داشته است وی از کمبود نیرو، نبود تجهیزات اورژانس سخن گفت.

انجام 6 هزار عمل جراحی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی  هرمزگان  در این مراسم آماری از عملکرد اورژانس بیمارستان ارائه داد. دکتر مجتبی خادمی گفت: استان دارای 20 بیمارستان که 12 بیمارستان دانشگاهی است. به گفته وی، بیمارستان شهید محمدی دارای 23 تخت و پنج نفر طب اورژانس ،64 نفر پزشک عمومی ، 169 نفر نیروی پرستار و 31 نفر کمک بهیار است.

دکتر خادمی ورودی مراجعان سال گذشته به اورژانس های استان را  215 هزارو 966 خواند و اعلام کرد:  6 هزارو 450 عمل جراحی در اورژانس ها انجام شده است.

 

دیدگاه ها (0)
img