ضیافت یک‌سالگی کرونای چینی با مهمان ناخوانده انگلیسی!

آقایان! به‌جای واکسن، کفن تهیه کنید


نویسنده: فرشته قاسمی

کرونا در کشور ما داستان دنباله‌داری دارد. همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد. تا اندکی آمار سیر نزولی به خود می‌گیرد و ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط را عادی اعلام می‌کند و محدودیت‌ها کاهش می‌یابد، آمارها دوباره روند افزایشی پیدا می‌کند. در این مواقع آقای نمکی، وزیر بهداشت و اعضای وزارت خانه‌اش، چوبی به دست می‌گیرند و بر سر مردم می‌کوبند که چرا شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مراسم ختم برگزار می‌کنند، به عروسی می‌روند و دورهمی می‌گیرند و...
 به نوشته روزنامه صبح ساحل، مسئولان کشوری در کنار مسئولان وزارت بهداشت تنها از مردم انتظار رعایت پروتکل‌های بهداشتی رادارند. ولی در عمل به‌جای تهیه‌ی واکسن موردنیاز، دست روی دست گذاشته‌اند تا کرونای انگلیسی هم مثل چینی، بلای جانمان شود.
جناب آقای وزیر، اعضای ستاد مبارزه با کرونا! مردم به شما نگاه می‌کنند و شمارا الگو قرار می‌دهند. به شما تصمیم گیرانی که در اوج کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه‌های مختلف ازجمله گردشگری را می‌دهید. به شماهایی که بی‌خیال کنترل خیلی از مراسم‌های دیگر شده‌اید.
به‌راستی آیا در این شرایط، برگزاری نمایشگاه گردشگری، ضرورتی داشت؟ تصاویر منتشرشده‌ی این نمایشگاه نشان می‌دهد که شیوه‌نامه‌های بهداشتی ازجمله فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشده است.
درحالی‌که می‌شنویم سفر به استان‌های مختلف ازجمله هرمزگان ممنوع است، اعلام فروش بلیت‌های نوروزی و تبلیغ تور برای سفر به جزایر هرمزگان چه معنایی دارد؟ یعنی سفر رفتن آزاد است و مردم می‌توانند با فراغ بال به گشت‌وگذار و تفریح بپردازند. این بام‌و‌‌دو‌‌ هوا یعنی چه؟ از یک‌سو سفر رفتن ممنوع اعلام می‌شود و از سویی دیگر مجوز برگزاری تور برای آژانس‌های مسافرتی صادر می‌شود. آیا تنها سفر با خودروی شخصی ممنوع است؟
در همین شرایط هم هرمزگانی‌هایی هستند که با پلاک خودروی شهرستان به‌راحتی، از استان خارج و به هنگام برگشت با ادعای هرمزگانی بودن و بدون پرداخت جریمه و تست کرونا وارد استان می‌شوند. چرا محدودیت‌ها شدیدتر و نظارت‌ها جدی‌تر اعمال نمی‌شود؟ اگر محدودیت‌ها از ابتدای شیوع ویروس کرونا همراه با نظارت کافی بود، امروز دیگر علاوه بر کرونای چینی، نگران کرونای انگلیسی نبودیم. تا زمانی که جاده باز باشد، سفر هم هست. راه شمال بسته شد، مردم به جنوب پناه بردند. مگر نمی‌گویید سفر رفتن عامل اصلی افزایش کرونا در ایران است؟ چرا جلوی سفر رفتن را نمی‌گیرید؟ مقصر این‌که تعدادی از مردم ایران بعد از اعلام عادی‌سازی وضعیت این بیماری توسط ستاد ملی کرونا، به قشم و کیش و هرمز سفر کردند، کیست؟
وضعیت امروز پیک چهارم مربوط به زمانی است که اجازه تردد داده‌ شد. زمانی که گفتند مردم شهرهای زرد، می‌توانند به شهرهای آبی سفر کنند. آقای وزیر باور کنید، مردم از وضع موجود کرونایی خسته‌اند. از هر فرصتی برای رفتن و خلاصی از خانه و شهرشان استفاده می‌کنند. نباید اجازه داد این خستگی به تداوم شرایط بحرانی و فشار مضاعف به کادر درمان بیانجامد.
این را خوب می‌دانیم که در شرایط اقتصادی فعلی، معیشت برای مردم بسیار مهم است و دولت و مجلس هم نشان داده‌اند که توانایی حمایت از مشاغل را ندارند پس بازار و اداره‌ها را نمی‌شود تعطیل کرد. چرا این وضعیت را به‌گونه‌ای مدیریت نمی‌کنید که باعث شعله‌ورتر شدن آتش کرونا نشود؟
شک نکنید با این وضعیت دوباره شاهد قرمز شدن شهرهای ایران ازجمله هرمزگان و جزایر خلیج‌فارس خواهیم بود.
در کنار همه‌ی این مسائل اکنون امیدها به واکسیناسیون دوخته‌شده است، اما متأسفانه علی‌رغم همه قول‌ها و وعده وعیدها، تهیه‌ی واکسن در کشور با سرعتی بسیارکم و به‌صورت لاک‌پشتی در جریان است.به گفته سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، تاکنون ۵۷۰ هزار دوز واکسن کرونا از دو کشور چین و روسیه وارد کشور شده است که برای واکسیناسیون ۲۷۵ هزار نفر (هر نفر دو دوز) کفایت می‌کند. درحالی‌که افرادی که قرار است طبق اولویت واکسن دریافت کنند، ده‌ها برابر این تعداد هستند و به نظر می‌رسد اگر با همین دست‌فرمان پیش برویم آخرین کشوری خواهیم بود که واکسن کرونا را دریافت می‌کنیم!
در حال حاضر بر اساس آمارها اکثریت کادر درمان کشورهای دیگر واکسینه شدند. این در حالی است که هنوز در بیمارستان‌های ایران تعداد زیادی از کادر درمان واکسینه نشدند. چه‌بسا ایران ازنظر تعداد آمار فوتی جزء ده کشور نخست جهان است ولی ازنظر آغاز واکسیناسیون در ردیف آخرین کشورهاست.
قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور نیز اواخر دی‌ماه در حالی از تهیه‌ی ۳/۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان سال جاری خبر داد که اکنون با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال تنها زیر یک میلیون دوز واکسن کرونا که ۲۵۰ هزارتای آن‌هم اهدایی بود، واردشده است. به گفته وزارت بهداشت ایران از طریق اتحادیه‌ی کوواکس هم واردات واکسن خواهد داشت که تا به امروز هنوز سرنوشت واکسن‌هایی که وعده آن را داده بودند، مشخص نیست. دود تأخیر در تهیه‌ی واکسن نه‌تنها به چشم مردم بلکه به چشم کادر درمان و کشور می‌رود. وقتی مردم یک مملکت بیمار باشند، ناخودآگاه تمام حوزه‌های اقتصادی آن کشور ازجمله صنعت، کشاورزی و معدن همه آن‌ها با شکست مواجه می‌شود. تعلل درزمینهٔ تهیه‌ی قانونی واکسن موجب می‌شود تا این واکسن‌ها به‌صورت غیرقانونی و باقیمت‌های هنگفت ۸۰ میلیونی و نداشتن تاریخ‌مصرف همراه با خطرات و عوارض شدیدتر به فروش برسد. در اصل واکسنی که با اعلام وزارت بهداشت باید رایگان تزریق شود، امروز باقیمت سرسام‌آور بازهم با ورود دلالان پیدا می‌شود که قشر ثروتمند جامعه برای سلامتی خود و خانواده‌شان این واکسن‌ها را خریداری می‌کنند. وقتی هنوز واکسن ایرانی به مرحله تولید نرسیده، بهتر است به خیرین سرشناسی که در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند تعداد واکسن موردنیاز را وارد کنند، مجوز دهد. بدون شک اگر از همان ۶ ماه پیش همین واکسن روسی را وارد می‌کردند امروزه آمار فوتی‌های ما به نیم میلیون هم نمی‌رسید.
متأسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که وزارت بهداشت هنوز نتوانسته برای مهار بیماری کرونا اقدام صحیحی را انجام دهد. این در حالی است که وزارت بهداشت ادعا می‌کند تمام دنیا در جهت کنترل کرونا از ما الگوبرداری کرده‌اند.
فراموش نکرده‌ایم که چندی پیش همین آقای نمکی گفت: «به‌جای وزیر بهداشت مرا بگذارید مدیرکل مرده‌شور خانه». به‌راستی آقای نمکی چرا شما فکر می‌کنید که باید مدیرکل مرده‌شور خانه بودید؟ به‌جای این حرف‌ها چرا کاری نمی‌کنید که در مقام وزیر بهداشت و در راستای حفظ جان مردم و سلامت جامعه، تصمیم‌هایی را که در شأن این ملت است، بگیرید؟ جناب آقای وزیر بهداشت لطفاً شما که دوست دارید مدیرکل مرده‌شور خانه شوید و اقدامی برای سرعت بخشیدن به تهیه‌ی واکسن انجام نمی‌دهید، پس بهتر است به فکر تهیه‌ی کفن برای مردم باشید.!!

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها