12

مهر

1403


اجتماعی

27 آبان 1392 09:40 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - پنجشنبه بازار میناب آخر هر هفته پذیرای محصولات خانگی، باغی، کشاورزی و صنایع دستی میناب است.   اما فروش و ذبح غیربهداشتی انواع دام که بسیاری از این دام ها به صورت قاچاق وارد این شهرستان می شود در بخشی از این بازار، وضعیت بهداشتی مردم شهر میناب را در خطر ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام قرار داده است.پنجشنبه‌ بازار میناب بازاری تاریخی در بخش مرکزی میناب یکی از نقاط دیدنی استان است. این بازار در مرکز شهر میناب واقع شده، از یک سو به بازار و از سوی دیگر به میدان اصلی شهر متصل می‌ شود. این بازار از گذشته های دور با هدف عرضه صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی براه افتاد. در این بازار انواع حصیر، ظروف حصیری، سفال، لوازم دوخت لباس، پوشاک زنان، برقع، ماهی و انواع مواد غذایی عرضه می‌شود.

 

بازار فعلی پنجشنبه بازار در حاشیه رودخانه میناب و در امتداد بلوار ساحلی تشکیل شده‌ است البته کالاهای این بازار دیگر مثل پنجشنبه بازار قدیم کالاها و صنایع دستی حصیری و سفالی نیست و همه نوع کالایی در این بازار جدید یافت می‌شود. پنج شنبه بازار موتور سیکلت فروشان و پنج شنبه بازار دام (گاو گوسفند و بز) که به پا کنار مشهور است که در امتداد بلوار ساحلی شهر میناب ایجاد شده‌اند از دیگر بازارهای قابل ذکر در میناب هستند که مشتری های خاص خودشان را از سراسر استان و نیز استان همجوار (کرمان) را دارد.

 

بازار دام و طیور و ماهی

 

دام و طیور در بخش دیگری از این بازار مکاره فروخته می شود. فروشندگان این بازار، مردهایی هستند که اکثرا میانسالی را پشت سر گذاشته اند و حالا به نظر می رسد برای ایام سکون و آرامش خود، معامله مرغ و خروس و بزغاله را پیشه کرده اند. خروسهای لاری بلند قامت، در بساط آنها خودنمایی می کند. کبوتربازها هم قفسه های فنسی خود را چیده اند.از دیرباز رعایت مسائل بهداشتی در کانون توجه مسئولان بود اما علیرغم وجود این دغدغه هیچگونه اقدام عملی برای رعایت و ساماندهی این بازار از سوی مسئولان صورت نگرفته است. هر چند کلنگ احداث بازار سرپوشیده پنج شنبه بازار میناب دو سال گذشته به زمین زده شد اما تاکنون اقدامی جدی برای احداث این بازار صورت نگرفته است.

 

مصوبه ستادمبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در مورد پنج شنبه بازار میناب

 

دکتر ذبیح الله غریب مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با ابراز نگرانی از وضعیت بهداشتی عرضه دام و دذبح غیربهداشتی آن در کنار سایر مواد غذایی عرضه شده در این بازار بیان داشت: چند جلسه با حضور شهرداری میناب، معاونت های جهادکشاورزی هرمزگان و دامپزشکی برای واگذاری زمین جهت فروش و ذبح دام برگزار شده و زمینی در شرق شهر میناب مشخص شد.

 

وی عنوان کرد: پیش از این درخواستی برای واگذاری 20 هکتار در جلسه مطرح شد که تنها با دو هکتار موافقت کردیم زیرا بیش از این هم نیاز نبود. همچنین پیشنهاد واگذاری این زمین در غرب شهر میناب را داریم که در صورت عدم موافقت همان دو هکتار در شرق شهر به شهرداری برای انجام سایر مراحل واگذار شود.غریب با بیان اینکه در سفر استاندار هرمزگان به شهرستان میناب دو پیشنهاد برای ساماندهی پنجشنبه بازار میناب مصوب شد، اظهارداشت: اولین مصوبه ساماندهی عرضه اجناس در پنج شنبه بازار میناب توسط شهرداری، کنترل ورود و خروج دام توسط نیروی انتظامی و رعایت نکات بهداشتی و سم پاشی توسط دامپزشکی ظرف مدت شش ماه بود همچنین در مصوبه دوم هم احداث مکانی برای ذبح دام و انتقال فروش دام از پنج شنبه بازار به مکانی دیگر توسط شهرداری مورد تاکید بود که هنوز این دو مصوبه اجرایی نشده است. با تشکیل کمیته ای ابتدا باید این دو مصوبه را اجرایی کرد.مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با اعلام این خبر که مصوبه ای از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای تعطیلی پنج شنبه بازار میناب در خصوص فروش دام 20 روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به استان ابلاغ شد، افزود: فرماندار میناب اجرای این مصوبه را به زمانی بعد از برگزاری انتخابات موکول کرد تا تصمیمات گرفته شده پس از بررسی و تحقیق بیشتر اجرایی شود.

 

مشاهده چهار مورد بیماری مشترک دام و انسان در میناب/علاج قبل از واقعه کنیم

 

دکتر محمد شکاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم در این جلسه با بیان اینکه فروش و ذبح دام در کنار عرضه انواع مواد غذایی به یک معضل بهداشتی و اجتماعی شهر میناب تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: مشکلات و معضلات پنج شنبه بازار میناب و فروش و ذبح غیربهداشتی دام را به این سادگی نمی توان حل کرد. سالهاست با مشکل حل مسائل بهداشتی و ساماندهی این بازار درگیر هستیم. در بسیاری از موارد شاهد انتقال بیماری های مشترک انسان و دام در شهر میناب بوده ایم.وی پنج شنبه بازار میناب را یکی از مشکلات و معضلات بهداشتی میناب عنوان کرد و افزود: برای ساماندهی عرضه و ذبح دام در میناب حتی اگر زمین اختصاص یافت باید به فکر احداث یک مکان مجهز و کاملا بهداشتی باشیم. تنها به اختصاص زمین و انتقال فروشندگان دام از پنج شنبه بازار به این مکان اکتفا نکنیم.شکاری اظهارداشت: متاسفانه پنج شنبه بازار میناب به دلیل عرضه انواع مواد غذایی بهداشتی و غیربهداشتی، برنج، فروش و ذبح غیر بهداشتی دام به مشکل اصلی و معضل بهداشتی شهر میناب تبدیل شده. این پنج شنبه بازار از آن فضای فروش صنایع دستی خارج شده و هر آنچه بخواهی می توانی در آنجا پیدا کنید. رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد: چهار مورد تب خون ریزی دهنده بیماری مشترک دام و انسان در میناب مشاهده شده است. با وجود این مستندات سریعا باید اقدامات لازم برای رفع این مشکلات از سوی مسئولان امر اتخاذ شود.وی با اظهار اینکه زمانیکه مشکلی رخ می دهد دانشگاه علوم پزشکی را متولی بهداشت و درمان می دانند، عنوان کرد: این مشکلات و معضلات مستقیما مربوط به دانشگاه نیست. این مشکلات شهر میناب است و همه باید کمک کنیم تا قبل از وقوع حوادثی ناگوارتر، این معضل را برطرف کنیم.در ادامه این جلسه گل محمد بامری معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان هم با ابراز نگرانی از وضعیت غیربهداشتی پنج شنبه بازار میناب خواستار رفع سریع معایب و مشکلات بهداشتی این بازار شد و عنوان کرد: مسئولان شهرداری میناب، دامپزشکی، فرمانداری میناب و نیروی انتظامی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.وی عنوان کرد: یک مهلت شش تا هشت ماهه داده شود تا فرمانداری، شهرداری و دامپزشکی نسبت به ساماندهی پنج شنبه بازار اقدام کنند در صورت عملی نشدن مصوبات با حکم قضایی قسمت فروش دام و طیور در پنج شنبه بازار میناب تعطیل خواهد شد.

 

دیدگاه ها (0)
img