باز شدن بازار کیش در محدودیت‌ها و دست‌فروشی در تعطیلی بازار بندرعباس چه عواقبی به دنبال دارد؟

تازیدن دوباره کرونا



بازار با نزدیک شدن به سال جدید شلوغ شد. کسبه‌ و دست‌فروشان بی‌توجه به شیوع کرونا مغازه‌های‌شان را به روی مشتریان مشتاق خرید باز کردند. در همه این مدت کرونا لابه‌لای ساده‌انگاری‌ها در حال قد کشیدن بود. تاجایی‌که بعد از تعطیلات در همه شهرها رخنه و خیز چهارم کرونا شروع به تازیدن کرد. کسبه و دست‌فروشان تازه جان گرفته‌بودند و به تعطیلی دوباره فکر نمی‌کردند. با وجود اعلام رسمی تعطیلی دوهفته‌ای بازار برخی از بازاریان همچنان کار خود را رها نمی‌کنند. آن‌ها معتقدند که باید کارکنند تا زنده بمانند. بازار کیش و دست‌فروشان بندرعباس نمونه‌ای از این طرز تفکر هستند. حالا اوضاع شبیه دوئلی شده‌است که باید ببینیم کار قاتل جان کسبه می‌شود یا بیکاری. چیزی که در این بین مسلم است اما بازی دو سر باخت به راه افتاده‌است.

    

اختلاف نظر مردم و کسبه

به نوشته روزنامه صبح ساحل، وضعیت کرونا در کشور رو به سیاهی می‌رود. تعطیلی دوهفته‌ای بازار شاید بتوانند این پیک کرونا را به‌نوعی کنترل کند. بعضی از بازاریان اما از اعمال آن سرباز زده‌اند. جزیره کیش یکی از جزیره‌هایی که وضعیت قرمز کرونایی  از 22 فروردین هم‌زمان با سراسر کشور و طبق شیوه‌نامه ابلاغی ستاد ملی کرونا تعطیل‌شده بود. چند روزی است که دوباره به مدت 4 ساعت در روز فعالیت خود را شروع کرده است. در جزیره کیش 40 صنف حدود چهار هزار عضو دارد. مسئولان معتقدند که با تعطیلی و محدودیت‌های کرونایی، شب‌نشینی کارکنان مقیم این واحدها بیشتر شده که خود عامل افزایش شیوع کرونا می‌شود. به همین دلیل با پیشنهاد بازاریان به‌منظور جلوگیری از مسافرت بازاریان تجاری، اجازه فعالیت محدود به واحدهای صنفی داده ‌شده است. «محمد» یکی از کسبه‌های کیش درباره فعالیت بازار می‌گوید: «سال قبل باوجود محدودیت‌ها  و به دلیل اینکه مقیم کیش نبودم، بعد از تعطیلات به شهر خود برگشتم و باعث شد چندین ماه اجاره‌بها را از جیبم بدهم. با پیشنهاد کسبه‌ از ساعت 18 تا 22 اجازه فعالیت به ما داده شد. آن‌هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک و ضدعفونی بازارها در چند نوبت. به مشتریان بدون ماسک و دستکش هم اجازه ورود به بازار داده نمی‌شود. تمام بازارهای تجاری جزیره کیش به تهویه هوا مجهز هستند و گستردگی فضای بازارها موجب رعایت فاصله اجتماعی بین افراد حاضر در آن می‌شود». فعالیت دوباره بازارهای تجاری جزیره کیش اما خیلی از ساکنان این جزیره را نگران کرده است. «حسین» یکی از ساکنان کیش معتقد است: «باز بودن بازارهای تجاری باعث شلوغ شدن این مکان‌ها و اطراف آن می‌شود. به دلیل کم بودن ساعات کار بازار همه تجمع می‌کنند. ما از این می‌ترسیم که وضعیت از قرمز رو به سیاهی برود. در این وضعیت بد کرونا نباید اجازه فعالیت به اماکن‌های تجاری را بدهند».

  

گوش شنوایی نیست

بساط دست‌فروشان چه در ایام کرونا چه غیر از آن همیشه گرم است. بیشترشان معتقدند اگر بساط‌شان را جمع کنند، ورشکست می‌شوند. با شروع پیک چهارم و تعطیلی بازاریان، دست‌فروشان همچنان مشغول بکار هستند. طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا و با توجه به وضعیت قرمز شهرستان بندرعباس، مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار ازجمله دست‌فروشان اجازه فعالیت ندارند. تنها مشاغل ضروری سطح یک مجاز به فعالیت هستند. با اینکه این مصوبه برای ساماندهی وضعیت کرونا در اماکن عمومی تأکید شده است اما عزم جدی برای برخورد با خاطیان دیده نمی‌شود. همان‌طور که وزیر بهداشت قسم حضرت عباس می‌داد تا مردم به سفر نروند اما هیچ اقدام پیشگیرنده‌ای برای آن انجام نمی‌داد. وزارت بهداشت به مردم هشدار داده‌است که از دست‌فروشان برای رعایت بهداشت خرید نکنند تا شاهد اتفاقات تلخ‌تر از وضعیت کنونی نباشیم اما دیگر گوش شنوایی برای این توصیه‌ها نیست. در این‌باره از یکی از همشهریان که درحال خرید از دست‌فروشان بود، گفت: «همیشه از دست‌فروشان خرید می‌کنم. با این وضعیت بد اقتصادی نمی‌توانم از پاساژها خرید کنم. همین دست‌فروش‌ها هستند که به داد ما می‌رسند و با کم‌ترین هزینه می‌توانم مایحتاج زندگی‌ام را فراهم کنم». «مصطفی» یکی دیگر از دست‌فروشان بازار بندرعباس در این‌باره می‌گوید: «اکثر ما سال قبل به دلیل محدودیت‌های کرونا تعطیل شدیم. به دلیل تعطیلی‌ها از جیب‌مان می‌خوردیم و سرمایه‌مان از دست رفت. مجبور شدیم وام بگیریم که هنوز داریم قسط پرداخت می‌کنیم و نتوانستیم خودمان را سرپا کنیم. اگر دوباره بساط‌مان را جمع کنیم دیگر شاید نتوانیم شروع به کارکنیم. ما قشری از جامعه هستیم که نه کسی را داریم که ضامن‌مان بشود و نه سرمایه‌ای که بتوانیم بعد از ورشکستگی دوباره شروع به کارکنیم. باید خودمان به فکر خودمان باشیم». با بیشتر شدن موج چهارم شیوع کرونا که رخت قرمز به تن کرده‌است، روزبه‌روز شاهد بیشتر شدن آمار مبتلایان و فوتی‌ها هستیم. بازاریان و دست‌فروشان هم از این موضوع در امان نیستند. این صنف از طرفی معتقد است برای زنده ماندن ناچار به کار کردن است و از طرفی با باز کردن مغازه‌ها و پهن کردن بساط‌شان روی خط قرمز کرونا و لبه تیغ مرگ پا گذاشته‌اند. حل این مشکل نیاز به حمایت دولت دارد که بازاریان با تجربه دوساله‌شان در این شرایط، امیدی به دستگیری و کمک دولت ندارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها