هرمزگان، مهد موسیقی



چهارم تا نهم اردیبهشت‌ماه «هفته هرمزگان» نامگذاری شده‌است.

این مناسبت فرصت خوبی برای معرفی فرهنگ غنی استان هرمزگان و نگاهی به ظرفیت‌های آن است. در این ستون تلاش کردیم تا پایان هفته به معرفی قسمتی‌هایی از فرهنگ پربار هرمزگان بپردازیم.جایگاه موسیقی هرمزگان در ایران و حتی جهان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. فرهنگ غنی هرمزگان در حوزه موسیقی باعث شده‌است تا بسیاری از جوانان این استان آن‌قدر با موسیقی عجین شوند که بدون آموزش حرفه‌ای درک خوبی از موسیقی داشته‌باشند. به طوری که اگر شما در هرمزگان زندگی کنید حتما در بین دوستان و آشنایان‌تان کسی پیدا می‌شود که نوازنده یا خواننده باشد. البته اگر خودتان یکی از آن‌ها نباشید. به جرئت می‌توان گفت اصالتی که در موسیقی هرمزگان وجود دارد، به سرعت هر شنونده‌ای را شیفته این نوع موسیقی می‌کند.

موسیقی در استان هرمزگان از اقلیم و مراودت فرهنگی با سایر ملل از جمله کشورهای عربی، شبه جزیره هندوستان و موسیقی آفریقایی و جوامعی تاثیر پذیرفته که تحت تاثیر کار و پیشه مردم هرمزگان بوده است. تنوع در موسیقی هرمزگان هم به قدری زیاد است که برای مثال از بستک گرفته تا میناب موسیقی شکل متفاوتی به خود می‌گیرد و از نظر آواها تفاوت‌های خاصی دارد. آلات موسیقی متنوعی هم برای نواختن انواع موسیقی هرمزگان وجود دارد. جفتی، عود، دهل و کسر و سازهای کوبه‌ای هر کدام برای نواختن نوع خاصی از موسیقی هستند اما در مجموع ایجاد هارمونی می‌کنند.

امروزه ما شاهد صدها گروه با انواع سبک مختلف در موسیقی استان هستیم که هر کدام طی نیم قرن اخیر با تغییر و تحولات جامعه خود را وفق داده‌اند. بعضی نیز دست به نوآوری‌هایی زده‌اند که در سطح کشور و جهان، موسیقی هرمزگان را  معرفی  کرده‌اند. موسیقی زار، موسیقی لیوا و نی‌مه خوانی از سبک‌های مشهور موسیقی هرمزگان هستند. همه این عوامل باعث شده تا استان هرمزگان به عنوان مهد موسیقی ایران شناخته‌شود. مکتب موسیقی هرمزگان هنرمندان بزرگی را هم به جامعه معرفی کرده‌است. از منصفی و حبیب‌خان گرفته تا ناصرعبداللهی و گروه داماهی که در کشور شناخته‌شده هستند همگی تحت تاثیر فرهنگ موسیقی جنوب رشد کرده و درخشیده‌اند. 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها