12

مهر

1403


اجتماعی

11 آذر 1392 10:14 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی - یک فعال هنری در هرمزگان معتقد است که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس به عنوان متولی تغذیه فرهنگی شهر به درستی وظیفه خود را انجام نمی‌دهد.به گزارش ایسنا، بندرعباس شهری با قدمت چند صد ساله فرهنگی و هنری ظرفیت های زیادی برای شناسایی خود به ایرانیان و جهانیان دارد اما تا کنون استفاده تجاری جایگزین پرداختن به این اصل مهم شده است. افرادی که سالهاست در بندرعباس ساکن و یا رفت آمد دارند می‌دانند که این شهر تبدیل به یک شهر کاملا تجاری شده است. نگاهی به در و دیوار این شهر گواه این دارد که فعالیت های فرهنگی دیر زمانی است که از چهره این شهر رخت بر بسته است و متولیان شهری گویا این حوزه را به دست فراموشی سپرده اند تا جایی که یکی از مدیران شهری فعالیت فرهنگی را کار مدیریت شهری نمی‌داند. رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بندرعباس در نشستی با فعالان فرهنگی و هنری هرمزگان بیان کرد: وجود ظرفیت های بالای هنری و فرهنگی در هرمزگان بر هیچکس پوشیده نیست و این ظرفیت قابلیت جهانی شدن را دارد. کیانوش جهانبخش در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر هنر هرمزگان شناسه این استان شده است افزود: در صدد استفاده از کمک هنرمندان و اهالی فرهنگ برای توسعه این حوزه هستیم زیرا که نبود فرهنگ در جامعه اثرات سوئی را برای شهروندان ان جامعه به همراه دارد. در ادمه این جلسه ابراهیم پشتکوهی عضو گروه تئاتر تی تووک بندرعباس گفت: وظیفه هنرمندان رسیدن به یک نقطه مشترک با مسئولان است تا بتوانیم زیر ساخت های محکم و قوی فرهنگی و هنری استان را  بسازیم که البته در این مورد معضل و مشکلات زیاد است انقدر که شاید در چندین جلسه مشترک هم به اتمام نرسد. 

چهار پیشنهاد هنرمندان به شورای شهر برای شروع فعالیت های فرهنگی شهری

 وی ادامه داد: در این راستا می توان گفت یکی از بزرگترین کمبود ها، در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری است که متولی تغذیه فرهنگی شهر است اما متاسفانه را به درستی وظیفه خود را انجام نمی دهد و در تعامل با مدیریت این ارگان بسیاری از اهالی فرهنگ استان دچار مشکل هستند. این فعال هنری افزود: راه اندازی خانه هنرمندان می تواند به عنوان یکی از بهترین اتفاق های این حوزه، محلی برای ارائه خلاقیت و کارهای هنرمندان همچنین کمکی در راستای ارتقا فرهنگ و هنر جامعه باشد. پشتکوهی سومین پیشنهاد خود را اینگونه مطرح کرد: استفاده از سمبل ها و نشانه هایی که معرف هنر و فرهنگ استان هرمزگان در سطح شهر باشد، که در حال حاضر در این مورد بندرعباس بسیار وضعیت نامناسبی دارد. وی عنوان کرد: استفاده از بیلبورد ها و تبلیغات شهری در زمینه فرهنگی، چهارمین پیشنهادها است زیرا با نگاهی به سطح  شهر متوجه می شویم که تمامی بیلبورد های شهر به تبلیغات تجاری تعلق دارد و در واقع بندرعباس به یک شهر کاملا تجاری تبدیل شده است.

 اتفاقات مهم تاریخی ماندگار در حوزه فرهنگ و هنر رخ میدهند

 احمد کارگران از دیگر فعالان هنری هرمزگان در ادامه این جلسه عنوان کرد: بسیاری از اتفاقات مهم تاریخی و البته ماندگار در حوزه فرهنگ و هنر اتفاق می افتد و این امر مهم بر هیچکس پوشیده نیست. وی ادامه داد: پتانسیل های بسیار قوی فرهنگی و هنری برای انجام بسیاری از کارهای هنری وجود دارد که می تواند در زمینه های شهری به مدیریت شهری کمک کنند مانند برگزاری جشنواره هایی که با پشتبانی شهرداری برگزار می شود. این هنرمند هرمزگانی بیان کرد: استفاده از رویکردهای مطرح شده می تواند باعث برگزاری جشنواره ها و سمپوزیوم هایی با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر شود و همین مسئله باعث ماندگاری و تاثیر گذاری بیشتر می شود.

 مسائل فرهنگی باید یکی از دغدغه های اصلی شورای شهر باشد

 سعید آرمات از شاعران و نویسندگان هرمزگانی نیز در این نشست با اشاره به اینکه راهکارها و مسائل فرهنگی باید یکی از دغدغه های اصلی شورای شهر باشد گفت: یکی از بزرگترین مشکلات حوزه شهری عملکرد ضعیف و نداشتن خروجی مناسب سازمان فرهنگی ورزشی است که عملا وظیفه ارتقا فرهنگ و هنر شهری را بر عهده دارد. وی افزود: تغییر در مدیریت، نگاه و رویکرد این سازمان نسبت به وظایف و فعالیت های فرهنگ و هنری می تواند کمک بسیار زیادی در روند کند فرهنگی در شهر بندرعباس داشته باشد. 

پرداختن به فرهنگ محلات میتواند بهترین بازخورد را در جامعه داشته باشد    

حسن بردال از فعالان هنری در هرمزگان با اشاره به اینکه با استفاده از نیروی توانمند فرهنگی می توان قدم های بسیار موثری در راستای ارتقا هنر و فرهنگ استان و بندرعباس برداشت گفت: در حال حاضر بسیاری از افرادی که در زمینه فرهنگی استان فعالیت زیادی دارند و خلاقیت و ایده دارند از آنها استفاده نمی شود در صورتی که این افراد می توانند بهترین همراه مدیریت شهری باشد. وی ادامه داد: ایجاد خانه های فرهنگ در محلات، راه اندازی دوباره فرهنگ‌سراهایی که الان برخی از آنها کارایی ندارند و استفاده های دیگری از آنها می شود، می تواند نفس دوباره ای در جان بی رمق فرهنگ بندرعباس باشد. در ادامه این جلسه جهانبخش خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلی که الان گریبانگیر سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری است، پیشنهاد می کنم این سازمان تبدیل به یک معاونت شود تا بتوان با ایجاد زیر مجموعه ها استفاده بهتری از این ارگان داشت. وی اضافه کرد: یکی دیگر از پیشنهادات برای استفاده از نظرات فعالان فرهنگی و هنری بندرعباس تشکیل یک گروه از فعالان این عرصه و استفاده از تفکرات آنها درکنار شورا شهر است. رضا حیدری زاده عضو دیگر این کمیسیون نیز در این جلسه بیان کرد: وجود نگاه فرهنگی در انجام کارهای شورا تا کنون ضعیف بوده که باید به دنبال تغییر این نگاه باشیم همچنین رسیدگی به مسائل فرهنگی با یک زیر ساخت قوی فرهنگی و هنری جز واجبات است و باید به جد پیگیری شود. پرویز سالاری عضو دیگر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بندرعباس عنوان کرد: مهندسی فرهنگی قوی و محکم باعث می شود هیچگاه هویت یک شهر از بین نرود و فرهنگ و هنر به مثابه روح یک شهر و شهروندان است که متاسفانه تا کنون به صورت مناسبی به آن پرداخته نشده است. وی در ادامه تاکید کرد: هیچ یک از محلات شهر بندرعباس به استانداردهای لازم در زمینه فرهنگی نرسیده و این به عنوان یک آسیب جدی به نسل آینده مطرح می شود. به گزارش ایسنا، نبود نگاه فرهنگی و هنری در بین مدیران شهری بسیار مشهود است که بسیاری از هنرمندان بندرعباسی را به گوشه ای رانده است هنرمندانی که با استفاده از هنر و خلاقیت آنها می‌توان بندرعباس را در کنار یک شهر تجاری به عنوان یک شهر فرهنگی معرفی کرد.با تغییر نگاه ها در مدیریت شهری بسیاری از فعالان هنری استان به فکر احیای این تن خسته و بی جان هرمزگان و بندرعباس هستند و امید زیادی دارند که با تغییر نگاه ها اتفاقات خوبی در این زمینه روی دهد و خودشان نیز به یاری مدیران شهری آمده اند و امیدوارند که خلاقیت و هنر هنرمندان استان نوش دارویی  برای روح مرده فرهنگ و هنر بندرعباس باشد.

دیدگاه ها (0)
img