نکات ایمنی که هنگام قطعی برق در آسانسور باید رعایت کنید



خاموشی به هر دلیلی که باشد، صدمات جبران ناپذیری هم به اقتصاد کشور و هم به زندگی روزمره مردم وارد میکند. اکنون نیز با توجه به قرار گرفتن در روزهای گرم سال شاهد قطعیهای بلند مدت و کوتاه مدت برق هستیم که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کردهاست. یکی از این مشکلات که اتفاقا ترسناک هم هست، گیر کردن در آسانسور هنگام قطعی برق است. بنابراین ضروری ست همه مردم آموزش ببینند در این شرایط باید چه نکاتی را رعایت کنند.

 

به گزارش صبح ساحل، در حال حاضر با توجه به قطعی برق درمناطق مختلف شهر، محبوس شدن افراد درآسانسورهای مجموعههای مسکونی، تجاری، اداری وآسانسورهای پلهای عابر پیاده افزایش یافته است و برخی شهروندان گمان میکنند اگر آسانسوری که بین طبقات گیر کند با خطرسقوط مواجه میشوند و باید بکوشند هرچه سریعتر خارج شوند در صورتی که چنین تفکری کاملاً اشتباه است. در بسیاری از ساختمانهای امروزی تجهیزات پیشرفته وجود دارد و آسانسورها نیز به سیستم برق اضطراری مجهزهستند که درهنگام قطع ناگهانی برق آسانسور را تا توقف در سطح یکی از طبقات پشتیبانی میکند.

 

در صورتی که برق آسانسور خاموش شده و آسانسور فاقد برق اضطراری است، می‌توان برای مدت کوتاه از نور گوشی استفاده کرد، اما گوشی را برای زمان طولانی روشن نگذارید، چون باتری آن تمام می‌شود، در حالی که شاید به آن نیاز داشته باشید. به‌جای انجام کار‌های خطرناک، کف کابین بنشینید. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کرد تعادل به هم نمی‌خورد.

دکمه تلفن یا آژیر خطر (دکمه آلارم) به شکل زنگ تعبیه شده در داخل کابین را فشار دهید تا دیگران متوجه شوند کسی در آسانسور گیر کرده است و اگر آنتن موبایل دارید با شماره تلفن درج شده در داخل کابین آسانسور که شامل شماره (نگهبان یا مسئول ساختمان، تکنیسین فنی آسانسور و در نهایت شماره آتش‌نشانی «۱۲۵» است) تماس بگیرید و ضمن اعلام دقیق آدرس محل حادثه منتظر رسیدن امدادگران باشید.

 

نکاتی که هنگام قطعی برق باید به آن توجه داشت

۱- ترجیحا در زمان‌هایی که ساختمان خالی از سکنه حضور دارید از استفاده از آسانسور بپرهیزید و در صورت محبوسی در آسانسور در چنین شرایطی شهروندان باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنسین‌های فنی، سرایداران و یا نیروهای آتش‌نشانی خودداری کنند.

۲- هنگام گیر کردن در آسانسور از تمام شدن اکسیژن و خفه شدن نترسید، چون دیوارهای کابین در مقابل هوا کاملا ایزوله نیستند. این یعنی که هوا مطمئنا راهش را به کابین پیدا می‌کند و هرگز با مشکل کمبود اکسیژن روبه‌رو نمی‌شوید. پس آرامش خودتان را حفظ کنید.

۳- قدم بعدی هنگام گیر کردن در آسانسور ارتباط با افراد خارج از کابین است. بعضی از آسانسورها تلفن اضطراری دارند و می‌توانید از آن استفاده کنید.

۴- سیستم ترمز اضطراری آسانسور سیستمی مکانیکی است و از کار نخواهد افتاد. سیم بکسل‌هایی که جابه‌جایی آسانسور را امکان‌پذیر می‌کنند نیز بسیار محکم هستند. هنگام طراحی این سیم‌ها ضرایب اطمینان بالایی برایشان در نظر گرفته می‌شود و امکان پاره شدنشان چیزی نزدیک به صفر است.

۵- سیستم روشنایی اکثر آسانسورها موقع گیر کردن نیز همچنان کار می‌کند، حتی اگر جریان برق قطع شده باشد.

۶- بیشتر آسانسورها زنگ خطر دارند که با فشردن آن در کل ساختمان صدای زنگ پیچیده و اهالی را مطلع می‌کند. اما اگر هیچ‌کدام آن‌ها کار نکرد می‌توانید دست به دامن تلفن همراهتان شوید. اگر هم تلفنتان آنتن نمی‌داد سعی کنید داد بزنید و به در بکوبید تا کسی صدایتان را بشنود.

 

این ۴ نکته مهم را هرگز فراموش نکنید

  • هنگام گیر کردن در آسانسور سعی کنید باتری گوشی‌تان را الکی هدر ندهید تا اگر نیاز به تماس با بیرون داشتید به کمبود باتری بر نخورید.
  • به هیچ‌وجه سعی نکنید از داخل درها را به زور باز کنید. ممکن است این کار شما باعث شود دیگر نتوان کابین را حرکت داد و تیم نجات با مشکل روبه‌رو شود.
  • به‌هیچ‌وجه سعی نکنید خودتان را از دریچه‌ فوقانی آسانسور بیرون بکشید. قهرمان‌بازی مال فیلم‌هاست؛ اگر سعی کنید اینگونه خودتان را نجات دهید ممکن است دچار برق‌گرفتگی شوید و حتی جانتان را از دست بدهید.
  • تا رسیدن تیم نجات کف کابین بنشینید تا اگر کابین ناگهان دوباره حرکت کرد تعادلتان را از دست ندهید.

 

منابع: برنا، همشهری

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها