مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان:

تحمل مردم از بوی فاضلاب در بندرعباس به سر آمده است



مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان این مطلب را در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته محیط زیست  بیان کرد و گفت: " سرمایه گذاراین پروژه  کارهای ابتدایی را در تصفیه خانه شروع کرده ولی تا منجرشدن به تغییرات، زمانبر خواهد بود و بر اساس زمان برنامه ریزی شده  باید  تصفیه انجام شود".

 

به گزارش صبح ساحل، "فاضلاب بندرعباس" ، این دو کلمه آشنا و تکراری ،سالهاست که در دایره کلمات ما هم استانیها جا خوش کرده است و هر روز آن را به زبان می آوریم که کی این معضل شهر برطرف می شود . بیش از 15 سال است که بندرعباسی ها بوی نامطبوع  فاضلاب آن هم سرازیر بر دریا به مشامشان می رسد و اغلب اوقات از شدت این بوی متعفن ، نفس کشیدن سخت می شود. طبق گفته کارشناسان در حال حاضر به دلیل  تصفیه نشدن فاضلاب شهری ، در هر ثانیه 500 تا 700 لیتر فاضلاب خام وارد ساحل دریا در بندرعباس می شود که به نوعی می توان گفت در روز بیش از ده ها میلیون لیتر فاضلاب وارد دریا می شود. حبیب مسیحی تازیانی در این مورد افزود:از سال 85 تاکنون بر اساس اطلاعات محیط زیست، هیچ گاه آلودگی ساحل شهر بندرعباس به وضعیت مطلوبی نرسیده است و در حال حاضر نقاط آلوده در خط ساحلی این شهر زیاد است . وی در خصوص پروژه ساماندهی  فاضلاب بندرعباس گفت: این پروژه از یک سرمایه گذار به سرمایه گذار بعدی (شرکت زیرساخت با سهامداری هفت بنگاه اقتصادی بزرگ غرب بندرعباس) منتقل و مقرر شد  مجموع این شرکت  کار جمع آوری، انتقال ، تصفیه و استفاده از پساب فاضلاب بندرعباس  در صنایع را انجام و فاضلاب را در کوتاه ترین مدت پس از فرآیند تصفیه و انتقال آن به صنایع غرب بندرعباس انجام شود. مسیحی تازیانی اشاره ای هم داشت به ورود دستگاه قضایی و نظارتی به این پروژه و تاکید کرد: نیاز است امسال این پروژه نتیجه دهد، انتظار مردم از برنامه ریزان استان این است که  امسال سال پایانی مدیریت فاضلاب بندرعباس باشد و اگر در زمان مشخص، این شرکت زیرساخت نتواست  فاضلاب به صنایع منتقل کنند حداقل استانداردهای محیط زیستی را در منطقه فراهم کند. وی این را هم یادآور شد که آلودگی فاضلاب بندرعباس 5 برابر استاندارد جهانی است.

  

در این مناطق شنا ممنوع

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در ادامه با بیان اینکه خورگورسوزان و ساحل سورو و دهانه خور نخل ناخدا (کپشکن )  بیشترین تنش آلودگی در ساحل بندرعباس دارد اظهار داشت:  از مردم می خواهیم  در این مناطق وارد دریا نشوند و  شنا نکنند چون آلودگی های زیست محیطی  زیادی دارد .

 

تصفیه خانه فاضلاب

مسیحی تازیانی در خصوص فاضلاب شهری در استان گفت: در حوزه فاضلاب شهری فقط در چند شهر تصفیه خانه فاضلاب شهری داریم و سایر شهرهای ما فاقد تصفیه خانه فاضلاب هستند. به گفته وی  رودان، بندر تیاب، جزایره قشم،جزایر کیش،هرمز و بوموسی و شهرستان بندرعباس دارای تصفیه خانه فاضلاب است که در شهر بندرعباس چندین تصفیه‌خانه وجود دارد وبه صورت استاندارد کار می‌کنند که در صورت نقص به آنها اخطار هایی صادر می شود.مسیحی تازیانی  تاکید کرد:شهرهای ساحلی باید در این مدت دارای تصفیه خانه باشند که در حال کارهای مقدماتی هستند و شهر میناب با ۸۰ درصد پیشرفت، مقدمات ایجاد تصفیه خانه را انجام داده است.

 

26 واحد آلاینده

مسیحی تازیانی از دوبرابرشدن  تعداد صنایع آلاینده در استان خبر داد و گفت: بر اساس پایش ، تعداد صنایع آلاینده استان نسبت به سال گذشته دوبرابر  افزایش یافته است. وی این آمار را 26 واحد دانست که تا تکمیل شدن مستندات هنوز ابلاغیه کتبی به این صنایع ارسال نشده است. این مقام مسوول نیروگاه بندرعباس را در صدر آلاینده ها اعلام کرد و گفت: نزدیک به 10 سال این نیروگاه جز آلاینده های استان بوده است که با  دستگاه قضا و نظارتی، ظاهرا بخشی از آن به صورت  گاز و بخشی به صورت مازوت هدایت می شود. مسیحی تازیانی از رصد مستمرصنایع  بزرگ و کوچک مطالبی بیان کرد که حتما به سمت گاز هدایت شوند. وی کاهش کربن در صنایع بزرگ تحت عنوان “کم کربن” و پیگیری گازرسانی در صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ،اصلاح الگوهای تولید بهینه سازی مصرف آب و مواد غذایی با فرهنگ سازی را از دیگر برنامه های اجرایی در گام دوم انقلاب عنوان کرد.

 

عملکرد نامطلوب در مدیریت پسماندها

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان به حوزه پسماند پرداخت که بر اساس نظارتها،عملکرد مطلوب در حوزه مدیریت پسماند شکل نگرفته و انتظار می رود در برنامه 6 ساله تمام جایگاه های پسماند شهری در نوار ساحلی به طور مهندسی شکل گیرد. مسیحی تازیانی گفت: تمام طرح های جامع پسماند این استان در کارگروه جامع مدیریت پسماند تصویب و به وزارتخانه ذیربط ارسال شده است و نیاز است مدیریت پسماند در شهرهای ساحلی نیز شکل بگیرد.  وی این را ذکر کرد که بزرگترین سایت در جایگاه پسماند ویژه ای استان در حال شکل گیری است که به زودی به بهره برداری می رسد . مسیحی تازیانی  افزود: ما تفکیک پسماند را از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد رسانده‌ایم که ایده‌آل آن بین ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

 

راه اندازی پاسگاه محیط بانی

 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از راه اندازی پاسگاه  محیط بانی در آینده نزدیک خبر داد. مسیحی تازیانی گفت:  در سال گذشته دو پاسگاه را شروع به راه اندازی کردیم که یک پاسگاه دریایی در منطقه بندر تیاب به اتمام رسانده ایم و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.وی افزود: امسال نیز مراحل آغازین ساخت پاسگاه محیط بانی را در منطقه ساحل طبل و در منطقه هماگ خواهیم داشت که امیدواریم تا پایان سال جاری نیروهای بیشتری را در این مناطق مستقر کنیم تا شرایط حفاظت از محیط زیست بهتر شود. مسیحی تازیانی  در خصوص محیط بانان گفت:قبلا هر محیط بان در استان  20 هزار هکتار در اختیارش بود که  با جذب نیرو، حداقل  به 18 هزارهکتار رسید. وی افزود: متوسط کشوری 6 هزارو 500 هکتار است و اگر به صورت ایده ال نگاه کنیم هر 2 هزار هکتارباید یک محیط بان در نظر گرفته شود.

 

پاسخگویی به دو هزار استعلام

 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان به پاسخگویی به دوهزاراستعلام زیست محیطی اشاره کرد و بالغ بر دو هزار استعلام به اداره کل و شهرستان ها واصل شد که از برآیند خیلی خوبی همراه بود و موفق شدیم کمتر از ده روز پاسخگویی به استعلامات را داشته باشیم.مسیحی تازیانی  همچنین از پیگیری شرایط بکارگیری نیروهای استخدامی سخن گفت و خاطرنشان کرد: در طول سه سال گذشته تا کنون بیش از ۵۰ درصد نیروهای جدیدالاستخدام کارهای آنها دنبال شده است که می توانند در اداره کل محیط زیست استان هرمزگان خدمت کنند. وی افزود: که ۲۱ درصد فرا گیری نیروی کار را به ۳۲ درصد ارتقاء داده ایم و نیاز اداره کل این استان بر این است که به تمام ظرفیت به کارگیری نیروی انسانی برسد تا شرایط مناسب نظارت کافی رقم بخورد.

ایستگاه های سنجش ریزگردها

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان  یک استان نیمه خشک  از لحاظ نزولات، وجود  ریزگردها  خصوصا شرق در حوزه جاسک است گفت:ایستگاه سنجش ریزگردها در حوزه جاسک، خمیر، لنگه و بندرعباس   تجهیز شدند و پیشنهاداتی  به ایجاد این ایستگاه ها در شهرستان میناب،  قشم و رودان در امسال به مرکز داده شده است که کمک شایانی برای برآورد میزان خسارت های محیط زیستی در حوزه گردوغبار داشته باشیم.مسیحی تازیانی از انجام مطالعات ملی در خصوص گرد و غبارها ،تالابها  جانمایی آب شیریکن درمناطق مختلف هرمزگان نیز سخنانی ابراز کرد.

 

راهکارهای حمایتی از حیوانات نادر  و دامداران 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در ادامه سخنان در خصوص تعارض پلنگ و انسان گریزی زد و گفت:براساس خشکسالی، افزایش دام، رها کردن آن در دل کوه ، کاهش غذا برای حیوانات وحشی مانند پلنگ باعث شده در چندسال  اخیر به خصوص در شرق استان شاهد برخورد ها و تله گذاری ها، تلف شدن حیوانات به دست پلنگ، ضررو زیانهای به دامدار و همچنین آسیب رسیدن به این جانور وحشی وکمیاب  صورت گیرد. مسیحی تازیانی ادامه داد: به همین علت برای جبران این ضررها وآسیب ها ، از سال گذشته رایزنی های با صندوق محیط زیست انجام شده است  که با در اختیار گذاشتن  منابعی برای  حمایت  هم محیط زیست و هم اهالی و دامدار کارهای صورت گیرد از جمله آموزش و...وی گفت: برای  حفاظت گونه های نادر این استان مانند پلنگ ایرانی و خرس سیاه آسیایی  پروپوزالی را آماده کرده ایم که نحوه آموزش و مواردی دیگر (تهیه برخی از اقلام مورد نیاز حفاظت از این گونه ها) را از صندوق محیط زیست تهیه نمائیم و باعث جلوگیری از تلف شدن گونه های در حال انقراض شده باشیم .مسیحی تازیانی خاطرنشان ساخت:در این زمینه با بیمه ها نیز صحبتهای شده است که در آینده بیمه ها پای کار بیایند و حمله حیوانات وحشی به دام ها را در لیست بیمه قراردهند.وی  از عملکرد  خودجوش دوستداران محیط زیست و سمن ها برای آب رسانی به حیوانات ،ایجاد مخازن های سطحی در مناطق خشک کوهستانی و انتقال آب  از ذخیره گاهی مناطقی  و... خبر داد و گفت: همیشه  در زمان شرایط سخت اکوسیستم مردم  به یاری محیط زیست می شتابند. مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه امسال سرآمد همه خشکسالی ها با کمترین ریزش نزولات جوی با مشکل زیستی مواجه شده ایم، خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی با کمک سمن ها و همچنین دوست‌داران محیط زیست است انجام شده است که نمونه آن می توان به حفاظت از گونه های حیات وحش، آبرسانی ها، ایجاد مخازن سطحی در مناطق خشک کوهستانی و انتقال آب از ذخیره گاه ها توسط ابزارهای انتقال اشاره کرد.وی در ادامه به ساخت آبشخورها در غرب استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: به عنوان استانی هستیم که با فرهنگ ساری و با حضور فعالین محیط زیست پیشرفت های به سزایی داشته ایم .وی عنوان کرد: امسال توانستیم در جزایر با توجه به وجود آهو، انتقال علوفه را داشته باشیم و همچنین توانستیم پیش مذاکره ای را با خانه معدن انجام دهیم و اگر به تفاهم برسیم مشکلات دراین زمینه کاسته خواهد شد . وی همچنین به اقدامات اجرایی درحوزه آموزش نیز پرداخت و اظهار کرد: به صورت وبینار های آموزشی و ارتباط مستقیم مجازی با دانش آموزان و از طریق معلمان اقدامات خوبی در حوزه آموزش انجام شد که در سایر بین کل استان‌ها محیط زیست استان رتبه برتر را به خود اختصاص داده است .

 

دستگیری  115 شکارچی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در ادامه سخنان به عملکرد یگان حفاظت پرداخت و گفت: در سال گذشته بیش  از 100 اسلحه از متخلفان کشف کردیم که  تحویل مراجعه قضایی داده شد. مسیحی تازیانی  اضافه کرد: در این یک سال گذشته  115 شکارچی به دستگاه قضایی معرفی  شدند و 31 اسلحه غیر مجاز و 45 اسلحه مجاز نیز ضبط شد.

 

چالش های محیط زیستی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان بارزترین مشکلات در عرصه محیط زیست استان  را 3 چالش خواند و گفت:حفظ منابع آب  که یکی از خط قرمز محیط زیست است همچنین پساب و تعارض انسان با محیط زیست از چالش های پیشروی این مرکز است. مسیحی تازیانی استان هرمزگان را دارای اکوسیستمی بسیار پویا دانست و گفت: هرمزگان دارای مرز آبی به مساحت ۲۲۳۸ کیلومتر می باشد که ۳۸ درصد کل مرز آبی ایران را دارا است و تعداد ۱۴ جزیره با اکوسیستم های خشکی و آبی را در بر گرفته است.مسیحی تازیانی با بیان اینکه ۱۹ منطقه تحت مدیریت داریم که ۵ منطقه آن به عنوان تالاب های بین المللی هستند، تشریح کرد:که همه این مناطق در نوار ساحلی و جزایر ما قرار گرفته اند.وی به ظرفیت تالابی این استان پرداخت و اشاره کرد: ۱4 درصدتالاب‌های کل کشور در این استان وجود دارد و از لحاظ تالاب های دریایی جزو دومین وسعت تالاب دریایی کشور قلمداد می شود .

 

17 تا 23 خرداد هفته محیط زیست

گفتنی است:از از 17 تا 23 خرداد به نام هفته محیط زیست نامگذاری شده است .شعار و موضوع این هفته  نیم قرن حفاظت از محیط زیست بوم های ایرانی "بازنگری، بازآفرینی، ترمیم " است با این مضمون افراد باید تصمیم بگیرند تغییرات اندکی در سبک زندگی خود ایجاد کند تا بتواند نظم طبیعت را باز گردانند. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها