نجوای مرگ با تلفن همراه در جاده ها



صبح ساحل ، حوادث -  پسر جوان در حالی که لباس سیاه بر تن دارد کنار قبرمادرش نشسته و شیون می کند، چهلمین روز از مرگ زن می گذرد و پسر با دستان باند پیچی شده در این مدت هر روز خود را به آرامستان می رساند و اشک می ریخت و خود را سرزنش می کرد که چرا با یک لحظه غفلت، مادرش را از دست داد...


چرا در آن زمان در حال رانندگی دست از تلفن همراه نکشید و مسبب این حادثه گردید...

چرا این اتفاق افتاد او که در رانندگی ماهر بود وهمه از دست فرمانش صحبت می کردند...

 

ساعت 20 یکی از روزهای پاییزی امیر با خودروی پرایدش به همراه مادر، در حال تردد در خیابان پر ترافیک  بود که صدای زنگ تلفن همرا

هش به صدا در آمد و مانند همیشه تلفنش را جواب داد اما این بار شانس با او همراه نبود چرا که در حین صحبت ناگهان از رانندگی غافل و کنترل خودرو از دستش خارج شد و در همان لحظه نخواست با خودرو که از جلو می آمد برخورد کند فرمان را چرخاند وزمانی به خود آمد که خودرو با تیر برق برخورد کرده بود... صورتش پر از خون شده بود صدای همهمه اطرافیان را می شنید، به سختی صورت را به سمت مادر برگرداند اما زن جوان به علت شدت حادثه جان باخته بود...

بازی با جان ها

استفاده از گوشی همراه در هنگام رانندگی بسیار خطرناک است چرا که، رانندگان جان خود و دیگر سرنشینان را با مکالمه یا پیامک‎ زدن هنگام رانندگی به بازی می‌گیرند.استفاده از گوشی همراه در هنگام رانندگی سبب به وجود آمدن احساسات مختلف در شخص راننده شده و سبب عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از طرف رانندگان و افزایش تخلفات و تصادفات ترافیکی می‌شود.

به گفته سرهنگ تیمور سپهوند رییس پلیس راهور هرمزگان، امروزه تلفن همراه به عنوان مظهر فناوری ارتباطی نوین در زندگی فردی و اجتماعی بشر جایگاه قدرتمند دارد و جز لاینفک مناسبات روزمره محسوب می شود.صحبت کردن با تلفن همراه از گفتگو با سرنشینان خودرو خطرناک تر است زیرا سرنشینان خودرو صحبت های خود را بر اساس شرایط رانندگی تنظیم می کنند و به راننده نسبت به خطرات قریب الوقوع هشدار می دهد اما در گفتگوی تلفنی چنین امکانی نیست بنابراین جای تعجب نیست که حواس پرتی های ناشی از استفاده از تلفن همراه با بهره گیری از دستگاه های هنذفری رفع شده و کاهش می یابد.

 حواس پرتی

بررسی ها نشان می دهد رانندگان جوان ( 18 تا 24 ساله) نسبت به رانندگان دیگر بیشتر با تلفن همراه صحبت می کنند.سرهنگ سپهوند در این مورد می گوید:" البته این رفتار ناشی از آگاهی آنها نسبت به خطرات چنین کاری نیست به هر حال حواس پرتی راننده به عنوان یکی از مهمترین دلایل تصادفات مطرح می شود که تقریبا یک چهارم از تمام آن ها را تشکیل می دهد. در عین حال نباید فراموش کرد با توجه به در نظر گرفتن این که ارسال پیام کوتاه و خواندن آن راننده را مجبور به قطع تمرکز از جلو و توجه به صفحه تلفن همراه می کند نیز بسیار خطر زا است" .

 سبقت مردها در استفاده از تلفن همراه

این مقام مسوول می افزاید:"در برخی مطالعات تفاوت بین جنسیت راننده هم شناسایی شده به عنوان مثال  مردها بیشتر از زن ها از تلفن همراه استفاده می کنند و خانم ها در ارسال پیام کوتاه از آقایان جلوترند".

 عنصر توهم یا خوش بینی

یکی از مهم ترین علل افزایش تصادف در اثر استفاده از تلفن همراه القای هیجانات کاذب به فرد و راننده است. سرهنگ سپهوند با بیان اینکه بررسی های انجام شده نشان می دهد عنصر توهم یا خوش بینی بیش از اندازه در تصمیم فرد در بکارگیری تلفن همراه در هنگام رانندگی دخیل است می افزاید:" یعنی افرادی که مدام از تلفن همراه در حال رانندگی استفاده می کنند  احساس تسلط بر رانندگی دارند و فکر می کنند هنگام انحراف با مهارت شان آن را برطرف می کنند. پژوهش ها نشان می دهد حدود 70 تا 90 درصد رانندگان اعتقاد دارند از یک راننده معمولی ماهرترند و با ایمنی بیشتر رانندگی می کنند".

عده ای از رانندگان نیز بر این باورند که بر محیط اطراف خود مسلط هستند حال آنکه کنترل غیر واقعی یا ارزیابی کاذب از کنترل مشخص در پرهیز از پیشامد های منفی می تواند به کاهش اضطراب و تشویش فرد کمک کند توهمات کنترل شاید دلیل دیگری برای استفاده مداوم افراد از تلفن همراه است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اضافه می کند:"افراد فکر می کنند هنگامی که راننده وسیله نقلیه هستند احتمال تصادفات شان از زمانی که سرنشین هستند کمتر است و در این حال به احتمال زیاد احساس می کنندنسبت به سایر رانندگان تسلط بیشتری بر رانندگی دارند".

همه افراد حتی آنان که اعتقاد دارند استفاده از تلفن همراه خطرناک است  تحت تاثیر توهمات کنترلی می باشند  با این وجود رانندگان توجه داشته باشند به لحاظ خطرات استفاده از تلفن همراه همراه نباید فراموش کرد صحبت کردن با تلفن همراه به هر شکل ممکن و ارسال پیامک هنگام رانندگی از نظر قانون تخلف خطر آفرین محسوب می شود و جریمه های نسبتا سنگین و نمره منفی برای گواهینامه راننده به همراه دارد. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها