13

مهر

1403


سلامت

21 تیر 1400 08:40 0 کامنت
«آنافیلاکسی» یک واکنش آلرژیکِ مهلک است که می‌تواند باعث شوک، افت ناگهانی فشارخون و مشکل تنفسی شود. در افرادی که آلرژی دارند، ممکن است آنافیلاکسی دقایقی پس از قرار گرفتن در معرض ماده حساسیت‌زایِ خاص ایجاد شود. از علائم آلرژی می توان به مخاط بینی به صورت رینیت آلرژیک، کهیر زدن پوست بدن و دستگاه تنفس تحتانی به صورت آسم اشاره کرد.
پزشکان میگویند که در صورت مداوای فوری، از جمله مداوا با تزریق اپینفرین، میتوان این واکنش را کنترل کرد. سلول‌های ائوزینوفیل‌ که در بدن افراد سالم به طور طبیعی وجود دارد و اقدام به ترشح آیجیوی و سایر مواد شیمیایی می‎‌کند در بدن افراد مبتلا به آلرژی بیشتر ساخته می‌شود و تزریق واکسن به افراد مبتلا به آلرژی یا افرادی که زمینه آلرژی دارند باید با احتیاط بیشتری انجام شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا، واکنش آنافیلاکسی به ندرت پس از تزریق واکسن رخ میدهد اما نیازمند درمان فوری است.
طبق یافته های منتشر شده از این مرکز بیشتر موارد آنافیلاکسی در افرادی بروز کرده است که سابقه حساسیت داشته‌اند و افرادی که اطلاعات آنها در مورد این بیماری کامل بوده است، بهبود یافته‌اند. باید توجه داشت تعداد افراد شناسایی شده‌ای که پس از تزریق واکسن دچار مشکل شده‌اند بسیار کم و از بین ۴ میلیون واحد از دوز اول واکسن مدرنا طی فاصله ۲۱ دسامبر تا ۱۰ ژانویه، ۱۰ مورد آنافیلاکسی تشخیص داده شده است. طبق گفته‌ی فوق تخصص بیماری‌های ریه؛ پزشکان باید برای مقابله با واکنش‌های آنافیلاکسی برای کسانی که زمینه بروز آلرژی دارند، آمادگی لازم را داشته باشند. با این حال ابتلا به آسم یا آلرژی ممنوعیتی برای تزریق واکسن کوویدـ۱۹ ایجاد نمی‌کند. از جمله داروهای مهمی که باید در همه مراکز تزریق واکسن به خصوص واکسن کرونا در دسترس باشد، اپی‌نفرین و کپسول اکسیژن، برای مقابله با شوک آنافیلاکسی است. مراکز واکسیناسیون باید تجهیزات و کادر درمانی مناسب را در اختیار داشته باشند تا اطمینان حاصل شود هر فردی که مشکوک به بروز آنافیلاکسی است می تواند فورا، مثلا با تزریق اپینفرین، مداوا شود. افرادی که واکسن تزریق می  کنند، باید در صورت بروز علائم یا نشانه های واکنش حساسیتی پس از ترک محل واکسیناسیون، فورا به پزشک مراجعه کنند.
منابع: ایمنا/ nhk.or.jp

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img