کابوس زلزله بر سر جنوب ایران



صبح ساحل ، سیاسی - تنها به فاصله ده روز از دهمین سالگرد زلزله فاجعه بار بم و یادآوری سهل انگاری ها و تداوم ساخت وسازهای غیرمقاوم در کشور زمین لرزه غرب استان هرمزگان، شاهدی از غیب بود بر بی توجهی ها به ساختمانهای فرسوده حتی ساختمانهای آموزشی چون مدارس. زمین لرزه پنج ونیم ریشتری صبح پنچ شنبه کوخرد که خساراتی در بستک وشهرهای اطراف آن به وجود آورد منجر به مرگ دست کم یک نفرو مجروح شدن 29نفر شد.

استاندارهرمزگان بلافاصله با حضور در منطقه ستادبحران تشکیل داده و مشکلات زیرساختی آب وبرق کاملا مرتفع شدند و تا آخرین لحظه زیرچاپ رفتن روزنامه ،خبرهای حاکی از امدادرسانی خوب به مردم آسیب دیده از جمله رساندن چادر و وسایل گرم کننده و آب آشامیدنی و...بود.

زلزله که در ساعت 6 و 43 دقیقه و57 ثانیه روز 12 دی به وقوع پیوست نه اولین ونه آخرین زلزله دراستان وکشوراست، و با اطلاعاتی که اخیرا از سوی مرکز پیش بینی زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله و بخش زلزله شناسی وزارت راه ،مسکن وشهرسازی منتشر می شود باید زلزله را بخشی از زندگی طبیعی خود بدانیم، شمال منطقه هرمزو بندرعباس زلزله خیزترین منطقه کشور شناخته شده و بنا به اظهار کارشناسان، پوسته مناطق جنوبی ایران فشارتکنوتیکی را تحمل می کند که وقوع زلزله های متعدد پیامد آن است. به گفته یک مقام مسئول وزارت راه کیفیت نامطلوب ساخت وساز مسکونی درمناطق جنوبی وزمینهای نرم ساحلی مزید برعلت است که تکانهای زلزله و تخریب آنرا بالا می برد. این کیفیت نامطلوب فقط به منازل مسکونی محدودنمی شود و ساختمانهای آموزشی را هم در برمی گیرد، در زلزله های اخیر در مناطق مختلف استان که درسالهای اخیرمکررا رخ داده است بارها چندین مدرسه تخریب شدند و روزنامه صبح ساحل در گزارشی خواهان پیگیری این موضوع شد که دست کم مسئولان تمهیداتی برای رعایت استانداردهای مقاوم سازی مدارس که آسیب پذیرترین بخش و بزرگترین سرمایه کشور را در خود جای می دهد بیندیشند تا هنگام وقوع زلزله در ساعات آموزشی، فرزندان ایران در امن ترین مکان باشند وگرنه آسیبی که به هر دانش آموز در اثرمقاوم نبودن بناوارد شود،در واقع آسیبی است که به علت سهل انگاری مقامات مسئول رخ داده وقطعا لازم است به عنوان مقصر باید در دادگاه پاسخگوی تبعات اینچنین در صورت وقوع باشد.ظاهرا اتفاقات گذشته هنوزعبرت نشده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها