3 فروند لنج صیادی در بندر‌کنگ سوخت؛

آتش‌های شناور در اسکله



ظهر دوشنبه  بود و ملوانان شناورها در اسکله کنگ در حال استراحت بودند. عقربه‌های ساعت، 3 بعدازظهر را نشان می‌داد که صدای فریاد و کمک خواهی از درون اسکله بلند شد، دود سیاه‌رنگی فضا را در برگرفته بود، آتش از یک لنج صیادی در غرب حوضچه توقف لنج‌ها آغاز و به‌تدریج به دو لنج مجاور خود نیز سرایت کرد.
شعله آتش در حال بلعیدن سه فروند لنج فایبرگلاس بود، لنج‌های صیادی که سالیان سال نان‌آور خانوار، یادآور خاطرات و داستان‌های خوب و بد روزها و شب‌های دریا بود در آتش می‌سوخت و صاحبان آن فقط نظاره‌گر از بین رفتن سرمایه‌شان بودند. دقایقی گذشت، آتش‌نشانان از راه رسیدند حریق اطفا شد. صاحبان شناورها و ناخدایان از نبود آتش‌خوار سیار در این اسکله گلایه داشتند که اگر چنین شناوری موجود بود لنج‌ها دچار خسارات کمتری می‌شد.
 
روایتی از حادثه
ناخدا هادی ربیعی صاحب یکی از لنج‌های آسیب‌دیده به نام «الانوار» در خصوص این اتفاق گفت: «در زمان حادثه در بندرلنگه بودم که یکی از نگهبانان اسکله کنگ به من خبر داد که خودم را به‌سرعت به اسکله برسانم چون لنج صیادی‌ام آتش‌گرفته است، در طی 15 دقیقه خودم را به محل رساندم و دیدم لنج در حال سوختن است».
وی که در شوک حادثه بود فقط اطرافش را نگاه میکرد و نمیدانست چیکار کند.
«آن روز دو ملوان در شناور در حال استراحت بودند که با بوی سوختگی و دود از خواب پریدند و چون ترسیده بودند بدون اینکه به 8 دستگاه کپسول آتش‌نشانی که در شناور بود دست بزنند به درون دریا پریدند و شناکنان خود را به اسکله رسانند، متأسفانه آتش نصف لنج را در برگرفت اگر در همان لحظه ملوانان از کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده می‌کردند حتماً حریق در همان دقایق اولیه مهار می‌شد بارها شناورم در وسط دریا دچار آتش شد اما با سرعت عمل با کپسول آتش‌نشانی، حریق را مهار کردم».
 
لنج 10 ساله
این مرد 50 ساله 10 سال پیش لنج صیادی «الانوار» را از امارات خریداری کرده بود و در هر ماه این لنج دو بار و هر باری به مدت 10 روز در دریا و مشغول صیادی بود.
«از دوران نوجوانی در دریا بودم این لنج را با سختی زیاد خریداری کردم و سرمایه زندگی‌ام بود، فقط قیمت تور ماهیگیری یک میلیارد تومان بود، 12 نفر خدمه با این شناور کسب درآمد می‌کردند که در چشم بر هم زدنی نابود و حدود 50 درصدی به آن خسارت وارد شد.»
 
 
 
علت نامعلوم
این ناخدا به همراه صاحبان لنج‌های خسارت‌دیده نمی‌دانند علت آتش‌سوزی چه بوده است و در پی علت هستند.
«درون لنج من نه کپسول گازی بود و نه بنزینی، نمی‌دانم حریق از کجا شروع‌شده است، کارشناسان در حال بررسی اتفاق هستند».
 
اتمام مدت بیمه
مدت زیادی نبود که مدت بیمه این شناور به اتمام رسیده و مقرر بود دیروز کارشناس بیمه به درون شناور بیاید و این لنج را بیمه کند.
«هرساله لنج را بیمه می کردم، سال گذشته به مبلغ 27 میلیون تومان شناور را بیمه کردم و تا اواخر تیرماه این شناور بیمه بود برای تمدید بیمه اقدام کردم تا آنکه هوا طوفانی شد و کارشناس بیمه ایران، قرار بر این شد که سه‌شنبه 5 مردادماه (یک روز بعد از حادثه) به درون شناور بیاید و بعد از بازرسی و بازدید از شناور، بیمه را تمدید کند که متأسفانه این حادثه رخ داد».
 
نبود آتش‌خوار سیار و گلایه ناخدایان
ناخدا ربیعی به نمایندگی از ناخدایان از کمبودها و مشکلات اسکله کنگ سخن گفت:
«این اسکله دارای کمبودهای بسیاری است و به همراه ناخدایان و صیادان بارها به نزد مسئولان استان رفتیم از مشکلات حرف زدیم و قول‌هایی شنیدیم ولی متأسفانه فقط در حد قول باقیمانده است، خواستار آتش‌خوار سیار هستیم که در همان لحظات اولیه حریق شناور را اطفا کند، آن روز آتش‌نشانی نیز نیم ساعت بعد از حریق به محل رسید».
وی ادامه داد: «ماهی یک‌میلیون تومان از هر صاحب شناوری (حدود 200 لنج) بابت عوارض شیلات، پارکینگ و... اخذ می‌شود فقط ما هزینه پرداخت میکنیم و کارایی از مسئولان ندیده‌ایم، همه صیادان و صاحبان شناور در این مورد شاکی هستند ولی هیچ مسئولی جوابگو نیست».
 
 
 
پهلوگیری فشرده لنج‌ها
معاون دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: سه فروند لنج ظهر دوشنبه در بندر صیادی کنگ طعمه حریق شدند که با تلاش تیم‌های امدادی از خشکی و دریا این آتش‌سوزی به‌طور کامل مهار شد.
اسماعیل مکی زاده در تشریح حادثه آتش‌سوزی سه فروند لنج صیادی اظهار داشت: مقارن ساعت ۱۵ ظهر دوشنبه ۴ مردادماه گزارشی مبنی بر آتش‌سوزی یک فروند لنج در بندر صیادی کنگ که به دلیل پهلوگیری فشرده لنج‌ها به‌واسطه شرایط جوی نامساعد اخیر، زبانه‌های آتش به دو لنج مجاور نیز سرایت کرده بود. 
وی افزود: بلافاصله سه تیم امدادی متشکل از مدیریت بحران، آتش‌نشانی شهرداری بنادر لنگه و کنگ از خشکی و شناور آتش‌خوار عاشورا و تیم همیاران ناجی از دریا وارد عمل شده و به‌منظور جلوگیری از تسری آتش به سایر شناورها اقدام به جداسازی و انتقال به محل امن در گوش‌های دیگر از حوضچه نمودند. مکی زاده گفت: با تلاش صورت گرفته پس از یک ساعت، آتش در سه فروند لنج به شکل کامل مهار و خنک‌سازی شناورها در حال انجام است. 
معاون دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان داشت: حادثه مذکور خوش‌بختانه هیچ‌گونه تلفات جانی و جرحی نداشته و علت دقیق حادثه توسط تیم بررسی سوانح اداره کل بنادر و دریانوردی استان احصاء و در وقت مقتضی به اطلاع عموم خواهد رسید.
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها