مدیر کل انتقال خون هرمزگان در گفت و گو با صبح ساحل تاکید کرد:

اهداکنندگان خون، سرمایه‌های انتقال خون هستند



مدیر کل انتقال خون هرمزگان گفت : اهدا کنندگان خون، سرمایه های انتقال خون هستند.

  

ایمان زارعی مدیر کل انتقال خون استان در گفت وگو با صبح ساحل با گرامیداشت نهم مرداد، چهل وهفتمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران و تقدیر از اهداکنندگان خون در هرمزگان افزود: نقش اهداکنندگان خون  بر بهبود سلامت دیگران  و نیازمندان به خون نقش مهم و حیاتی است.

وی  گفت :گرمای هوا واستمرار وضعیت قرمزکرونا، منجر به کاهش  شمار مراجعه اهداکنندگان خون به مراکز انتقال خون هرمزگان شده ،این در حالی است که مصرف خون دراین استان  همچنان رو به  افزایش است .

زارعی اظهارداشت : به دلیل کاهش مراجعه  اهداکنندگان خون  به پایگاه ها و مراکز انتقال خون ، این استان با کمبودشدید گروه های خونی رویرو است.

مدیر کل انتقال خون هرمزگان، تعداد اهدا کننده مستمر خون در هرمزگان را  ۱۰ هزار و ۸۵۲ نفر اعلام کرد که  در ۴ ماه نخست امسال ۱۷ هزار و ۶۷۸ واحد خون  اهدا کرده اند.زارعی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی اهدای خون در ۳ ماه نخست امسال گفت:نیاز به دریافت خون ۲۷ درصد در استان طی ۳ ماه امسال افزایش یافته که به همین دلیل با کاهش ذخایر خونی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه به تمام گروه های خونی نیاز است، اظهارداشت: روزانه ۲۲مرکز درمانی وبیمارستانی استان هرمزگان به خون وفراورده های خونی همانند پلاکت ووپلاسما نیازمند هستند.

زارعی عمده مصرف کنندگان خون در استان را ۲۴۰۰ بیمار خاص و 1800 بیمار تالاسمی دانست که بدن آنان به شکل صحیح قادر به تولید خون نیست وجهت ادامه درمان نیازمند دریافت خون ویا پلاکت هستند.

به گفته وی  ۲۳ مرکز بیمارستانی ودرمانی  استان به طور متوسط ماهانه به ۶ هزار واحد خون نیاز دارند .

مدیر کل انتقال خون هرمزگان بااشاره به اینکه هم اکنون به تمام گروه های خونی نیازاست، نیاز روزانه استان هرمزگان به خون را 240 تا 270 واحد خون اعلام کرد.

زارعی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و نگرانی مردم از ابتلای به آن در پی مراجعه به مراکز و پایگاه های  انتقال خون تاکید کرد :  ویروس کرونا از طریق اهدای خون قابل انتقال نیست و  اهدای خون حتی در روزهای شیوع ویروس وقرنطینه بودن شهر عملی بی خطر و مطمئن تلقی می شود.

زارعی ادامه داد:در تمام مراکز اهدای خون سراسرکشور و استان هرمزگان نکات ایمنی و بهداشتی به طور کامل رعایت می شود.

وی با دعوت مردم استان هرمزگان ، نیکو کاران و خیرین به اهدای خون خاطرنشان کرد : تنها راه کمک به بیماران صعب العلاج ، جراحی ها، بیماران تالاسمی و هموفیلی، نوزادان و زنان بارداری که حین زایمان نیاز به خون دارند، فقط با اهدای خون است ممکن می شود،زیرا هنوز بشرنتوانسته است جایگزین مصنوعی برای خون پیدا نماید.

مدیر کل انتقال خون استان هرمزگان با بیان اینکه نیاز به خون همیشگی است افزود : نیاز به خون ومصرف بیماران خصوصا بیماران تالاسمی به طورمستمراست ودرفصل تابستان مصرف خون بیشترهم می‌شود از طرفی باید ذخایر لازم را برای پیش بینی حوادث  اتفاقات نیز درنظر داشته باشیم.

زارعی ادامه داد :در استان هرمزگان به واسطه افزایش دما و گرمای هوااگر چنانچه روند اهدای مستمر خون به تعویق بیفتد، طبیعتا با کمبود ذخایر خون  مواجه خواهیم شد.

وی  اظهارداشت: طول عمر فرآورده های خونی محدود است واهدای خون اگر به طور مستمر انجام شود ذخایر خون استان به پایداری مطلوبی خواهد رسید . به گفته وی آقایان هر سه ماه یکبار و خانم‌ها هر چهار ماه یکبار میتوانند خون اهداء کنند.

مدیر کل انتقال خون استان هرمزگان اظهارداشت :داوطلبان اهدای خون می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی nobatdehi.ibto.ir نسبت به دریافت نوبت اهدای خون اقدام کنند. وی ابراز امید واری کرد:مردم نوعدوست استان مثل همیشه از بیماران نیازمند خون حمایت کنند .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها