13

مهر

1403


اجتماعی

16 مرداد 1400 09:15 0 کامنت

انتخاب شهردار آینده بندرعباس، مهم‌ترین چالش پیش روی شورای شهر است. اتفاقی که می‌تواند مردم را نسبت به رویکرد شورای جدید ناامید یا امیدوار کند. موعد عمل به وعده‌‎ی شفافیت و استقلال {عدم وابستگی به جناح‌ها} فرا رسیده است. ۱۱ عضو جدید در اولین و سخت‌ترین گام یک ماه فرصت دارند بر سر انتخاب شهردار آینده به توافق برسند. در این مطلب چالش‌های شورای شهر برای انتخاب شهردار را بررسی کرده و به دو گزینه مطرح شده برای تصدی شهرداری می‌پردازیم.

      

چالش‌های انتخاب شهردار
انتخاب شهردار آینده بندرعباس از دو حالت خارج نیست. اول اینکه چهره‌ای سیاسی و برخاسته از جناحی مشخص باشد، فردی که جریانی خاص و دارای قدرت از او حمایت کند. حالت دوم این است که آشنا به امورات شهری، دارای سوابق و تحصیلات مرتبط با شهرسازی باشد. بررسی نظرات شهروندان بندرعباس نشان می‌دهد که اغلب بر این موضوع تاکید دارند. اساتید دانشگاه نیز داشتن تخصص را ضرورت می‌دانند. البته سابقه شهرداران گذشته نشان می‌دهد احتمال اینکه حالت اول رخ دهد بیشتر است؛ اما باید دید اعضای شورای ششم تسلیم فشارهای بیرونی خواهند شد یا استقلال رأی خود را حفظ خواهند کرد.
در ادوار گذشته اعضای شورای شهر، از دخالت نمایندگان مجلس در امورات شورا انتقاد می‌کردند، از همین رو در این دوره «منصور آرامی» و «احمد مرادی»، نمایندگان مجلس صراحتا اعلام کردند که در انتخاب شهردار دخالت نمی‌کنند. از آنجا که زمین سیاست منعطف و رنگارنگ است، برای قضاوت باید منتظر انتخاب گزینه نهایی ماند. باید دید در پشت پرده به این موضوع پایبند خواهند بود یا گزینه بعدی شهرداری نیروی تحمیلی است. بومی یا غیربومی بودن چالش بعدی شورای شهر در انتخاب شهردار بندرعباس خواهد بود. در تاریخ شهرداران بندرعباس کسانی بودند که اهل هرمزگان یا بندرعباس نبودند اما عملکرد و کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته‌ و زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت شهر شدند؛ بنابراین منظور از بومی، کسی است که آشنایی و شناخت کافی از مسائل و نیازهای شهر را داشته و ساکن بندرعباس باشد.
    
دو گزینه مطرح برای شهرداری
«مهدی نوبانی» و «محمد محسنی» دو گزینه مطرح و جدی این روزها برای تصدی شهرداری بندرعباس هستند. «محمد محسنی» دارای مدرک تحصلی دکترای کسب و کار حرفه‌ایی (DBA) است. او در گفت‌و گو با صبح ساحل ضمن تایید این خبر گفت: «از طرف اعضای شورا صحبت‌ و رایزنی‌های غیررسمی شده است اما تا زمانی که اسامی در صحن شورا مطرح نشود و از گزینه‌های مطرح شده درخواستِ برنامه نشود، قطعیت و سندیتی وجود ندارد. نتیجه باید در صحن شورا مطرح شود».
از سوابق «محسنی»، می‌توان به مدیر کارخانه شرکت صبا فولاد خلیج فارس، مدیر بندر شهید باهنر و شرق استان و مدیر کل بندر و حمل و نقل دریایی منطقه قشم، اشاره کرد. «مهدی نوبانی»، با تحصیلات کارشناسی ارشد مدیریت، گزینه دیگر شهرداری بندرعباس بوده که ریاست سازمان بسیج مهندسین هرمزگان و ریاست هیات کشتی استان از سوابق برجسته او است. اولین دستورکار شورای شهر انتخاب شهردار خواهد بود.
اعضای شورای شهر به مدت یک ماه فرصت دارند گزینه‌ها را مطرح، بررسی و انتخاب کنند؛ بنابراین تا اعلام رسمی گزینه‌های تصدی شهرداری بندرعباس در صحن علنی اسامی مطرح شده براساس شنیده‌ها و گمانه‌زنی‌ها خواهد بود.
    
فراموشی نگیرید
۱۱ عضو شورای شهر بندرعباس با شعارهایی چون مطالبه‌گری، فسادستیزی، شفافیت و اصلاح روی کار آمدند. اکنون در اولین و سخت‌ترین قدم باید به وعده‌های خود پایبند باشند. چراکه اعضای پارلمان محلی زیر ذره‌بین قضاوت مردم هستند. در قانون آمده است که هدف از تشکیل شوراهای اسلامی شهر تسریع در انجام امورات مردم و نظارت بر عملکرد شهرداری است. بررسی فعالیت و رویکرد شوراها نه تنها در بندرعباس بلکه در کل کشور نشان می‌دهد که شوراها سال به سال از این هدف و رویکرد فاصله گرفته‌اند و به محلی برای نزاع‌های سیاسی و حضور افراد اجیرشده، تبدیل شده‌اند. اعضای پارلمان محلی در چهارچوب وظایفی که قانون برایش مشخص کرده است و با تشکیل کمیسیون‌های قوی می‌توانند به دور از جنجال‌های سیاسی، اعتماد و اطمینان مردم به شورا را بازگرداند. با نظارتی دقیق و بدون غرض، ریشه‌های فساد را در شهرداری‌ها بخشکانند و از ریخت و پاش بیت‌المال {بودجه عمومی شهرداری} جلوگیری کنند. اجبار شهرداری برای استخدام نیروهای سفارش شده، فساد مالی، ضد و بند با پیمانکاران، دخالت و اخلال در امور شهرداری از اتفاقاتی است که سال گذشته در برخی از شوراهای کشور شاهد بودیم و منجر به بازداشت بسیاری از اعضا شد. با توجه به شعارهای انتخاباتی اعضای شورای شهر بندرعباس، انتظار تشکیل پارلمان شیشه‌ای، شفاف و مستقل را از آن‌ها داریم.
  
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (0)
img