کوهی بر فراز فراموشی‌ها



کوه گنو، یکی از مکان‌های تفریحی و گردشگری هرمزگان در فصل تابستان و پاییز به شمار می‌آید. مردم در روزهای گرم تابستان و شرجی هرمزگان برای تفریحی به کوه گنو می‌روند تا کمی از فضای گرما و شرجی دور شوند.
این کوه در مقایسه با آب‌وهوای مرکز استان هرمزگان دارای آب‌وهوای معتدلی است به همین علت از اهمیت ویژه‌ زیست‌محیطی و تفریحگاهی برخوردار است. کوه گنو با دو هزار و 347 متر ارتفاع در 29 کیلومتری شمال‌غربی بندرعباس بین دهستان‌های فین، سیاهو و ایسین واقع شده‌است. همچنین کوه گنو مساحتی بیش از 350 کیلومتر مربع در هرمزگان دربرگرفته‌است. مکان‌های تفریحی هرمزگان، قطب اقتصادی کشور، همواره مورد کم‌لطفی مسئولان قرار می‌گیرد. شاید هم آنقدر مسئولان درگیر مسائل مهم‌تر یا بازدید از ادارات هستند که مکان تفریح مردم استان را از خاطر برده‌اند. آخر ناسلامتی قطب اقتصادی کشور هستیم و باید از کمترین نرخ تورم و بیکاری را نسبت به استان‌های دیگر کشور داشته باشیم، بنابراین مسئولان سرشان جای مهم‌تری گرم است که از تفریحگاه‌ها غافل شده‌اند. اما نکته‌ی قابل توجه آن است که همین چندماه پیش بود که هرمزگان، صدرنشین شاخص فلاکت، نرخ تورم در کشور شد! همچنین بالاترین نرخ بیکاری در کشور به هرمزگان اختصاص یافت! علت تضاد بین قطب اقتصادی کشور و تمامی مشکلات ذکر شده چیست؟ به طور رسمی 45 سال از محافظت منطقه گنو  می‌گذرد، اما همچنان جاده‌هایش فاقد حفاظ‌های کنار جاده‌ای و تابلوهای راهنمایی‌ورانندگی است! میراث طبیعی‌ فراموش شده‌ای که سالانه مقصد بسیاری از گردشگران خارجی و محل برگزاری مسابقات رشته پاراگلایدر و کوهنوردی ورزشکاران است.
در گذشته، این میراث طبیعی دارای باغ وحش حیواناتی از قبیل میمون، پلنگ، بزکوهی و پرندگانی چون عقاب، شاهین و غیره بود. با گذشت زمان اما به واسطه عدم‌رسیدگی و طعمه شکارچیان غیرمجاز، این باغ وحش به دست فراموشی سپرده شد. سالانه گزارش‌های بسیاری برای تلنگر زدن به مسئولان نوشته می‌شود و هرمزگانی‌ها را امیدوار به رسیدگی و رفع مشکلات کوه می‌کند اما همچنان مشکلات کوه پابرجاست. نبود گارد ریل، تابلوهای علائم راهنمایی‌ورانندگی، عدم روشنایی و غیره از مشکلات کوه به شمار می‌روند. این درحالی است که منطقه حفاظت شده آبگرم گنو از تمامی امکانات رفاهی و تفریحی برخوردار است. دیدن کوه در شب از مسافت دور، مشابه آسمان شب با شمار زیادی از ستاره‌های چشمک‌زن {نور چراغ خودرو} است. این درحالی است که تیر برق در تمامی پیچ‌های کوه به چشم می‌خورد، اما خبری از چراغ و روشنایی در طول مسیر نیست! نبود روشنایی و حفاظ جاده‌ها در پیچ‌های تند کوه باعث سقوط خودروها و مرگ بسیاری از جوانان شده‌است. از طرفی، نبود سطل زباله در مسیر کوه باعث رها شدن بسیاری از زباله‌های غیرقابل بازیافت شده و به خطر انداختن حیات حیوانات شده‌است.
گرچه هر از گاهی، گروه‌های کوهنوردی دست به جمع‌آوری زباله‌ها می‌زنند، اما این مشکل همیشگی شده‌است. اوایل سال جاری، خبر ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه حفاظت شده کوه گنو شنیده می‌شد. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در اردیبهشت‌ماه گفته بود که موضوع به صورت ویژه در دستگاه قضایی استان در دست پیگیری قرار گرفته و با متخلفان و اعلام جرم علیه متصرفان و متجاوزین به اراضی ملی و محیط زیست برخورد جدی صورت می‌گیرد. برخی از نقاط بندرعباس حتی از داشتن یک پارک مناسب بی‌نصیب هستند و دلخوش به گذراندن تعطیلات خود در کوه گنو هستند، هرچند محروم از امکانات است اما به چشم مردم هرمزگان همواره مکانی به عنوان تفریح به چشم می‌آید.

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها