دوربین های ثبت تخلف،چشم های نظارتی پلیس



پا بر روی پدال گاز فشار می‌دهد و با سرعت جاده‌ها را عبور می‌کند اما ورودی بزرگراه شهید رجایی توانایی کنترل خودرو از دستش خارج می‌شود. خودرو که از سمت حاجی‌آباد به سمت بندرعباس درحرکت است با 5 سرنشین منحرف و از سمت راست خیابان وارد خاکی و ازآنجا براثر شدت برخورد با پایه پل واژگون می‌شود. 4 نفر سرنشین خودرو «بی ام و» مصدوم که 3 نفر آن‌ها به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند و یک نفرشان نیز به علت جراحات بیشتر در بیمارستان بستری می‌شود. این اتفاق به خیر می‌گذرد و اگر این جوانان 20 تا 25 ساله سرنشینان یک خودرو بی‌کیفیت بودند با این سرعت خودرو  شاید  الآن زنده نبودند و....

 
در کشور ما همواره تصادف به‌عنوان بحران بوده؛ مخاطره ای که سال‌های‌ سال گریبان گیر ما بوده است. سرعت، سبقت غیرمجاز و عدم رعایت فاصله طولی با خودروی جلو از عوامل مهم بروز تصادفات سنگین و مرگباری است لذا هر چه سرعت بیشتر شود شدت صدمات وارده به افراد آسیب‌پذیر مانند عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران به‌مراتب افزایش می‌یابد. رانندگی با سرعت‌بالا تبعات جبران‌ناپذیری دارد قانون‌گذار نیز جرائم سخت‌تر و بازدارنده‌تری را برای جلوگیری از رانندگی با سرعت‌بالا در نظر گرفته است.
در این 9 ماهه گذشته از سال جاری، 43 نفر در جاده‌های درون‌شهری بر اثر سوانح جاده‌ای در بندرعباس جان سپردند و یک هزار و 246 نفر مجروح شدند. در این مدت آمار تصادفات خسارتی 3 هزار و 469 مورد بوده است. به گفته سرهنگ نقی حیدری رئیس پلیس راهور بندرعباس بیشترین تصادفات در مرکز استان مربوط به واژگونی خودروها به علت عدم توانایی رانندگان در کنترل ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه بوده است. آمار تصادفات فوتی معابر درون‌شهری از اول سال جاری تاکنون 24 درصد و مجروحین 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. این مقام مسئول تأکید کرد که اگر در مرکز استان سرعت مهار شود شاهد کاهش چشمگیر تصادفات خواهیم بود. این آمارها نشان می‌دهد که تصادفات مرگ‌ومیر ناشی از سرعت روزبه‌روز در حال افزایش است و ملزم است مسئولان چاره‌اندیشی‌ کنند و به‌عنوان راهی بازدارنده از تخلف راهکارهایی ارائه دهند. بسیاری از رانندگان زمان رسیدن به دوربین‌های نظارتی و کنترل سرعت، سرعت را کاهش می‌دهند. یکی از عوامل جلوگیری از این تصادفات می‌توان دوربین‌های پلاک خوان سرعت دانست که به‌عنوان راهی بازدارنده از تخلف به نظر می‌رسد  انگار که قانون بالاسرشان قرار دارد و از پرداخت مبلغی مازاد به‌عنوان جریمه گریزان باشند.در طی مسیر  اگر  راننده ای تخلفی ازش سر زد بلافاصله   ثبت تخلفش به گوشی همراه وی پیامک آمد حتما  از ادامه تخلف رانندگی اش جلوگیری می کند.هراس جریمه‌شده این افراد و اعمال فشار پیامک های جریمه می‌تواند دلیلی بر این مهم باشد که شاهد کاهش تصادفات باشیم. متأسفانه مرکز هرمزگان دارای حداقل دوربین‌های پلاک خوان است که عده‌ زیادی از آن‌ها نیز معیوب است.
    
 باید به سمت الکترونیکی شدن پیش برویم
رئیس پلیس راهور بندرعباس هدف از نصب دوربین‌ها را نظارت بر تخلفات رانندگی و حفظ امنیت برشمرد و گفت: ضبط تخلفات توسط دوربین‌ها می‌تواند گامی مؤثر در جهت کاهش تخلفات و مرگ‌ومیرها باشد و یکی از عوامل بازدارنده مؤثر به نظر می‌رسد. سرهنگ حیدری افزود: استفاده از دوربین‌های ثبت تخلف می‌تواند به‌عنوان عاملی بازدارنده باشد که می‌توان امید داشت باوجود این تجهیزات دیگر نیازی به حضور فیزیکی و مستمر پلیس  در معابر نباشد، همچنین امیدواریم با افزایش دوربین‌های ثبت تخلف در آینده‌ای نزدیک، دیگر نیازی به پلیس‌های راهور  در معابر نداشته باشیم، به همین جهت هرچه دوربین‌ها متمرکز‌تر مورداستفاده قرار گیرند، در پیشگیری از جرائم موفق‌تر می‌توان عمل کرد. این مقام مسئول این را تأکید کرد که  باید به سمت الکترونیکی شدن پیش برویم. سرهنگ حیدری بیشترین تصادفات در بندرعباس را هنگام شب دانست و گفت: این موضوع نشان‌دهنده‌ی زنده‌بودن شهر است اما کنترل کلان‌شهر به‌صورت فیزیکی و با گماردن چند نیرو دیگر امکان‌پذیر نیست.
 وی افزود: اگر خیابان‌های شهر مکانیزه نشود جوان‌ها درخطر هستند، از طرف دیگر اگر خیابان‌ها مجهز به دوربین شوند این موارد قابل‌کنترل است. رئیس پلیس راهور بندرعباس اشاره‌ای به جلسه در تاریخ 21 آذرماه سال جاری در شورای شهر افزود: در آن جلسه مصوب شد که  شهرداری به هر طریق ممکن نسبت به خرید و نصب دوربین‌های ترافیکی و نظارتی در تمامی نقاط شهر به ویژه بلوارهای اصلی اقدام کنند. رئیس پلیس راهور بندرعباس ادامه داد: ما در تلاش هستیم تا به شهروندان نشان بدهیم پلیس در هرلحظه  و در هر حال رصد کردن آن‌هاست؛ بنابراین باید با دقت و احتیاط کافی رانندگی کنند و از داشتن سرعت زیاد هنگام تردد در معابر و بزرگراه‌ها
بپرهیزند. سرهنگ حیدری درواکنش به اینکه آیا امکان رصد لحظه‌ای همه معابر توسط دوربین‌های نظارتی وجود دارد یا فقط معابر اصلی و بزرگراهی کنترل می‌شود گفت: پلیس راهور در هر نقطه از شهر بندرعباس که دوربین‌های نظارتی نصب شوند  این کنترل‌ها را اعمال خواهد کرد و ما با جدیت در حال نظارت بر وضع رانندگی‌ها و برخورد تخلفات اقدام خواهیم کرد.
   
 پوشش خیابان‌ها با دوربین‌های کنترل سرعت پایان امسال
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری بندرعباس در پاسخ به اینکه این شهرستان به زمانی زیر چتر دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف قرار می‌گیرند گفت: اگر بر اساس برنامه‌ریزی و نقدینگی ناشی از فروش املاک پیش برویم تا آخر امسال بیشتر نقاط بندرعباس دارای این دوربین‌ها می‌شود. عبدالحسین ارجمند برآورد این دوربین‌ها را حدود 14 میلیارد تومان دانست. وی بابیان اینکه 164 دستگاه دوربین نظارتی و ثبت تخلف و پلاک خوان در سطح شهر موجود است گفت: اما در بحث ثبت سرعت، 5 دستگاه فعال است. این مقام مسئول تصریح کرد: این دوربین‌ها ثبت تخلف متعلق به حدود 10 سال پیش است و در حال حاضر برای خرید و امکانات سامانه‌های جدید و مکانیزه در حال اقدام هستیم. وی اضافه کرد: طی سال گذشته فعالیت‌های گسترده و قابل‌توجهی در راستای ایمنی معابر و کنترل خودروها در سطح شهر صورت گرفته است.
  
 نصب دوربین‌های ثبت تخلف، امری راهگشا
هر زمان که صحبت از رانندگی و جرائم آن می‌شود، اکثر ماها به فکر پلیس دوربین‌های ثبت تخلف می‌افتیم، چراکه این دو مبحث از مهم‌ترین مقولات بازدارنده به‌حساب می‌آیند. مسئولان بندرعباس باید زودتر به فکر پوشش همه شهر به دوربین‌های ثبت تخلف و کنترل سرعت می‌بودند که شاهد افزایش 24 درصدی آمار مرگ‌ومیر ناشی از سوانح جاده‌ای نبودیم. باید مقابل رانندگان خطرآفرینی ایستاد که در جاده‌ها و خیابان‌ها با سرعت برای خود و عزیزانشان حادثه و خطر می‌آفرینند و از نبود دوربین احساس امنیت می‌کنند. اکنون با افزایش تعداد خودرو و بیشترشان سفر‌های درون‌شهری و برون‌شهری مسئولان هرساله چاره‌اندیشی‌هایی چون افزایش جریمه، افزایش پلیس‌های راهور و نصب دوربین‌های بیشتر را در نظر می‌گیرند؛ اما به نظر می‌رسد نصب دوربین‌های ثبت تخلف بیش از همه موارد در نظر گرفته‌شده، کارآمد است؛ چراکه با استناد به تصویری ثبت‌شده متخلفان را جریمه می‌کنند به همین جهت می‌توان این موضوع را امری راهگشا دانست.

    

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها