پروژه میلیاردی آلاینده دریا



  صبح ساحل ، اجتماعی -  طرح فاضلاب بندرعباس با گذشت 20 سال از شروع این طرح با چالش هایی روبه روشده که هنوز این طرح به اتمام نرسیده، نیازمند اجرای طرح های جدید و احتمالاً بازسازی است.

مدیرکل محیط زیست استان ابتدای هفته اعلام کرد: فاضلاب بندرعباس آلاینده  شناخته شده و طبق حکم قضایی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان ممنوع الخروج شده است.

وفادار که در سال های اخیر بارها بر آلایندگی شرکت ها و واحدهای تولیدی استان بنا به هر علت خیر خواهانه و... چشم پوشی کرده این بار جدیتی را به نمایش گذاشته که دوستداران محیط زیست طالب اخبار بیشتری از این دست هستند.

مدیرکل محیط زیست مشکلات لوله گذاری در شبکه تصفیه خانه را یکی از مشکلاتی خوانده که در زمره تخلفات آبفا اعلام شده ؛باعث ورود آب شور دریا به تصفیه خانه و ایجاد مشکلاتی هم برای این سیستم و هم برای پساب های تصفیه خانه شده است. چنین اظهاراتی از نوع اظهاراتی کم نظیر است که با توجه به ادعاهای متفاوت شرکت آبفای شهری در طول سال های اخیر کمتر کسی تصور چنین اتفاقی را داشته است.

در واقع این اظهارات نقطه مقابل اظهارات مدیرعامل ممنوع الخروج شده آبفای شهری است که در مصاحبه ای با خبرگزاری ایرنا گفته بود پساب تصفیه شده تصفیه خانه بندرعباس استاندارد است و با توجه به محدودیت منابع آبی لازم است از این سرمایه ملی هرچه زودتر استفاده شود.

هنگامی که مدیرعامل آبفا چنین ادعاهایی را طرح می کند به این مفهوم است که پساب تصفیه خانه فاضلاب آماده تحویل به شهرداری و مراکز دیگر جهت بهره برداری در بخش کشاورزی و صنعتی و از این دست است ولی دستگاه های اجرایی از آن استقبال نمی کنند.

تا ابتدای سال 92طرح فاضلاب بندرعباس 72 درصد پیشرفت داشته و یک هزار و 70 میلیارد ریال اعتبار صرف آن شده است اما مشکلات این پروژه تمام نشده بروز کرده است.و در همین سال گذشته مقامات آبفا اعلام کردند که بارندگی ها خسارات هنگفتی به سیستم آب و فاضلاب شهری بندرعباس وارد کرده اند. در عین حال بنا به اعلان مقام عالی شرکت آبفای بندرعباس برای تکمیل این پروژه یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار لازم است.

اکنون پروژه فاضلاب بندرعباس که یکی از پرهزینه ترین پروژه های استان و ضروری ترین هم بوده آن هم با  هدف جلوگیری آلودگی دریا ، بعد از اجرای حدود سه چهارم از پروژه به عنوان آلاینده دریا شناخته می شود و عدم شفاف سازی ورود فاضلاب به دریا، لوله گذاری نامناسب ، عدم تصفیه پیشرفته از موارد شکایت محیط زیست از شرکت آبفای بندرعباس اعلام می شود.

چنانچه موارد ادعایی ثابت شود که ظاهراً اینگونه بوده، هدف از هزینه های هنگفتی که برای حفاظت محیط زیست بندرعباس از جمله  دریا صرف شده نه تنها تامین نشده ، بلکه نقض غرض هم شده و حالا شبکه تصفیه خانه ، خود عامل آلاینده معرفی می شود.

افکار عمومی که این هفته شاهد صراحت یک  مقام در اعلام کاستی های یک پروژه اجرایی بودند انتظار دارند این موضع گیری و اعلام تخلف تنها یک ژست محیط زیست دوستانه نبوده و مقدمه ای بر اقدامات جدی و پیگیرانه در اعلام تخلفات زیست محیطی و آلایندگی سایر پروژه ها و مراکز تولیدی و پالایشی باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها