افزایش شیوع مسمومیت با مواد شوینده در کودکان هرمزگانی



پزشک مسئول و فوق تخصص گوارش بیمارستان کودکان بندرعباس نسبت به افزایش موارد مسمومیت کودکان با مواد شوینده شیمیایی هشدار داد و گفت: ظرف۲هفته اخیر ۱۲کودک به دلیل خوردن مواد شوینده معروف به چنته مسموم شدند.

 

به گزارش صبح ساحل، دکتر بهناز دربان افزود: متأسفانه هر سال  شاهد آسیب های غیرقابل جبران به کودکان  بخاطر خوردن مواد سوزاننده هستیم که هرمزگان  یکی از استان هایی است که بالاترین آمار خوردن چنته توسط کودکان را دارد.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی استان توضیح داد: چنته یک ماده شیمیایی قلیایی با اثر خورندگی وتخربیب بسیار بالاست  که برای شستشوی کولرهای گازی  استفاده می شود و  دلیل اصلی مصرف آن توسط کودکان ؛ نگهداری و ریختن این ماده سوزاننده در ظروفی مانند بطری آب معدنی، سطل آب وپارچ آب است که کودک به اشتباه آن را به عنوان آب می خورد.

وی تصریح کرد: مواد قلیایی فاقد مزه و بو هستند  و خوردن اشتباهی آن باعث آسیب شدید به مری و  معده می شود.
دکتر دربان  تاکید کرد:  آسیب دستگاه گوارش به دنبال خوردن این مواد سوزاننده غیرقابل جبران بوده و پس از آسیب شدید ، کودک دیگر قادر به خوردن از راه دهان نبوده (برای اینکه کودک بتواند از راه دهان غذا و مایعات مصرف کند باید به‌طور منظم هر ۲ تا ۳هفنه یکبار تحت آندوسکوپی جهت بازکردن  مری با بالون قرار گیرد) بلکه در درازمدت احتمال بدخیمی های مری به ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ برابر می رسد.

وی به خانواده ها توصیه کرد موارد زیر را در استفاده از این موااد جدی بگیرند: این مواد سوزاننده به هیچ عنوان در مکان های قابل  دسترس کودکان قرار نگیرند و در ظروف آشپزخانه نیز ریخته نشوند.
مواد یادشده در ظروف مناسب نگهداری شود و از ریختن آنها در ظروف آشپزخانه مانند بطری آب جدا خودداری شوددر زمان استفاده از این مواد به هیچ وجه کودک در محیط نباشد.
برای نگهداری از ظروفی استفاده شود که کودک قادر به باز کردن آن نباشد.در طبقات بالای کمد یا کابینت نگهداری شود.
همچنین برای نگهداری این مواد در منزل از در های قفل کودک (child lock) در ظرف نگهداری استفاده شود که کودک قادر به باز کردن آن نباشد.
این فوق تخصص گوارش بیمارستان کودکان بندرعباس اظهار داشت  اگر کودکی دچار خوردن  این مواد سوزاننده شد، در اسرع وقت به بیمارستان رسانده شود  و چند نکته زیر را رعایت کنند:

۱-کودک را وادار به استفراغ نکنند
۲-از مواد خنثی کننده ماده خورده شده استفاده نشود به عنوان مثال اگر کودک ماده اسیدی را خورده نباید یک ماده قلیایی به کودک بدهند.
۳-در برخی منابع ذکر می شود که والدین مجاز هستند تنها حجم کمی آب یا شیر به کودک بدهند ولی در صورتیکه که این کار برای کودک حالت تهوع ایجاد کند واحتمال استفراغ وجود داشته باشد چون برگشت این مواد سوزاننده منجر به سوزاندن بیشتر مری و حتی مجاری تنفسی می شود - توصیه به انجام این کار هم نمی شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها