رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان :

مجتمع های صنعتی باید در برنامه های سلامت مشارکت کنند



صبح ساحل، حوادث _ رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: صنایع آلومینیوم المهدی، پالایشگاه ها و مجتمع های صنعتی در غرب شهرستان بندرعباس در برنامه های سلامت بی توجه هستند که باید استانداردهای لازم در منطقه غرب را رعایت کنند.

دکتر محمد شکاری که در جمع خبرنگاران سخن می گفت با اشاره به اینکه این صنایع تاکنون هیچ کمکی در برنامه های دانشگاه علوم پزشکی نکرده است ادامه داد: مسوولان این صنایع  در بحث خرید تجهیزات گران قیمت بیمارستانی همکاری کنند، از طرفی با توجه به دوری مسافت صنایع و پالایشگاه از مرکز شهر می توانند با احداث مراکز بهداشت و درمانی مجهز برای کارکنان و خانواده های تحت نظارت خود با یا خرید آمبولانس هوایی و تسریع در خدمت رسانی به بیماران در راستای بهبودی آنان اقدام نمایند.

مجوز سقط 3 جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در هرمزگان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از ابتدای سال تاکنون  3 مورد جنین  مبتلا به تالاسمی ماژور در استان شناسایی و دستور سقط آنها صادر شد.دکتر شکاری با اشاره به اینکه تولد نوزاد مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور در استان به صفر رسیده است افزود: انجام مشاوره و انجام آزمايشات قبل از تولد تالاسمي براي زوج های ناقل جهت پيشگيري از تولد کودک مبتلا به تالاسمي ماژور کمک مي کند تا جنين هايي که مبتلا به تالاسمي ماژور هستند شناسايي شوند. وی ادامه داد:تمامي هزينه هاي آزمايش ژنتيك تشخيص پيش از تولد (PND مرحله دوم) تحت پوشش بيمه اي در استان رايگان است.دکتر شکاری انجام مشاوره قبل از ازدواج و حین بارداری از موارد پیشگیری بروز بیماری تالاسمی دانست و افزود: از اهداف دانشگاه علوم پزشکی جلوگیری از تولد بیمار تالاسمی در استان است که این امر با توجه به پتانسیل های موجود محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد:در سال 89، 15 نفر و امسال تاکنون 3 نفر مبتلا به  تالاسمی ماژور در استان شناسایی شدند. دکتر شکاری گفت:تالاسمی ماژو، شایع ترین بیماری ژنتیک دنیا، کشور می باشد  از این رو در برنامه های پیشگیری بیماری های غیرواگیر دراولویت قرار دارد.

87 درصد مبتلایان مالاریا، اتباع بیگانه  غیر مجاز هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: 87 درصد موارد مثبت مالاریا در هرمزگان مربوط به پاکستانی ها و بعد افغانی های  است که به صورت غیر مجاز از مرزهای شرقی کشور وارد می شوند.دکتر شکاری اظهارداشت: با اجرای برنامه حذف مالاریا در کمتر از دو سال موجب کاهش چشمگیر مالاریا در هرمزگان شده است.

وی با اشاره به اجرای برنامه حذف مالاریا در استان هرمزگان گفت: از آمار شش هزار و 218 مورد مثبت مالاریا در سال 1386 و رسیدن به آمار 345 مورد مثبت در 11 ماه سال جاری از توفیقات برنامه ملی حذف مالاریا است.دکتر شکاری با بیان اینکه از 10 سال گذشته تاکنون، موارد مالاریا بدخیم در استان گزارش نشده است گفت: امسال از نظر موارد مثبت بیماری مالاریا نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش داشتیم. 

وی با اشاره به فقر آموزشی در برنامه حذف مالاریا خاطر نشان كرد: برنامه آموزشی گسترده به خصوص در مناطق مرزی و مالاریا خیز همراه با توزیع پشه بند با برنامه صحیح و دقیق در برنامه ملی حذف مالاریا است. وی به نقش همسایه های ایران در برنامه حذف بیماری مالاریا اشاره كرد و گفت: ارتباط و همكاری تنگاتنگ همسایه های جمهوری اسلامی ایران كه یكی از كانونهای حذف بیماری مالاریا در مناطق مرزی می باشند ،بسیار تاثیر گذار است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها