بیانیه زنان سینماگر علیه خشونت و آزار جنسی در سینما؛

بابی راهگشا برای کلیه زنان



روز 11 فروردین حدود 300 نفر از زنان فعال در حوزه سینما بیانیه ای را علیه آزارگران جنسی صادر کردند. آن‌ها از «خشونت و باج‌گیری جنسی» در عرصه کارشان نام بردند و در این باره نوشتند: «هر فرد صاحب قدرت و شهرت در ساز و کار سینمای ایران از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌‌برداری می‌کند. بی‌آنکه نهادهای قانونی، اصناف خانه سینما، سینماگران و منتقدان آنها را وادار به پاسخ‌گویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند.»
بیانیه زنان سینماگر در امتداد سلسله افشاگری¬هایی که زنان سینماگر در حدود دو سال گذشته از تجارب آزار و خشونت توسط مردان سینماگر داشتند صادر شد. روایت های زنان سینماگر از امر پنهانی صحبت می کند که عموما در جامعه ما به عنوان تابو شناخته می شود و زنان از سخن گفتن درباره آن منع می شوند.  چرا که در جامعه ما زنان مسئول تام و تمام سلامت جنسی جامعه تلقی می گردند. اگر هر نوع ناهنجاری جنسی مانند تجاوز و آزار اتفاق بیافتد، زنان (یعنی قربانیان) به عنوان مقصر شناخته می شوند! از این جهت است که زنان برای پرهیز از مقصر شمرده شدن و بی آبرویی در این باره سکوت می کنند.
 اما در چند سال اخیر همراه با جنبش جهانی که در زمینه روایت گری و افشاگری آزارهای جنسی در تمام کشورها اتفاق افتاده، در ایران نیز گروهی از زنان پیشرو شدند و در این باره لب به سخن گشودند. از این جهت بیانیه زنان سینماگر برای کلیه زنان در مشاغل و جایگاه های مختلف راهگشاست چرا که تجارب آزار و خشونت صرفا منحصر به سینما و سینماگران نمی‌باشد.
زنان مختلف با ظاهر، باورها و جایگاه¬های متفاوت چنین تجاربی را دارند که به جهت جبهه گیری  و قضاوت های منفی عموم جامعه امکان بیان آنها را تابحال پیدا نکرده اند. پیگیری های زنان سینماگر می تواند باب تازه ای به روی زنان و البته جامعه بگشاید تا این موضوع را مورد مداقه بیشتر در حوزه قانون، احکام، عرف و فرهنگ قرار دهد و خلاهایی که در این زمینه علی الخصوص در قوانین و برای رسیدگی به آن وجود دارد را برطرف نماید. همچنین این امکان و جسارت را به قربانیان این اتفاقات بدهد که بتوانند بصورت رسمی این موارد را پیگیری کرده و احقاق حق نمایند.
نکته قابل توجه و کارشناسانه در مطالبه زنان سینماگر این است که آنها خواستار تشکیل کمیته ای تخصصی متشکل از حقوقدان، روانشناس، جامعه شناس، متخصص حوزه جنسیت، متخصص حوزه خشونت جنسی و … شده اند که این کمیته «جهت رسیدگی به خشونت جنسی آموزش دیده باشد» و به صورت تخصصی و حرفه ای به این امر رسیدگی کند.
مواجهه تخصصی و دقیق با انواع خشونت جنسی مسئله مهم و حائز اهمیتی است. همچنین آنها به استقلال این کمیته و وابسته نبودن اعضای آن به ساختارهای قدرت و منفعت در سینما اشاره کرده اند. سومین درخواست آنها، حضور اکثریت مطلق زنان در این کمیته است ، این امر کمک می کند که کمیته بدون ملاحظات و منافع جنسیتی مردانه بتواند به مسائل و مشکلات زنان آسیب دیده در این زمینه کمک کنند. در راستای تشکیل این کمیته 12 زن کاندید شده و رای گیری صورت گرفت. از میان کاندیداها 5 نفر شامل ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد، هانیه توسلی و مارال جیرانی برای این کمیته و پیگیری امور مربوط به آن انتخاب شدند.
نویسنده: زهرا اردکانی فرد، پژوهشگر و مدرس زنان و رسانه‎‎
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها