اهمیت روز قدس در اندیشه سپهبد حاج قاسم سلیمانی؛

ایران، هر میزان هم که عرصه تنگ‌تر شود، فلسطین این نگین جهان اسلام را تنها نمی‌گذارد



یکی از گفته‌های معروف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی این بود که قدس را هدف داریم. ایشان در زمان حیات خود بسیار برای این هدف مبارزه کردند و برای نابودی اسرائیل گام‌های مهمی برداشتند. هرساله آخرین جمعه ماه رمضان به مناسبت روز قدس راهپیمایی عظیمی برای دفاع از مردم ستمدیده و مظلوم فلسطین و اعلام انزجار از اعمال وحشیانه رژیم صهیونیستی انجام می‌شود که این روز بعد از شهادت سردار سلیمانی رنگ و بوی ویژه‌ای به خود گرفته است. حاج قاسم سلیمانی ۴ ماه قبل از شهادت در مهر سال ۱۳۹۸ در پاسخ به نامه «ابو خالد» فرمانده کل گروه‌های عزالدین قسام فلسطین نوشته بود: «دفاع از فلسطین عزت و شرف می‌آورد». در ادامه این گزارش قصد داریم توجه و اهمیت ویژه‌ی سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نسبت به فلسطین و روز قدس، همچنین عوامل اثرگذار جنگ ۳۳ روزه در فروریختن ادعا‌های نظامی رژیم صهیونیستی را به‌صورت مختصر بیان کنیم.

 قریب به سال از پرواز شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد، اما راهی که او و هم‌رزمانش برای جبهه مقاومت ترسیم کرده‌اند همچنان باقدرت ادامه دارد. قریب به سه سال از شهادت سپهبد سلیمانی گذشته است و به‌روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان رسیده‌ایم. روزی که از ۴۰ سال پیش به ابتکار بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت اشغالگری صهیونیست‌ها «روز قدس» نام گرفت؛ و چه کسی است که نداند سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی کابوس رژیم صهیونیستی در ۲۲ سال گذشته بوده است

روزی که شهید سلیمانی در سال ۱۳۷۶ مسئولیت فرماندهی نیروی قدس سپاه را بر عهده گرفت صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و اذناب منطقه‌ای آن‌ها، گمان  نمی‌کردند که این فرد بتواند تمام ظرفیت‌های منطقه را گرد هم جمع کند و به آن‌ها روحیه و آموزش بدهد و جبهه‌ای گسترده در سطح منطقه غرب آسیا با عنوان «جبهه مقاومت» را ایجاد کند. جبهه‌ای که تمام نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب و روحیه خودباوری و عزت‌نفس و ایستادگی را در دل ملت‌های منطقه ایجاد کند.

شکست رژیم صهیونیستی در جنگ‌های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه با لبنان و همچنین چندین مرتبه شکست خفت‌بار در جنگ با مردم نوار غزه طی سالیان گذشته، تمام معادلات صهیونیست‌ها برای تحقق رویای خاورمیانه بزرگ آن‌ها را به هم‌ریخت. همان‌طور حمایت‌های مالی و لجستیکی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها از گروهک‌های تکفیری در سوریه و عراق هم نتوانست در برابر اتحاد و ایمان جبهه مقاومت که سردار سلیمانی فرماندهی آن را بر عهده داشت، حرفی برای گفتن داشته باشد. 

 

جملات حاج قاسم درباره فلسطین


«حمایت از انتفاضه فلسطین» و «مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی» در اندیشه سردار سلیمانی از جایگاه بسیار والایی قرار داشت. سردار سلیمانی چند ماه قبل از شهادت خود این جملات را در خصوص فلسطین بیان کرد: «رحمت و رضوان الهی بر ملت شجاع فلسطین که به‌واسطه زخم‌های بسیار و محاصره ظالمانه و هجوم وحشیانه دشمنان آن‌هم در مقابل چشمان صد‌ها میلیون مسلمان، غمی عمیق و دردی فروخورده در سینه دارد. سلام بر هنیه مبارز و مقاوم و بر یاران باوفایش که از بلندای عزت در غزه، باایمان و دیدگانی چشم‌دوخته به طلوع صبح پیروزی، فریاد ایستادگی و حی‌علی‌الجهاد سر می‌دهند. به همه اطمینان دهید که ایران اسلامی، هر میزان هم که فشار‌ها افزایش یابد و محاصره‌اش تنگ‌تر شود، فلسطین این نگین جهان اسلام و قبله اول مسلمانان و محل معراج رسول خدا (ص) را تنها نخواهد گذاشت. هرگز در ازای زرق‌وبرق و لاشه این دنیا، از این واجب دینی یعنی «حمایت از فلسطین» دست نخواهیم کشید. دفاع از فلسطین مصداق واقعی دفاع از اسلام و قرآن است و هر کس ندای شمارا بشنود و به یاری شما نشتابد مسلمان نیست».

  

قاب‌های ماندگار

حضور حاج قاسم سلیمانی در راهپیمایی‌های روز قدس طی ۴۰ سال گذشته که معمولاً با همراهی اعضای خانواده این شهید صورت می‌گرفت یکی از جذاب‌ترین قاب‌های راهپیمایی در این روز بود. از راهپیمایانی که خودشان را به سردار می‌رساندند تا با او عکس یادگاری بگیرند تا مشت‌های گره‌کرده سردار هنگام شعار دادن علیه اسرائیل غاصب.

 

ضربات مقاومت به رژیم صهیونیستی؛ از جنگ ۳۳ روزه تا نبرد «سیف القدس»

جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در ۱۲ جولای ۲۰۰۶ که با مقاومت حزب‌الله، شکستی تاریخی را برای صهیونیست‌ها رقم زد، شباهت زیادی با جنگ ۱۱ روزه سال جاری رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه داشت. ۲ جنگ ۱۱ روزه ۲۰۲۱ و ۳۳ روزه ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و لبنان، ازلحاظ فرم تفاوت‌هایی باهم دارند، اما در بررسی معادلات جنگی بسیار شبیهند. پیروزی حزب‌الله در مقابل رژیم صهیونیستی در تجاوز سال ۲۰۰۶ این رژیم به لبنان، روشن و بی‌ابهام بود. 

داده‌های میدانی و نظامی این جنگ که مؤید پیروزی حزب‌الله بر رژیم صهیونیستی در جنگ تموز ۲۰۰۶ هستند، به شرح زیر است:

«دشمن در دستیابی به اهداف تهاجمی خود که مبتنی بر پایان دادن به توانایی و ظرفیت تسلیحاتی حزب‌الله بود، ناکام ماند؛ بنابراین حزب‌الله در پایان این جنگ، قدرتمندتر، مصون‌تر، مسلح‌تر و بانفوذتر از آن گذشته بیرون آمد؛ در پایان تجاوز و درنتیجه سیلی که اسرائیل در جنوب لبنان دریافت کرد، حزب‌الله اعتمادبه‌نفس و روحیه بیشتری یافت که چشم‌انداز استراتژیکش را از مرز‌های لبنان فراتر برد؛ آنچه از عملکرد محور مقاومت در سوریه و یمن می‌بینیم، پیامد‌های پیروزی حزب‌الله هستند.»

رژیم صهیونیستی نتوانست خسارات غیرمنتظره‌ای را که در زمینه‌هایی مانند تلفات نظامی، انهدام تجهیزات و وسایل نقلیه زرهی و تخریب شهرک‌های خود که در جنگ جولای ۲۰۰۶ متحمل شد، پنهان کند، شکست را پذیرفت و مهم‌تر از آن به شکست از طریق کمیته‌هایی مانند «وینوگراد» اعتراف کرد. مهم‌ترین تأثیر این شکست بر موقعیت رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان بود؛ زیرا این رژیم ادعا می‌کرد ارتشی شکست‌ناپذیر دارد.  کابوس نظامیان صهیونیست از جنگ با حزب‌الله در «وادی الحجیر» و «سهل الخیام» همچنان زنده است؛ آن‌ها جدیدترین تانک‌های «مرکاوا» خود را طعمه موشک‌های «کورنت» حزب‌الله دیدند. 

پس از حرب تموز سال ۲۰۰۶، رژیم صهیونیستی باوجود برخورد‌های غیرمستقیم با حزب‌الله و مقاومت منطقه در لبنان، فلسطین و سوریه، تقابل آشکار نظامی نداشت تا در ماه می ۲۰۲۱ به نوار غزه یورش برد.

فلسطینیان و مقاومت فلسطین در قالب عملیات «سیف القدس» در برابر هتک حرمت مسجدالاقصی و قدس اشغالی و البته نقض حقوق فلسطینیان در فلسطین و اراضی اشغالی در برابر حمله نظامی رژیم صهیونیستی ایستادند. «سیف القدس» را به‌حق می‌توان حماسه‌ای تاریخی علیه صهیونیست‌ها خواند.

شباهت «سیف القدس» و «جنگ تموز» این است که: «دشمن یکی است؛ رژیم صهیونیستی به‌عنوان اشغالگر اراضی دیگران و غاصب اماکن مقدس اسلامی و مسیحی تحت حمایت نامحدود غرب قرارداد؛ حمایت کشور‌های عربی منطقه متوجه رژیم صهیونیستی است؛ دشمن با بحران وجودی مواجه است اگرچه اشغالگری خود را گسترش داده است؛ و مقاومت در برابر او می‌ایستد و پیروز می‌شود». مقاومت فلسطین و لبنان باوجود تفاوت در توانایی و ظرفیت، همان کسانی هستند که جسارت جنگ در برابر دشمن دارای جدیدترین تسلیحات نظامی رادارند.  درنتیجه ۲ جنگ «سیف القدس» و «حرب تموز» در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۰۶، افسانه شکست‌ناپذیری ادعایی رژیم صهیونیستی در هم شکست. برتری هوایی به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه دکتری نظامی این رژیم بی‌اثر شد؛ مقاومت فلسطین مانند حزب‌الله، از پایگاه‌های پرتاب موشک خود اراضی اشغالی را هدف قرار دادند.

 

منابع: میزان/ ایرنا/مشرق

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها