12

مهر

1403


حوادث

28 خرداد 1393 08:44 0 کامنت

 صبح ساحل ، حوادث - تابستان شد صحبت از وقوع احتمالی انواع بیماری ها مانند  اسهال، مسموميت هاي غذايي، گرمازدگي و ..به خصوص  وبا که  به گفته  دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی هرمزگان،خوشبختانه از اول سال جاری تاکنون، استان عاری از وبا بوده و هیچ فردی مبتلا به این بیماری نشده است اماسال گذشته چند مورد ابتلا به این بیماری ازطریق اتباع بیگانه غیر مجاز در استان گزارش شد.وبا یکی از بیماریهای اسهالی  واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری به نام ویبریوکلرا است و سمي كه اين ميكروب در روده باريك انسان ترشح مي كند، باعث ايجاد بيماري در انسان مي‌شود. این بیماری چون اولین بار در منطقه‌ای به نام التور در آفریقا پیدا شد، به این نام مشهور می‌باشد. عامل بیماری مدت زیادی در آب زنده می‌ماند و در مناطقی که سطح آبهای زیر زمینی آن بالا است، بیشتر شایع است و بیشتر عامل بیماریزا از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال است. درصورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب بسیار کشنده است.این بیماری بیشتر در نقاط گرم و مرطوب و در تمام ماههای سال به خصوص از اردیبهشت تا آبان ماه دیده می شود.بیماران وبایی به طور مشخص دچار اسهال آبکی همراه با کم آبی شدید می شوند.این بیماری در فصل مساعد سال و در ایران در اردیبهشت ماه امکان بروز و شیوع پیدا می کند و منحنی شیوع بیماری در تابستان اوج می گیردو با فرا رسیدن پاییز دامنه انتشار بیماری کاهش یافته و در ماه آذر به صفر می رسد.

  علائم بيماري :

 دکتر علی دریانورد معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، علائم این بیماری را، اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده با دفعات اجابت مزاج غیر قابل شمارش و بسیار زیاد می داند و می گوید: "شخص مبتلا به وبا، اسهال خفيف بدون درد و بدون تب دارد كه كم كم شديد مي‌شود،بيماري وبا گاهي همراه استفراغ و گاهي بدون استفراغ است گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت پا، عطش و تشنگی فراوان، کم شدن یا قطع ادرار را از دیگر علائم این بیماری است".

 این مقام مسوول تاکید می کند:"در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت های بدن (سدیم، کلر، پتاسیم و...) 25 تا 50 درصد موارد مبتلابه بیماری  وبا منجر به مرگ می شوند. حدود 90 درصد بیماران بدون علامت بوده و یا اسهال خفیف دارند ولی در صورت اسهال آبکی شدید، از اولین مدفوع شل تا شوک 4 تا 12 ساعت و تا مرگ 18 ساعت تا چند روز بیشتر طول نمی کشند. اولین شکایت بیمار، احساس پری و غرغر شکم است  سپس آبکی شبیه آب برنج و اکثرا بدون بو ایجاد می شود".دکتر دریانورد از شهروندان می خواهد که در مواقع ابتلا به اسهال حاد آبکی شدید با دفعات بسیار زیاد سریعا به مراکز بهداشتی درمانی و یا پزشک مراجعه نمایند، ضمن درمان سریع کم آبی در مطب یا درمانگاه ، نمونه برداری از مدفوع جهت کشف سریع بیماری وبا به عمل آید.

  راههاي انتقال :

  انتقال‌اين بيماري به دو روش تماس مستقيم و غيرمستقيم است. وبا مي‌تواند از طريق تماس با چيزهايي آلوده به ميكروب وبا مانند دست دادن با دست‌هاي آلوده بيمار، تماس با استفراغ يا مواد دفعي بيمار، ملحفه و لوازم آلوده او مثل ليوان، ظروف و حوله و.... منتقل شود كه همه اين موارد، روش مستقيم انتقال بيماري است.در روش تماس غيرمستقيم بيماري وبا مي‌تواند از طريق خوردن آب آلوده به مدفوع مانند استفاده از چاهها، استخرها، جويبارها و درياچه‌هاي آلوده  غذاهای دریایی  ناپخته  و خام مثل صدف ، ماهی و...منتقل شود. دکتر دریانورد خوردن سبزيجات و ميوه‌هاي خام آلوده، استفاده از غذاهاي پخته آلوده كه توسط دست آلوده و يا حشرات آلوده شده باشد،تغذيه كودكان با بطري به جاي شير مادر،استفاده از شيرو بستني آلوده كه از منابع غير مطمئن تهيه شده باشد، از ديگر راههاي انتقال وبا می داند.

  درمان وبای التور

 می توان با جبران وفور مایعات و املاح از دست رفته بدن که در اثر اسهال ایجاد شده است وبای التور را به خوبی و با موفقیت درمان نمود. معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این مورد می گوید:برای این منظور می توان از مایع درمانی خوراکی به مقادیر زیاد استفاده نمود. بهترین محلول خوراکی برای جبران کم آبی و املاح از دست رفته بدن، محلول ( او_آر_ اس) است.به گفته دکتر دریانورد، طرز تهیه این محلول بدین صورت است که چهار لیوان پر آب را در یک ظرف تمیز ریخته و کاملا بجوشانید(حداقل 1 دقیقه پس از رسیدن آب به نقطه جوش)، بگذارید تا آب جوشیده سرد شود.یک بسته پودر رادر ظرف  محتوی 4 لیوان آب جوشیده خنک شده بریزید و آنها را بهم بزنید. محلول تهیه شده باید در یخچال نگهداری شود  بعد از هر بار اجابت مزاج، شل و آبکی نصف تا یک لیوان از این محلول را بخورید. محلول تهیه شده فقط برای 24 ساعت استفاده است در صورت باقی ماندن آن پس از 24 ساعت ، باید محلول اضافی دور ریخته شود و مجددا محلول جدید. تهیه شود.دکتر دریانورد می گوید: "موارد جدی و شدید اسهال علاوه بر روش خوراکی ، به تزریق داخل وریدی سرم های حیاتی نیز نیاز دارند. سرم درمانی در درمانگاه یا بیمارستان یا مراکز بهداشتی درمانی و مطب ها زیر نظر پزشک و یا پرستار دوره دیده صورت می گیرد. علاوه بر جبران آب و املاح از دست رفته ، درمان بیماران با آنتی بیوتیک مناسب نیز ضروری است".

  راههای پیشگیری ازبیماری وبا

  سعی کنیم برای نوشیدن آب ، شستشوی ظروف ، خوردن سبزیجات از آب لوله کشی کلردار استفاده کنیم. در غیر این صورت آب را بجوشانیم و پس از سرد شدن مصرف کنیم.در زمان شيوع وبا از خوردن سبزيجات خام پرهيز شود. وسبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پرکلرین گندزدایی و پس از شستن با آب سالم مصرف کنیم.دکتر دریانورد اظهار می دارد:"در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، تانکرها، آب چشمه ها و... استفاده می گردد مانند حوادث غیر مترقبه از جمله زلزله، سیل و... حتما قبل از مصرف، آب جوشانده و یا کلرزنی شود".این مقام مسوول از شهروندان می خواهد که  قبل از تهیه  و توزیع غذا، قبل از خوردن غذاو قبل از دادن شیر یا غذا به کودک، دست‌های خود را با آب و صابون خوب بشویند،از خوردن ماهی خام یا کم پخته که از آب آلوده گرفته شده، اجتناب و از مصرف مواد غذایی، آب میوه و آب هویج، معجون و دیگر مواد خوراكی و نوشیدنی‌های كه توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می‌گردد جداً خودداری كنید".

 به گفته وی،توصیه می شود  از شنا کردن در استخرهای عمومی و از خوردن آبمیوه و ساندویچ یا هر غذایی که احتمال داده می شود آلوده باشد، جدا خودداری شود.از آشامیدن آب‌های مشكوك در پارك‌ها، باغ‌ها و فضای سبز جداً اجتناب وحتی الامكان از غذاهای طبخ شده در منزل استفاده گردد، مواد خوراكی را در ظروف سر بسته، دور از مگس و حشرات نگه‌داری و زباله را در كیسه‌های مخصوص زباله نگه‌داری و در محل مناسبی دفع شود. غذاها باید تازه به تازه و به اندازه نیاز در یخچال و دور از دسترس حشرات و مگس نگه‌داری  و از قرار دادن سبزی و میوه‌جات نشسته در یخچال جداً خودداری گردد.براي تهيه يخ خوراكي از آب جوشيده سرد شده استفاده شود در صورتي كه از يخ به عنوان يك منبع سرد كننده براي نگهداري مواد غذايي استفاده يا آب سرد استفاده مي‌شود، بايستي آنها را در پوشش مناسب قرار گیردو...  می توان با رعایت اصول بهداشتی اجازه ورود به این بیماری خطرناک ندهیم.

 

دیدگاه ها (0)
img