12

مهر

1403


سیاسی

30 تیر 1393 09:19 0 کامنت

صبح ساحل،سیاسی- انديشمندان را بر آن باور است كه كار و تلاش از ابتدا با انسانها عجين بوده است و همزاد بشر. به تاريخ كه مي نگريم اين گزاره خود را به خوبي به اثبات مي رساند كه دريافت هاي بشر ابتدا از رهگذر تلاش جسماني و سپس  جسماني و عقلاني توامان شكل گرفته است. شايد بتوان اظهار داشت كه مهمترين هدف كار، رفع نيازها از جمله نياز اصلي انسانها يعني معاش مي باشد و وضعيت جوامع امروزي گوياي آن است كه انسانها براي تامين طيف وسيعي از نيازهاي خود از جمله غذا، مسكن، تفريحات و حتي كسب بخش عظيمي از معنويات از رهگذر اشتغال دنبال مي كنند. اما جامعه شناسان عقيده دارند كه اشتغال و كار در كنار تامين مادي، خود را به عنوان يك نياز رواني و جامعه شناسانه و معنوي نيز نشان مي دهد و بدين علت است كه حتي افرادي كه نياز مادي ندارند ولي  به كار و اشتغال نيازمندند. لذا امروزه اشتغال و كار علاوه بر نقش بي بديل آن در تامين معاش مردم و توسعه كشورها به عنوان يك تفريح، رفع نياز رواني، اجتماعي انسانها نيز تلقي مي گردد. به همين دليل  يكي از ضروري ترين  وظايف حاكمان با هر نگرش سياسي و اعتقادي تامين اشتغال شرافتمند نه فقط براي ملت كشور خود و در مقياس وسيعتر براي همه انسانها مي باشد.

در همين راستا در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز دولتها در تامين راهبري و هدايت و بسترسازي ايجاد اشتغال پايدار، نقشي غيرقابل انكار و بي بديل داشته و دارند. بديهي است هر دولتي خواستار ايجاد اشتغال بيشتر و پايدارتر مي باشد. اما همگان اذعان دارند كه اشتغال با خواست قلبي و دوست داشتن ها و سخنراني ها و تهيه و تدارك آمار ناصحيح ( به تعبير عاميانه دروغ پردازي ) و بدون توجه به معيارهاي علمي تحقق پيدا نخواهد كرد. علماي علم اقتصاد براي ايجاد اشتغال فرآيندي را در نظر دارند و معتقدند كه اشتغال از طريق رشد اقتصادي و رشد اقتصادي با سرمايه گذاري داخلي و خارجي شكل مي گيرد و سرمايه گذاري نيز در يك شرايط آرام سياسي و اجتماعي و بين المللي نطفه آن شكل خواهد گرفت و بدين سان است كه دولت تدبير و اميد را بر آن داشته است كه ابتدا شرايط آرام و با طمانينه سياسي ، اجتماعي در داخل و سپس  ايجاد آرامش نسبي در روابط بين الملل با حفظ حرمت و اقتدار ايرانيان كرامت مند ايجاد نمايد.يقينا تدبير و عقلانيت ايجاب مي نمايد كه ايران اسلامي با پتانسيل هاي فراوان توسعه اي بتواند در عرصه اقتصاد بين الملل حرفهاي زيادي را براي گفتن داشته باشد كه اميد است با دعاي خير مردم در اين ماه دعا و هدايت هاي مقام معظم رهبري و تدابير هوشمندانه فرزندان ملت در مذاكرات جاري  به تمامي اهداف از پيش تعيين شده برسيم.البته در كنار ايجاد شرايط آرام سياسي اجتماعي، مديران اقتصادي دولت به همراه توانمندان بخش خصوصي ساير شرايط را به گونه اي رقم بزنند كه ضمن خروج از ركود و كنترل تورم و هدايت سرمايه ها به سمت ايجاد اشتغال پايدار حركت نمائيم.امروزه هر ايراني كه دل در گرو سربلندي ايران اسلامي دارد بايد سنگيني اين وظيفه را بر دوش خويش احساس نمايد كه بايد براي اشتغال انديشه اي، تدبيري و فكري را به مرحله اجرا در آورد.

استان هرمزگان نيز به عنوان پيشاني اقتصادي جمهوري اسلامي در جنوبي ترين جغرافياي پهناور ايران وظيفه اي بس سنگين متوجه مديران و فعالان اقتصاديش است كه بايد دست در دست يكديگر با تلاشهاي  فراوان توام با عقلانيت براي به فعليت رساندن توانمنديهاي استان در عرصه دريا ( صنايع دريايي مثل كشتي سازي، آبزي پروري، صنايع شيلاتي، حمل و نقل دريايي، تفريحات دريايي و ... ) توريسم ( صنايع دستي، جنگل هاي دريايي و مناطق آزاد وغيره  ... ) و صنايع بزرگ غرب بندرعباس، معادن غني استان و غيره تجارت داخلي و خارجي و مراودات بين المللي كالا و خدمت و محصولات بي نظير كشاورزي استان تمامي تلاش و همت خويش را مصروف دارند. بديهي است امروزه در هرمزگان نبايد دغدغه اشتغال ساكنان استان را با وجود اين همه نعمتهاي خدادادي شاهد باشيم و نه تنها بايد در هرمزگان بيكاري وجود نداشته باشد بلكه بايد با به  فعليت رسانيدن تمامي توان هاي بالقوه، بخشي از بيكاران كشور را نيز در استان به اشتغال وا داشت و اين يك آرزو يا آرمان نيست بلكه يك واقعيت عيني است كه با تلاش همه دلسوزان ( مديران دولتي و فعالان بخش خصوصي ) با برنامه ريزي دقيق در كوتاه مدت امكان پذير است.امروزه بيش از هرزمان ديگر چه در مقياس ملي و چه در استاني نيازمند تدبير، انديشه و اجراي مناسب و استفاده از تمامي ظرفيتها جهت ايجاد اشتغال پايدار با نگاهي علمي و دقيق و به دور از احساسات زودگذر و خوش باوري هاي ويرانگر و آمارسازي هاي نابخردانه و اعتمادسوز داريم و كلام آخر اينكه، فراموش نكنيم اين جهان بر اساس سنتهاي  ثابت الهي در حال اداره شدن است بياييم به عنوان بندگان خدا تلاش كنيم اين سنتها را به خوبي شناخته و با استفاده خردمندانه از آنها، رفاه و معنويت براي خود و همنوعانمان فراهم نمائيم.

دیدگاه ها (0)
img