وزیر آموزش و پرورش:

امروز نسخه اولیه شیوه‌نامه ارزیابی معلمان آماده می‌شود



وزیر آموزش و پرورش گفت: نسخه اولیه شیوه‌نامه «فرایند اجرای آیین‌نامه و قانون رتبه‌بندی معلمان، امروز آماده می‌شود.

به گزارش صبح ساحل، «یوسف نوری»، وزیر آموزش و پرورش گفت: همکاران شرکتی و پیمانی شامل قانون رتبه بندی معلمان خواهند شد.رتبه بندی یکی از ارکان کیفیت نظام تربیت است. در زمینه رتبه بندی گام‌هایی برداشته شده است.دولت ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی معلمان سبب ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.هر معلمی که جای مشخصی ندارد در شهر خود ساماندهی می شود. در آیین نامه پیش بینی شده به دلیل کمبود نیروی انسانی افرادی وارد ادارات شوند لذا این عده شامل طرح رتبه بندی می‌شوند و باید در همان مدرسه بمانند. 

نوری اعلام کرد: اگر معلمان در دو دوره ارزیابی،  رتبه‌ای را کسب نکنند در فرایند اداری قرار می گیرند و در ادارات مشغول به کار خواهند شد. نوری ادامه داد: در گذشته از شایستگی‌های عمومی غفلت شده است. ارزیابی‌ها در حوزه‌های مختلف صورت می گیرد تا شایستگی معلمان در زمینه‌های مختلف سنجیده شود.شیوه نامه های ما بر اساس کارهای پژوهشی است لذا ملاک ما مدرک گرایی نیست . نظام تعلیم و تربیت را از تک ساعتی به سمت شش ساعتی سوق داده ایم. اگر معلمان احراز رتبه نکنند، مهلتی به آنها داده می شود تا رتبه مدنظر را کسب کنند.  

او گفت: تبدیل وضعیت همکاران منوط به این است که رتبه مربی را کسب کنند اما در جریان رتبه بندی قرار خواهند گرفت. لایه بندی جهت انجام رتبه بندی طوری است که کم ترین شکایت انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از چرخه‌های رتبه بندی فعال کردن بیشتر دانشگاه فرهنگیان است. معلمان در سال ارزیابی می شوند لذا همکاران باید دانش روز را بیاموزند تا در کلاس های درس با آمادگی کامل حضور پیدا کنند.  

وی اضافه کرد: افزایش نظام تعلیم و تربیت و شایستگی های معلمان در حوزه های متعدد باید نتیجه رتبه بندی فرهنگیان باشد. رتبه بندی مطالبات متعددی داشت و انتظار این بود که سریع اجرا شود و ما هم به این انتظارات احترام می گذاریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در طول این مدت در ارتباط با رتبه‌بندی گام‌هایی برداشته شد اما منجر به رتبه‌بندی نشد و هر بار رتبه‌بندی به میدان می‌آمد و یک بخشی به نام رتبه‌بندی اجرا می‌شد که در واقع افزایش حقوق و مزایا بود. وی گفت: رتبه‌بندی به این معنی که در ماده یک قانون رتبه‌بندی آمده است، اجرا نشد تا آنکه آیت‌الله رئیسی در شعارهای انتخاباتی خود در جمع فرهنگیان با صراحت اعلام کرد که در تصویب نظام رتبه‌بندی معلمان تسریع خواهد شد و اتفاق هم افتاد. حتی بودجه پایداری برای آن معادل ۲۵هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرد که به ۳۸ هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد.

نوری افزود: امروز نسخه اولیه شیوه‌نامه ارزیابی معلمان آماده می‌شود چون با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه، مقدمات تدوین آن آغاز شده بود؛ جلسه مشترک شیوه‌نامه برگزار می‌شود و برای تدوین نهایی آن، حدود یک هفته بیشتر متصور نیستیم. وی گفت: آموزش و پرورش در تبصره ۳ ماده ۴ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، مکلف شده است شیوه‌نامه‌ای برای فرایند اجرای آیین‌نامه و قانون رتبه‌بندی معلمان با همکاری سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تدوین کند. 

به گفته نوری، برخی تکالیف دیگر در آیین‌نامه مشخص شده است که چون از قبل در دست بررسی بود، آماده سازی شده است و ان‌شاءالله رتبه‌بندی وارد مرحله اجرا در نظام آموزش و پرورش می‌شود.در  رتبه‌بندی، معلمان مدارس استثنایی، ابتدایی و مناطق محروم هر سال، سه ماه ارفاق می‌گیرند؛ به عبارت دیگر، هر دوره برای آنها، یک سال کوتاه خواهد شد اما برای نخبگان یکبار و بار اول، ۳ سال ارتقای رتبه بعدی را خواهند داشت.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، از جمله افرادی که مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند شامل افرادی است که مأمور به سایر دستگاه‌ها هستند، مأمور به تحصیل هستند و یا کسانی که کد شناسه کارمندی ندارند؛ همچنین کسانی مازاد باشند یعنی در مدرسه برایشان کاری نیست و تمایل هم ندارند به جایی بروند که ما نیاز داریم؛ یعنی چه در دوره‌های تحصیلی دیگر و چه در همان دوره تحصیلی در جای دیگر کار کنند.  وی گفت: به دلیل اینکه تعداد دانش‌آموزان زیاد شده و تعداد بازنشستگی هم بیشتر داریم، تمام معلمان را می‌توانیم سازماندهی کنیم؛ اگر هر معلمی جایی مازاد باشد و به اداره آموزش و پرورش مراجعه کند، در همان شهر سازماندهی می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها