12

مهر

1403


اجتماعی

شهرستان‌ها

02 مرداد 1401 08:39 0 کامنت
مینابِ امروز با آن شهری که تاریخ از آبادانی و شکوهش می‌گوید فاصله بسیار دارد. توسعه شهری در گلستان پرآوازه جنوب ایران، مغفول مانده است. وضعیت آسفالت محلات، جمع‌آوری زباله و آب‌گرفتگی خیابان‌ها در زمان بارندگی عمده معضلاتی است که شهروندان از آن گلایه دارند. «حبیب‌الله سهرابی»، شهردار میناب می‌گوید در بازه زمانی کمتر از یک سال که سکان شهرداری را در دست گرفته، او و تیمش به اندازه دو دوره شهرداری‌ گذشته کار کرده‌اند. سهرابی وعده‌هایی برای بهبود وضعیت شهری میناب می‌دهد. او از حل معضل دفع آب‌های سطحی و آسفالت محلات در آینده نزدیک خبر می‌دهد.

 

اندازه دو دوره شهرداری‌ گذشته کار کردیم
شهردار میناب وضعیت کارکنان این نهاد را تشریح کرد و گفت: «شهرداری میناب ۲۰۰ پرسنل شرکتی و ۱۶۳ پرسنل رسمی دارد که رسمی‌ها جایگاهشان تعریف نشده است. حقوق پرسنل به روز است و میزان دیون این شهرداری نیز صفر است».
سهرابی با بیان اینکه در بحث کنترل روان آب‌ها به هنگام بارندگی پروژه خوبی در حال اجرا است، افزود: «با همکاری و همیاری استانداری هرمزگان سیستم دفع آب‌های سطحی در شهر اجرا می‌شود. حدود ۲۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده که تاکنون ۷ میلیارد دریافت کرده‌ایم. پس از طی روند قانونی شرکت مجری مشخص شده است و از هفته جاری کار آغاز می‌شود».
به گفته شهردار میناب مدت اجرای پروژه هشت ماه و کل بودجه اختصاصی ۳۳ میلیارد تومان است که ۱۳ میلیارد آن را شهرداری میناب تأمین می‌کند. قرار است نزدیک دو هزار کانال دفع آب‌های سطحی احداث و بازسازی شود.
وی با تأکید بر اینکه با اجرای این پروژه معضل دفع آب‌های سطحی میناب حل می‏شود، درباره وضعیت ماشین آلات شهرداری گفت: «در بحث ماشین آلات همه شهرداری‌ها متأسفانه ضعیف هستند. شهرداری میناب نیز تنها توانسته است ماشین آلات را تعمیر و کارخانه آسفالت را راه‌اندازی کند».
سهرابی ضمن بیان اینکه ۸۳ درصد محلات میناب خاکی بوده است، اظهار کرد: «تاکنون آسفالت ۷ محله به اتمام رسیده است. محلاتی مثل پنجاه تومنی در نوبت آسفالت هستند و بعد از محله سلیمانی کار آسفالت آن آغاز می شود. بیش از ۵۵۰ تن قیر رایگان دریافت کردیم که در کنار آن حدود ۲۵۰ تن نیز شهرداری خریداری کرده است و بازهم خریداری خواهد شد».
شهردار میناب افزود: «اعتبار ویژه‌ای به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده و درآمد شهرداری برای آسفالت محلات و معابر میناب اختصاص داده‌ایم. تاکنون نیز اندازه دو دوره شهرداری گذشته کار کرده‌ایم. تا پایان سال جاری اگر اتفاق خاصی نیفتد بیش از ۷۰ درصد محلات را آسفالت می‌کنیم و تا اوایل سال بعد پرونده آسفالت شهر را می‌بندیم».
 
وضعیت پنجشنبه‌بازار در شأن مردم نیست
سهرابی درباره رقم بودجه شهرداری میناب گفت: «بودجه سال گذشته شهرداری ۶۰ میلیارد تومان بود که با فعال کردن اکثر کدهای درآمدی رقم بودجه ۱۴۰۱ را به ۱۵۰ میلیارد تومان رساندیم. همین الان دریافتی شهرداری نسبت به خرداد ماه سال گذشته چهار برابر شده است».
به گفته شهردار میناب با ایجاد شرایط اقساط، ساخت و سازها در میناب جان دوباره گرفته است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه به دنبال ارتقا رتبه شهرداری‌ میناب هستیم، اضافه کرد: «اگر در درآمد پایدار به آن عددی که پیش‌بینی کرده‌ایم برسیم درجه شهرداری ارتقا خواهد یافت. متاسفانه درجه شهرداری میناب در حال حاضر هشت است؛ یعنی میناب با این جمعیت با قشم و پارسیان در یک رده قرار دارد. حداقل حق شهر میناب درجه ده است. با ارتقا به این درجه می‌توانیم سازمان فرهنگی ورزشی، سازمان آرامستان، سه ناحیه وغیره را راه‌اندازی کنیم. یکی از معضلات شهر این است که شهر تقسیم بندی نیست. قصد دارم تا پایان دوره کاری‌ام این عدد را به ده برسانم».
سهرابی پروژه‌های در دست اقدام شهرداری میناب را تشریح کرد و گفت: «در بحث ورزش در حال طراحی یک دهکده ورزشی به وسعت ده هکتار واقع در مرکز شهر {جنب پنجشنبه‌بازار} هستیم. این پروژه امسال آغاز می‌شود و اتمام آن با توجه به بودجه‌ای که نیاز دارد دو سالی زمان می‌برد».
شهردار میناب افزود: «در بحث ساماندهی کسبه و بازاریان نیز در حال طراحی بازارچه‌ای برای دستفروشان هستیم. کلنگ‌زنی آن احتمالا در هفته دولت انجام می‌شود. برای پنجشنبه‌بازار نیز برنامه جداگانه‌ای داریم. دو گروه دست‌فروش داریم. یک گروه دستفروش دائم مینابی که حدود ۲۵۰ نفر هستند نزدیک ۳۰۰ دستفروش هم پنجشنبه‌ها می‌آیند».
وی با تاکید اینکه وضعیت پنجشنبه‌بازار فعلی در شأن مردم نیست، اظهار کرد: «ایجاد سایبان و غرفه‌هایی با طرح سنتی و بومی برای دستفروشان پنجشنبه‌بازار را در نظر داریم. این پروژه امسال آغاز می‌شود و در صورت تامین بودجه سریعا به سرانجام می‌رسد».
 
 
 
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (0)
img